trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 89

Kategori: Allmänt

En svartsjuk demon bor i mig
Jag gjorde alldeles nyss något jag bara inte får göra. Något som jag vet ger mig mardrömmar. Något som är så självdestruktivt som det kan bli. Något som drar fram den värsta och mest svartsjuka versionen av mig själv. Jag gick in på hennes facebook. Han har blockat mig/gjort sin profil hemlig/vidtagit alla åtgärder man kan för att varken jag eller någon jag känner ska kunna se vad han gör där. Men hennes profil. Den ligger där vidöppen. Hon har ändrat profilbild. I hennes ögon ser man att hon tittar på någon särskild in i kameran. Hon är snygg. Det fastställandet gör mig absolut inget gott, men det är obehagligt lätt att konstatera att hon är märkbart snyggare än mig. Kärlek avgörs inte av utseendet, men om det var någonting folk sa ofta till honom och mig, var det att vi hade ett sånt äktenskapstycke. Att vi passade ihop. Inte bara själsligt utan också utseendemässigt. Och nu är han med henne. En verkligt attraktiv kvinna. Det gör på något sätt ännu ondare. Att han är med någon bättre nu.

Hennes nya profilbild hade gillats av uppskattningsvis samma antal som hälften av mina totala facebook-vänner. Jag är ingen social stjärna. Inte han heller. Men hon är. Också där faller jag kort. Det är för jävligt. En av de personer som hade gillat denna nya profilbild var hennes före detta pojkvän. Paus. HUR ÄR DET MÖJLIGT? Om han vet sanningen måste han vara en väldigt mycket större människa än mig. Han kan bara inte veta. Han kan inte ha en aning om vad hans före detta flickvän sysslade med de sista veckorna av deras relation. Han kan bara inte veta det. En del av mig vill ta rätt på hans telefonnummer och ringa upp honom nu, nu, nu. Berätta varenda motbjudande detalj i deras svek. Få honom att hata såsom jag inte kan förmå mig själv till. Jag vill att han ska skälla på henne och få henne att må riktigt dåligt över hur hon har behandlat någon hon en gång älskade. För att hon inte bryr sig ett skvatt om vad hon har gjort mot mig, det ser jag som fastslaget sen länge.

Det här som jag nyss har beskrivit är inte en sida av mig själv som jag är stolt över. Snarare förfasas jag över att dessa känslor finns i mig. Jag vill inte vara en sån människa. Särskilt vill jag inte känna saker som absolut inte gör mig något gott. Men det är demonen i mig som har klöst sig fram. Det är det förbannade i mig som inte kan ta sig något annat uttryck just nu. Åh, det är så ofattbart dumt att göra det jag just gjorde. Att titta på bilder sådär. Jag har en liten släng fotografiskt minne. Inte så att jag kommer ihåg varenda detalj, men saker har en förmåga att fastna på min näthinna lite hårdare än vad jag tror är normalt. Vad jag hatar mig själv just nu. Fan för att jag inte bara kan släppa dem två, och fokusera på mig själv istället. Helvete.

Kommentarer

  • kerstin säger:

    Fina S..!
    Varför skulle det inte kunna vara så att han vet exakt vad som hände under deras sista tid? En otrohetsaffär blir nästan aldrig av om allt är bra och dom hade det kanske lite knackigt då. Kanske så tyckte de att det var bäst för de båda att gå skilda vägar.. Kanske har x:et också ett nytt förhållande redan..Som du själv säger, lägg bort alla självdestruktiva tankar, de leder ändå ingen vart mer än att du skadar dig själv ännu mer och kommer ännu längre ifrån ett eventuellt återförenade... Du är värd så mycket bättre tankar,så mycket mer kärlek, så mycket mer av allt så ta ett steg framåt och lämna detta destruktiva område genast, för din egen skull. Kram

    2014-01-27 | 18:37:40
  • e säger:

    men hallå! du är ju bara människa. Visst svartsjuka är typ den vidrigaste känslan i hela världen och det är inte mycket bra som kommer av den. MEN jag tror att de flesta gjort samma sak och jag personligen skäms sååå mycket över att jag är svartsjuk. Men vafan, en kan inte göra rätt i alla lägen.
    KRAM.

    2014-01-27 | 19:03:39
  • maja säger:

    fullt mänskligt. jesus vad jag har hållit på och nätstalkat folk (dvs dejter och liknande) i min dar. alla gör det. du behöver inte hata dig själv. vi ramlar dit. det jobbiga är att det gör saken värre för en stund.

    all styrka till dig. önskar dig riktig jävla ilska mot honom. tror det är vad som behövs.

    2014-01-27 | 19:11:20
  • O säger:

    Jag gjorde ännu värre saker i min desperation av att få veta. Jag "lyckades" lista ut hennes pinkod till telefonen och läste hennes sms och tankar. Herregud vad jag ångrar mig, men då fick jag veta vad jag behövde. Nu vet hon att jag läst. Hon har förlåtit mig. Nu pratar vi och kommer närmre varandra men samtidigt längre ifrån varandra. Jag skrev ut och skrev under skilsmässopapperna förra veckan.

    2014-01-27 | 19:55:52
    Bloggadress: http://timetobebrave.blogg.se
  • Kliar och sticks säger:

    Jag brukar titta tusen gånger på foton som är jobbiga att se. Till slut tappar de sin laddning...

    2014-01-27 | 20:03:34
  • Klara säger:

    Fast vet du vad skillnaden på henne och dig är? Hon har bedragit sin pojkvän och inlett en affär med en upptagen och förlovad man utan att bry sig om konsekvenserna. Spelar ingen roll hur snygg man är eller hur många vänner man har på facebook som gillar ens grejer, om man har gjort en sån sak är man ett jävla svin till människa.
    Du vinner den moraliska segern på långa vägar, och jag tror att i slutändan är det du som somnar med gott samvete. Tänk vad hemskt att vara henne. Vad mycket lidande hon har orsakat. Om jag var hon (eller ditt ex) skulle jag skämmas ögonen ur mig och inte kunna se mig själv i spegeln. Du har inte gjort något fel och kommer växa sjukt mkt att den här händelsen. De två har gjort alla fel som finns, och det kommer komma ifatt dem på ett eller annat sätt i sinom tid.

    2014-01-27 | 20:54:29
  • k säger:

    Hur vet du att hon inte bryr sig om vad hon gjort mot dig? Och varför ska hon egentligen straffas för att hon blev kär i en för henne helt okänd människas pojkvän? Jag tror skillnaden mellan dig och henne är eran förmåga att älska sig själva- hon älskar kanske sig själv tillräckligt mycket för att låta det vara värt att vara med någon man är kär i istället för någon man är ihop med. Var hur jävla förbannad du vill på honom- det tror jag är konstruktivt, men att lägga för mkt ilska på henne tror jag inte hjälper dig vidare. Det var inte hon som svek dig, det var han.

    2014-01-27 | 20:59:56
  • k säger:

    Och som någon annan skrev är det mycket möjligt att hennes fd vet. Jag lämnade mitt ex på ett ganska fult sätt, det hindrade inte att vi ändå kunde vara vänner när ilskan lagt sig. Han hade säkert kunna gilla en bild på fb efter 6 månader även om det dröjde upp till 1 år innan vi kunde umgås. Det har inte med storhet att göra, det har med hur man är som människor och hur man klickar ihop. Jag är bjuden på hans bröllop i sommar förresten. Så kan det gå trots elaka avslut.

    2014-01-27 | 21:05:56
  • Ella säger:

    Till K: helt ärligt, ta ditt bullshit och stick ifrån detta kommentarsfältet! Varenda ord du nyss skrev var ren BULLSHIT!!! Så jävla irriterande med människor som dig!!!

    2014-01-27 | 22:22:44
  • A säger:

    Vi alla har vart där. Det du har gjort kommer inte i närheten av det jag har gjort. Det är de som borde skämmas, de som ska lida, inte du, du ska inte må såhär. Du förtjänar ett bättre liv, och det kommer. Ha tålamod, din tid kommer förr eller senare.
    Sov gott ikväll.

    2014-01-27 | 22:27:26
  • K säger:

    Vad är det som är bullshit? Vi har väl ingen aning om vad den andra kvinnan känner eller tycker att hennes fd behöver utsättas för något han verkar tagit sig igenom?

    2014-01-27 | 22:44:25
  • K säger:

    Och det som var kontentan är att det absolut viktigaste är att älska sig själv, den egenskapen tror jag vi alla önskar vi besitter.

    2014-01-27 | 22:46:10
  • M säger:

    Håller helt med K angående att det var HAN som svek dig, inte hon. Han var förlovad med dig, han hade lovat massa fina saker. Hon blev kär i nån som var upptagen och sket i det, vilket är fult i sig men det är fortfarande han som är svinet. Jag säger det här med bakgrunden att jag själv varit otrogen. Finns inget jag ångrar mer (han förlät mig dock och vi har det jättebra).

    Det är för övrigt helt normalt att göra det du gjorde, kolla på bilder på henne. Destruktivt men helt normalt. Var inte så hård mot dig själv.

    2014-01-28 | 07:47:32
  • Anonym säger:

    Vet du, en bild är allt för ofta en förfinad version av verkligheten. Förstår du vad jag menar? Man kan ta 1000 bilder för en ny profilbild men det är bara en som blev bra...

    2014-01-28 | 08:18:44
  • Anonym säger:

    Sånna som vart otrogna och inte förstår innebörden (som k) kanske inte borde kommentera och rättfärdiga ett sånt stort svek! Hon som skriver bloggen har rätt att vara sur och hata båda, även om det är han som gjort mest fel!

    2014-01-28 | 10:43:58
  • P säger:

    Åh vännen, du behöver verkligen inte ha dåligt samvete över att du känner såhär!
    Vet inte om det hjälper men såhär kände jag:
    Jag ville att alla (verkligen alla) skulle hata henne, veta vad de hade gjort och tänka "hur kunde han vara med henne".
    Jag hatar överlag väldigt sällan, men jag hatar henne. Fortfarande. Och jag ogillar starkt hennes vänner trots att jag inte känner dem.
    Jag kallade henne inte för hennes namn när jag talade om henne (med mina vänner) utan för fula saker som hade något med hennes utseende att göra.
    Jag blev (blir) nöjd varje gång jag såg (ser) fula bilder på henne.
    Jag blev väldigt besviken och förolämpad över att min vän hade sagt hej till henne (för hon tyckte om hennes kompis) och sedan berättade för mig att jag borde hata mitt ex istället.

    Jag är inte stolt över dessa tankar, men gud inte tycker jag att de är fel heller. Om människan måste välja mellan att rikta sitt hat mot en person man älskar men som sårat en eller mot en person som bara sårat en, så väljer man såklart att rikta sitt hat mot den sistnämnda.
    Nu när det ändå gått en lång tid för mig (1,5 år snart) så älskar jag verkligen inte mitt ex längre och nu kan jag rikta mina negativa känslor kring hela situationen mot honom istället. Men jag kommer aldrig tänka bra tankar om henne. Aldrig någonsin!

    En som varit otrogen och adlig upplevt hur det känns när någon är otrogen mot en, tycker jag inte kan säga så mycket i den här situationen.
    Vi vet ju liksom att våra tankar inte är snälla, men den som varit otrogen (också den som han/hon var otrogen med) är ju ändå 100 gånger värre.

    Fortsätt tänka hatiska tankar! Det behövs faktiskt och hjälper ibland!

    2014-01-28 | 15:51:51
  • k säger:

    För det första, nej jag har inte varit otrogen någon gång. För det andra har väl du ingen aning om vilka svek andra som kommenterar blivit utsatta för. Jag rättfärdigar inte hans svek, han är ett jävla as, ett fegt och idiotiskt sådant.

    2014-01-28 | 16:33:58
  • k säger:

    Och jag tänker också, utan att på något vis förringa bloggskriverskans tankar att det måste vara svårt att gå vidare om hatet är riktat mot henne, dvs typ "om inte hon fanns skulle han vara min", för det gör ju på något vis att man inte accepterar faktum och kan börja bearbeta det. Jag TROR bara att det är mer konstruktivt att lägga ilskan på honom än på henne. Det tror jag för att jag hanterat separationer pga otrohet på det viset och jag upplevde att det var lättare än det varit för S. Alla utgår ju från sina egna erfarenheter och det finns väl inga rätt och fel, men bloggskriverskan har ju uppenbart enligt egen utsago kört fast, då kanske man måste försöka hitta andra utlopp för det man tänker på. Jag säger inte att det är lätt, det är hur jävla svårt som helst. Men jag tror att den andra kvinnan inte alls mår bra över vad som hände, men jag tror också att hon kanske inte kände att respekten mot bloggskriverskan som hon inte känner skulle varit större än respekten mot sina egna känslor. Och respekt för oss själva tänker jag är bland det viktigaste som finns..

    2014-01-28 | 17:47:25
  • M säger:

    Anonym - vem rättfärdigar?? Ingen har väl sagt att det hennes ex gjort mot henne var bra. Det var fruktansvärt! Jag menar bara att det var hans ansvar som hennes fästman att inte såra henne, inte vara otrogen. Han har svikit henne. Sen att tjejen betett sig fel är en annan sak. Och det är absolut ok att vara arg på henne. Men den största ilskan bör väl kanske logiskt sett (även om känslor inte alltid är logiska) riktas mot sin fd partner som svikit en..

    2014-01-28 | 22:31:19
  • Ajlin säger:

    Som någon annan har skrivit här ovanför - det spelar ingen roll hur snygg hon är eller hur många vänner hon har hon är ändå den sämre personen av er två. Den som med berått mod och gjorde det hon gjorde. Det spelar ingen jävla roll hur snygg man är på utsidan om man är så jävla ful på insidan. För fyra år sedan, liksom nästan exakt, var jag med om samma sak som du, med skillnaden att jag och min kille inte var på väg till altaret. Det som lyfter är vetskapen just, att man är fan så mycket bättre. Ta hand om dig.

    2014-01-29 | 14:17:16
    Bloggadress: http://ajlin.blogg.se

Kommentera inlägget här: