trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 87

Kategori: Allmänt

Egoism
Jag är som ni förstår en sån människa som funderar, tänker, reflekterar och analyserar i all oändlighet. Andras handlingar, mina egna handlingar. Andras personligheter, min egen personlighet. Jag vänder ut och in på varenda tanke och funderar kring varför vi gör som vi gör, varför vi är som vi är. Det är ett ändlöst funderande.
 
I och med alla anställningsintervjuer jag var på i våras fick jag tillfälle till att verkligen rannsaka mig själv. Vem är jag. Vad tycker jag om. Vilka är mina svagheter. Vad driver mig framåt. Helt egocentriskt lade jag timmar på att fundera på bara mig själv.
 
Jag har alltid vetat att jag älskar att göra andra människor glada. Har det funnits minsta anledning att ge en present har jag gjort det och i annat fall har jag hittat på en anledning. Jag brukade tycka att det inte fanns något bättre än att få sitta och tänka ut den perfekta presenten till någon. 
 
Jag brukade älska att laga mat till andra och la timmar på att klura ut vad just den personen som skulle komma gillade. Jag har stenkoll på vem som älskar Pepsi Max, vem som bara dricker Coca Cola Zero och vem som inte gillar läsk alls. Vet vem som avgudar koriander och vem som spyr av bara tanken. Vet när champinjoner är bannlysta och när allt med nötter måste undvikas. Vet när vispgrädde är ett måste och mörk choklad bör inhandlas i mängder. Jag älskar att veta vad mina vänner och min familj tycker om och därför lägger jag alla såna detaljer på minnet.
 
Jag har verkligen varit nästan besatt av att göra andra människor glada. Få dem att känna sig speciella och omhändertagna. Nu tänker jag att det egentligen bara är att jag klär in ett själviskt behov av att känna mig uppskattad i handlingar som utåt sett ser ut att enbart vara för andras skull. Sanningen är ju att jag älskar att se andra bli glada av något just jag har gjort för dem. Tror egentligen att det vilar en egoist inuti mig. Som har varit dold för att mycket som jag värdesätter; att känna mig uppskattad, behövd, omtyckt och älskad, är sådana saker som kan uppfattas som osjälviska.
 
Det här har dragit fram extremt egoistiska sidor hos mig. Men de måste ha funnits där hela tiden. Allt jag kan tänka på är mig själv. Varför skulle det här behöva hända mig. Varför måste alla andra vara så lyckliga. Hur kan jag förtjäna det här. Hur ska jag någonsin bli glad och lycklig igen. Vad har jag gjort för fel. Hur ska jag få honom att älska mig igen. Allt kretsar kring mig och mina behov. Julklapparna jag köpte för några veckor sen köpte jag under stor ångest och total avsaknad av glädje. Jag brukar i vanliga fall börja i november och kartlägga varenda person jag ska köpa till för att hitta de perfekta klapparna. I år blev det bara ångest av det hela.
 
Det här har dragit fram en ny sida hos mig. En sida som jag inte uppskattar, men som jag inte kan få bort. Jag är för trött för att kunna ta hand om andra, för tom och ledsen för att bry mig på riktigt. Jag har redan förändrats. Men inte på ett positivt sätt. Och det skrämmer mig.

Kommentarer

  • CA säger:

    Jag har aldrig skrivit någon kommentar förut, men det du skriver i detta inlägg har jag funderat på. Jag är sjuksköterska, jag älskar mitt jobb och jag älskar att hjälpa andra. Men om man börjar rota vidare i denna tillfredsställelse jag känner då jag hjälper/stöttar någon, finns det ett visst mått av egoism. Jag känner mig nöjd när någon uppskattar det jag gör, jag känner mig duktig när jag gör skillnad. Är det då för att få denna bekräftelse som jag jag hjälper andra eller är det helt och hållet en altruistisk handling?

    Snurrigt, men det jag vill ha sagt är att jag har kommit fram till att det inte är fel att vilja hjälpa eller göra andra glada för att själv bli bekräftad och nöjd. Jag tror att det inte är svart eller vitt och jag tycker att du dömer dig själv för hårt. Jag tror att man utför dessa handlingar i både egoistisk och altruistisk anda och att det är så för de allra flesta av oss. Stor kram!

    2014-01-25 | 16:10:52
  • kerstin säger:

    Hallejuja! (ursäkta ordvalet ifall någon tar illa vid sig)Äntligen har du fattat vad allt detta går ut på. På riktigt! Det handlar om dig och vad du ska göra med ditt liv.Vem är du? Varför är det så här? Imångt och mycket så påminner du om mig själv så därför säger jag så här om du är villig att lyssna...svaret har du nog i föregående inlägg då du sa att din mamma inte brukar se sånt....Det är just det, Du vill bli sedd, bekräftad, älskad av de personer som är dig närmast..Jag menar inte att inte din mamma älskar dig utan mer att hon,som många andra, kanske är lite sämre på att visa sina känslor för att hon i sin tur kanske inte fått lära sig av de sina. Du är en person som behöver mycket bekräftelse och uppmuntran för att du ska våga tro på dig själv. Alla är vi mer eller egoister och det är bra om man använder det rätt. Varför allt detta händer nu är helt enkelt för att år 2014 ska bli ditt år=) Ditt år där du får ta plats och tänka på vem du är för det har du, handen på hjärtat aldrig vetat. Vad vill du få ut av dig själv för att du ska må bra och utvecklas?Jag blir så glad över detta inlägg för du har äntligen fattat en stor del av din historia....forsätt i samma anda du är på rätt spår. Spåret som är till för dig och ingen annan=) Kram

    2014-01-25 | 17:17:57
  • Jessica säger:

    Känner så himla väl igen mig. Jag brukade lägga tid och tanke på att baka efter önskemål varje gång någon i familjen fyllde år, älskade att bjuda hem på middag, att tänka ut presenter, göra presenter själv osv. Men sedan mitt ex vände upp och ned på mitt liv har jag inte orkar engagera mig i sådana saker. I början tänkte jag bara på att jag skulle överleva och nu tänker jag mest på att jag själv ska må bra. Det börjar bli bättre nu, jag har kommit tillbaka lite grann. Men är långt ifrån så engagerad i andra som jag var för ett år sedan. Men det är väl just så att man ska må bra själv för att kunna göra andra lyckliga.

    2014-01-25 | 23:09:55
    Bloggadress: http://thetruthandotherdisasters.blogg.se
  • Anna säger:

    Sann altruism är verkligen sällsynt, om den ens existerar? Kanske gör man ibland saker av ren välvilja men kommer sen på att det fick en själv att må toppen. Men inte minskar det värdet av den goda handlingen väl? Du blir glad - den du gjorde nåt för blir glad. Win - win, eller hur?

    2014-01-26 | 20:12:54
  • Annica säger:

    Oj oj oj, vilken smäll i solar plexus. Det här var som att läsa om sig själv och jag fick verkligen en aha-upplevelse. Först kände jag mig lite deppad över det faktum att man faktiskt är en egoist som söker bekräftelse och tacksamhet för de uppoffringar man gör när man bakar/lagar/köper det ena efter det andra och vänder sig själv ut och in för att alltid vara "fixaren". Men, Annas kommentar fick mig genast på bättre tankar. Win-win situation, det är så jag ska tänka framöver!
    Stor kram till dig.

    2014-01-27 | 08:57:21

Kommentera inlägget här: