trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 90 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Sparken
Jag fick sparken idag. Alldeles nyss. Min provanställning går ut om två veckor och de säger att de inte kan ge mig en tillsvidareanställning för att jag inte har uppnått de formella målen och det skulle bli så orättvist mot andra som de nekar fortsatt anställning på grund av ej uppnådda mål. Eftersom de fortfarande tror på att min förmåga finns där någonstans och eftersom de är såååååååå schysta vill de emellertid göra ett undantag för mig. Undantaget går ut på att de erbjuder mig en visstidsanställning på sex månader för att visa vad jag går för. Denna anställning ska börja efter en liten ”paus”. En paus som kan vara så kort som en vecka, men som de gärna ser är längre. Tills jag är stark nog. Fast HR-gubben var noga med att poängtera att jag kanske inte passade för den här sortens yrke generellt. Att jag kanske aldrig hade varit stark nog och aldrig skulle bli det heller. Han sa även att jag givetvis också kunde ta mina saker och gå om två veckor när provanställningen är slut. Att det inte var något problem om det var det jag ville.

Till alla andra ska de säga att ”pausen” är en semester. För ingen får veta om detta ”undantag”. Då skulle folk kunna tro att man generellt sett får en andra chans och det vill de inte. Och just det – de är så snälla så jag behöver inte städa skrivbordet under pausen. Jag får ha kvar mina grejer. Visst är det schyst? Å ena sidan klandrar jag dem inte, jag har ju uppenbarligen inte presterat så som man måste. Å andra sidan har jag sagt till min chef många, många gånger att jag är orolig att jag inte ska få vara kvar, att jag är orolig för att jag inte får arbetsuppgifter och därmed inte kan visa någon form av förmåga. Hon har bedyrat att jag inte ska oroa mig. Hon har sagt att jag bara ska komma till jobbet och göra mitt bästa. Hon har sagt att jag kommer få vara kvar om jag vill det. Mina kollegor har också flera gånger frågat min chef om det är säkert att jag kommer få vara kvar. För de har sett min oro och velat hjälpa antar jag. Chefen har då gång på gång bedyrat att det inte är några problem.

Jag är tacksam för en andra chans. Det är inte det. Och jag tackar Gud för att jag lyckades klämma ur mig att jag var tacksam där när jag satt med tårfyllda ögon och precis hade signerat beslutet om att min provanställningen upphörde utan att övergå i en tillsvidareanställning. Men även om jag är tacksam är känslan av att ha blivit grundlurad större. Jag vet inte hur de där målen ser ut. Det vet jag fortfarande inte. Jag har inte fått några indikationer om att det fanns formella mål som om de ej uppnåddes omöjliggjorde fortsatt anställning. Ingenting. Nada. Njet. Jag har vetat att jag inte har presterat tillräckligt. Jag har skämtat högljutt om att jag måste vara deras sämsta anställda. Men jag har ändå ansträngt mig på alla sätt för att bidra med någonting. Jag har tagit på mig alla interna skitprojekt, gjort en egen kunskapsdatabank för att jag och mina kollegor inte ska behöva leta förtvivlat i gamla rapporter. Jag har gjort en julklappskalender och gjort powerpoint-presentationer för att hjälpa till höger och vänster. Men det var inte ens nära tillräckligt för de formella målen mäter debiterbarhet. Super.

Jag vet inte hur jag ska göra nu. Jag vet inte om jag kan komma tillbaka till jobbet efter en ”paus” och återigen behöva ta blickarna. Återigen behöva bryta den där barriären. Och sen dessutom veta att jag har sex månader på mig att bevisa något som jag inte ens har varit nära under den här tiden. Och HR-gubbens ord har satt sig i mitt huvud. Han ville så himla gärna att jag skulle säga att jag inte ville fortsätta. Aldrig har någon varit så tydlig utan att säga det rakt ut. Han sa om och om igen att det egentligen var fel arbetsrättsligt och att jag absolut kunde sluta direkt om jag ville. Så var problemet ur världen antar jag. Jag vet inte om jag kan sitta här i sex månader till och känna mig inte bara grundlurad utan även oönskad. Jag vet verkligen inte om jag kan det.

Kommentarer

  • Josefin säger:

    Missförstå mig inte nu, men det kanske var bra att det hände. Nu kan du släppa fokus på "honom" och kämpa för din egen skull och din egen framtid. Du har på något sätt "fastnat" i din sorg över separationen och detta kanske får dig att "vakna upp" och låta livet gå vidare. Kämpa på och jobba på din egen självständighet nu!

    2014-01-28 | 18:03:00
  • Frida säger:

    Men herregud, gå inte tillbaka dit. Är själv jurist och kan lova att det finns så otroligt många bättre arbetsplatser där du skulle bli behandlad med mer respekt. Helt oaccteptabelt beteende. Kram till dig <3

    2014-01-28 | 18:09:07
  • kerstin säger:

    Fruktansvärt hårt,fruktansvärt jobbigt men tyvärr är arbetsmarknaden i de flesta yrken hård. Mycket enkelt egentligen,uppfyller man inte de krav som behövs för att företaget ska gå med vinst så åker man ut med buller och bång. Den enes död är den andres bröd..Finns inga marginaler för att folk kan må dåligt.Mycket olyckligt att allt skulle sammanfalla med din mindre lyckliga period i livet men som någon sa före mig så kanske det va det bästa. Tycker att det va en erfarenhet du kunde vara utan just nu....=(

    2014-01-28 | 18:36:51
  • Maria säger:

    Jag har läst din blogg länge nu och tänkt många gånger att jag ska kommentera men har inte gjort det. Tänkt att du får så många tips ändå och inte behöver fler.

    Det jag tänkt skriva hela tiden är: Säg upp dig! Strunta i byrålivet just nu och gör något annat!

    Jag är också jurist och gick igenom en kris för ett antal år sedan. Jag jobbade på byrå på den tiden. Nu efteråt känner jag att krisen blev värre och mer långdragen än den hade behövt bli, pga jobbet. Byrålivet är spännande på många sätt, men det är ingen bra miljö för någon som behöver läka och hitta sig själv. Det tar för mycket energi och flyttar fokus till fel saker.

    Så strunta i det just nu. Låt inte de där tramsiga debiteringskraven hindra din läkprocess. Du är värd så mycket bättre. Det finns många andra arbetsplatser där du kan få den uppskattning du förtjänar och läka samtidigt, jag lovar. Sitt ting istället till exempel. Eller gör något helt annat. Byråerna finns alltid kvar, du kan återvända dit senare om du vill.

    Kram

    2014-01-28 | 18:37:52
  • GC säger:

    Jobba kvar och sök andra jobb under tiden. Sluta så fort du får något annat. Du måste ju kunna försörja dig själv. Leva på dina föräldrar går ju inte, du är ju en vuxen kvinna. Det om något skulle ju vara knäckande för självförtroendet. Lycka Till :)

    2014-01-28 | 18:59:34
  • Klara säger:

    Vet inte vad jag ska säga riktigt, men jag vet att det kommer lösa sig för dig!! Känn efter vad du vill! Jag tror att du har kämpat tusen gånger mer på ditt jobb än många andra där gjort, just för att du mått så dåligt men ändå pallrat dig dit varje dag! Det vet jag att många inte skulle orka!
    Om jag var din vän skulle jag ta ledigt och så skulle vi kunna åka någonstans och lapa lite sol och bada! :) Många kramar!!!

    2014-01-28 | 19:33:40
  • S säger:

    Gör som GC säger!

    2014-01-28 | 19:43:06
  • Anonym säger:

    Mitt tips är att du ska göra det DU vill. Endast det DU själv vill, strunta i HR-gubben och strunta i vad chefen har sagt tidigare. Lyssna på magkänslan och gör det som känns rätt!
    Kram

    2014-01-28 | 19:56:05
  • Matilda säger:

    Jobba utomlands ett tag!! Åk till Australien eller ner till Rivieran! Njuta av värmen och ny miljö? Lämna allt bakom dig ett tag, få läka. Jag åker till Syd Amerika om en månad, hör av dig om du vill så kan två brustna hjärtan dricka margaritas ihop ;)

    2014-01-28 | 20:48:03
  • C säger:

    Jag håller med GC. Ta den här pausen, åk gärna utomlands (det var det som fick upp mig på fötter igen efter en liknande förhållandesituation, miljöombyte hjälper). Skaffa dig en plan (något konkret du kan titta på och använda som verklig eller mental checklista). Min plan hade varit att gå tillbaka till byrån men jag hade sökt mig vidare under tiden. Det är viktigt att jobbet känns bra, annars tar det bara ännu mer energi (energi du behöver till dig själv). Du är värd att må bra, både privat och på jobbet!

    Här kommer lite pep talk:
    - Du är en fantastisk person!
    - Du är duktig, smart och ambitiös (låt inte herr HR intala dig annat). Hello liksom - du tog dig igenom juristlinjen med bra betyg. Det gör inte alla!!
    - Du är en färdigbakad jurist med sååå många fler alternativ än det slitiga byrålivet. Du kan sitta ting, du kan gå domarbanan därefter (bye bye debiterbara timmar), du kan köra åklagarsidan, du kan jobba som bolagsjurist. Du kan jobba på Infotorg eller liknande med juridisk journalistik (du är ju grym på att skriva!). Men om det är det affärsjuridiska byrålivet du verkligen vill ha så finns det fler byråer. Du kanske ska titta på någon true partnership-byrå eller någon mindre med mildare debiterbara-timmar-krav? Jag vet inte vilken byrå du jobbar på eller vilken typ av juridik du jobbar med men det finns ju flera byråalternativ oavsett. (Tillägg, jag är inte jurist, jag är civilekonom, men jag har många vänner som är jurister och har själv jobbat på byrå.) (Jobbade på den största, den på M.)
    - Du kommer ta dig ur detta!

    Kramar från en främling som följer dig varje dag och som ofta tänker på dig

    2014-01-28 | 20:49:53
  • agnes säger:

    tänker på dig!
    och tänker på hur mycket jag älskar din sarkasm! du har så mycket styrka inom dig.

    2014-01-28 | 21:16:04
  • Julia säger:

    Stå på dig! En HR-gubbe tänker ENBART kostnadseffektivt och det är ju definitivt inte han som bestämmer. Jag tycker du ska fortsätta! kör hårt och ta chansen!

    2014-01-28 | 22:17:21
  • Maria säger:

    Åh, vad tråkigt att höra :( men du, ser att några tipsat om att sitta ting. Gör inte det när du mår såhär. Tro mig, jag gör det och även om det inte är krav på att dra in pengar som på byrå så är det betyg/omdömen som du vet. Jag sliter som ett djur i perioder, 13-14 timmar om dagen. Är fullt medveten om att det inte är så på alla tingsrätter men tänk på det i alla fall. Sen när du mår bättre så rekommenderar jag det verkligen, har aldrig haft ett roligare jobb (även om det är slitigt). Kram

    2014-01-28 | 22:24:44
  • T säger:

    Alltså vad fan det där är ju ren jävla bullshit, att de snackar om att du inte uppnått de formella målen, som du inte ens fått en indikation om. Har du bevis på att dem inte gett dig papper/uppdatering/mail om att du måste nå några formella mål? Visserligen uppfyller din Arbetsgivare formaliaregeln att meddela 2 veckor innan provanställning tar slut om de inte vill ha kvar dig, men att de sättet det på förutsättningen att du inte uppnått målen är orelevant om de inte förberett den informationen till dig.

    Att du heller inte får säga till någon att du får en andra chans är för att du inte ska prata om dina rättigheter med dina kollegor, för om du skulle säga till dem, "Ja men chefen sa såhär, jag har inte uppfyllt de formella målen" då skulle de snabbt tänka vilka formella mål? Om de själva inte heller hört dem. Det där är bara för att pressa dig att lämna anställningen, skit i de andra som ska "ha en chans", det är bara bullshit snack från arbetsgivaren till att spela på ditt samvete, men det du inte inser är din rättighet då, att du borde ifrågesatt honom vilka formella mål som skulle ha uppfyllts.

    Förresten vad står det i ditt avtal? Står det att tillsvidare anställningen hänger på att du uppfyller de formella målen? Haha, jag läser juristlinjen och vi håller precis på med arbetsrätten och jag reagerade starkt på att du inte fått information om de formella målen.

    Iaf, i 4 § Lagen om anställningsskydd, andra stycket, kan en tidsbegränsad anställning upphöra utan utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång eller när arbetet är slutfört, om inte annat har avtalats eller följer av 5 § andra stycket eller 6 §. Och om han då har skrivit i ditt avtal att de formella målen ska uppfyllas och tydliggjort det för dig, då har han rätt att inte tillsvidare anställa dig om det hängde på det, annar som han inte tydliggjort det är det väldigt konstigt att han kan använda det som en anledning för att inte tillsvidare anställa dig, hänger du med?

    Du har ju ändå skrivit nu att du gjort saker enligt dina arbetsuppgifter. Finns det någon gång du klantat till det eller passerat deadlines? Om inte, så är det jävligt konstigt anledning att inte tillsvidare anställa dig, och det är ingen tillräcklig grund. Istället skulle jag tro att han gör det på helt fel skäl, men sen så har jag inte varit vittne på din arbetsplats eller tagit del av hela historien så vill inte uttrycka mig mer om det, men hoppas du förstod kontentan i det jag skrev - att det är fel att pressa dig och spela på ditt samvete att du inte uppnått de formella målen när du inte ens blivit informerad om dessa. Det är oganska okorrekt.

    Förresten en annan grej, i juridisk terminologi har du inte fått sparken (!), utan din provanställnings tid går ut om 2 veckor. Man brukar säga att när tiden går ut så har den löpt ut, såvida man inte blir tillsvidare anställd, men det nämnde jag ju där uppe problematiken, så se det inte som att få sparken liksom hur jobbigt det än känns, terminologin för sparken är att arbetstagaren har åsidosatt grovt sina åliggande mot arbetsgivaren och det har du ju inte gjort.

    Du är bra!!! Din arbetsgivare verkar inte bry sig om dig och försöka uppmana dig till en mindre… Åh kom på en annan sak!

    Om arbetsgivaren vill säga upp dig, på grund av ej uppnådda mål, så måste han enligt 7 § andra stycken erbjuda dig omplacering. Det har han nu gjort, men det finns regler på att arbetsgivaren inte ska erbjuda en anställning som ligger utom dina arbetsuppgifter och inte har ett naturligt samband med dina tidigare uppgifter som inte är likvärda. Vi läste rättsfall om det och ett rättsfall är AD 1929 nr 29 principen som arbetsdomstolen alltid går utefter. Den innebär att arbetsgivaren inte får försöka få arbetstagaren att säga upp sig genom att erbjuda en annan anställning som inte ligger tillräckligt nära dennes arbetsuppgifter.

    Förlåt men ditt fall låter så himla mycket som en tenta fråga, det är sorligt men fortfarande svårt att inte skriva en kommentar på detta.

    Tycker att du också ska se över det, ligger dina arbetsuppgifter nära det andra arbetet?

    Herregud har skrivit för mycket, men hoppas du förstod någonting.

    Länk till Lagen om anställningsskydd: https://lagen.nu/1982:80

    Ta hand om dig!!! Ge inte upp! Lova!

    2014-01-28 | 22:54:41
  • T säger:

    Btw, har suttit och pluggat hela dagen och haft en deadline igår så ursäkta alla stavfel där uppe då jag skrev i all hast, men hör gärna med en riktig jurist som kan sånt här. Dem skulle reagera på ditt fall!

    2014-01-28 | 22:58:31
  • Johanna säger:

    Hejdu! Fyfan känner jag bara nu. Tycker inte att du blivit helt rätt behandlad här. Även om jag tycker att det är självklart att de ska kunna ha krav på en provanställning tycker jag att det är fel av dem att säga att du inte presterat när du uttryckligen frågat din chef. Sen vet inte jag heller om det är din chef eller någon på HR som har tagit beslutet.


    Men om man ska se det från den ljusa sidan så verkar det vara så att det är någon eller några på ditt jobb som verkligen ser potential i dig eftersom de vill ge dig en chans till.

    Jag tror att det kan vara skönt för dig med en liten paus, två veckor i ett varmt land, eller bara i en ny miljö kan vara skönt för dig. Där kan du fundera på vad du vill med ditt liv och få lite andrum.

    Om du kommer fram till att du vill jobba kvar och verkligen visa det du kan så tycker jag att du ska prata med din chef. För att verkligen få reda på vad det är som gäller.
    - Vad ska du prestera?
    - Att du vill ha uppgifter som ger det möjlighet att prestera
    - På vilka områden du vill förbättra dig.
    - Samt förklara att det känns jobbigt att du har försökt försäkra dig om var du står och eftersom du fått besked om att allt är lungt så har du antagit det.

    Till sist, gör var du vill och du känner. Att jobba kvar och samtidigt leta nya jobb kan vara en lösning, att jobba kvar och ge järnet kan vara en eller så väljer du att sluta. Men valet är ditt i det här. Sen hoppas jag att du inte låter det här knäcka dig eftersom det den senaste veckan har känts som att du är påväg upp, som att du är påväg att hitta tillbaka till en del av dig själv. Kanske är det de antidepressiva som gett dig ett litet andrum. Men ge inte upp i detta läge, du kommer klara det här. Du skriver så sjukt bra och du tagit dig igenom en juristexamen samt faktiskt fått det här jobbet en dag. Visserligen var det här innan allt det jobbiga hände men att du har kapaciteten är ju sant, men det handlar om du känner att du har viljan och orken att lägga din energi på det här. Är det din dröm, kör! Annars, gör en ny plan!

    Vi är många som tror på dig här! Du har kommit så långt!

    2014-01-28 | 23:04:07
  • T säger:

    Haha alltså det här är inteeeeeeee kuuuul. Läser i efterhand att du är jurist? Shit jag skäms typ för att jag försökt ge dig råd isåfall. Menmen. I dont know! Är ju en newbie i jämförelse med dig, hoppas du inte blev arg eller något! :/ Det låter bra det att ta en resa någonstans <3

    2014-01-28 | 23:06:46
  • Johanna säger:

    Fina du,

    BRYT MÖNSTRET. ÅK IVÄG MED DIG! RES! DRA BARA. ÅTMINSTONE FÖR ETT TAG.

    Upptäck nya platser där ingenting behöver påminna dig om honom. Träffa nya människor som du inte har några somhelst gemensamma vänner med. Hitta på något annorlunda och nytt, även fast det låter omständigt och jobbigt till en början. Tro på dig själv. Det kan förändra en hel del..

    Jag bestämde mig själv för ett antal år sedan, att jag skulle V Å G A mer. Om jag så skulle göra allt själv. För det positiva är att man får distans till saker som känns svåra nu. Det läker inte, men det lindrar ...

    Ifall du har ekonomin,

    En danskurs. (låter töntigt, jag vet, men spela roll. bara för att pröva något annat + möta nya människor)

    Yogaläger. Åk på volontärresa. Bo på en Kibbutz och lev livet. Hälsa på en vän utomlands och försök stanna för ett tag..

    (Det kanske låter flummigt, men man måste ge nya saker en chans)



    Dra i kontakter utomlands! Åk ensam. Skitsamma. Du behöver få ny energi, något annat att tänka på. Något nytt att ta in. Tänk på att det finns säkert en maaaassa nya sidor hos dig själv som du inte har upptäckt ännu. DRA IFRÅN BUBBLAN AV ÅNGEST.

    Du är fortfarande ung, jobb löser sig. Min pappa är pensionerad försvarsadvokat idag, han gjorde en jäkla massa kul innan han kom igång seriöst, och fick sig en karriär.

    2014-01-29 | 00:31:54
  • Louise säger:

    Tycker det låter som att du istället blir utnyttjad. Jag hade inte tagit de sex månaderna. Det är inte värt det helt enkelt.

    2014-01-29 | 01:19:30
    Bloggadress: http://vitmossa.blogg.se
  • Linda säger:

    T - en provanställning får avslutas utan angivande av skäl - man behöver alltså inte ha någon anledning egentligen. Kan vara värt att veta till tentan ;)

    Till bloggförfattarinnan: Gör precis som du känner för! Ta en resa, gå tillbaka till jobbet och kör hårt eller sök nya jobb. Och för guds skull - anmäl dig som arbetssökande första "lediga" dagen så du inte förlorar din sjukpenninggrundade inkomst (SGI). Man får inte ha några glapp nämligen, för då får man bara grundersättningen och inte inkomstrelaterad ersättning om man skulle bli sjuk.

    Svar: Tack snälla för tipset Linda.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-29 | 08:41:36
  • Emeli säger:

    Hej gumman!
    Jobbigt att du skulle få det här beskedet Just nu när det känns som om du fått upp näsan över vattenytan.
    MEN... Jag tror att det i långa loppet kan vara bra att det blev så här. Det är på det här jobbet och i de här kontorslokalerna som du gått igenom det värsta du upplevt. Det sitter i väggarna och du kommer nog alltid att bli påmind om det när du går in där. Jag blev mobbad på högstadiet och det räcker med att jag känner doften av parfymen jag använde då för att det skall knyta sig i magen.
    Min kollega sa en gång att man ska aldrig spara på saker som gått sönder och försöka limma ihop dem för varje gång man ser limfogen kommer man ihåg att det gick sönder. Kanske en dålig liknelse för dig men jag hoppas du förstår vad jag menar.
    Det samma gäller din lägenhet. Jag skulle sålt den och rensat ut vad de gjorde där en gång för alla så du kan gå vidare. Svårt att fatta beslutet men jag tror verkligen att det vore det bästa.
    Du har fått många förslag på att resa utomlands, det känner du ju själv bäst om du vill. Men jag upplever när jag läser att du får mycket tröst från din familj så om du ska åka iväg, åk med dina systrar eller hälsa på en vän. Tror inte du ska ge dig iväg själv då du redan känner dig ensam.
    Önskar jag kunde ge dig en kram❤️

    Svar: Tack för dina råd Emeli. Jag uppskattar att få någon annans syn på saker, det gör jag verkligen. Tack fina.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-29 | 09:17:42
  • Carro säger:

    Vad arg jag blir på såna här saker. Vilket jävla sätt att göra. Jag tycker att du är värd en arbetsplats där du är önskad och dom ser din förmåga. Jag tycker det är rent förjävligt att överhuvudtaget säga allt på det där sättet. Och tanken slog mig om det inte vore bra för dig att hitta ett nytt jobb, kanske sälja lägenheten och bara göra om allt för dig? Starta ditt liv. Hoppas du förstår hur jag menar! Stort lycka till med vilket val du än väljer :-). Kramar

    2014-01-29 | 09:22:10
    Bloggadress: http://justblonde.blogg.se
  • Cathrine säger:

    Till T: En provanställning är undantagen LAS. Arbetsgivaren måste INTE ange skäl till avslutandet, däremot är det kutym. Den här arbetsgivaren har inte gjort fel i det avseendet.

    Jag tycker däremot att det verkar som om de försöker vara schyssta. Det är klart att det känns som om de sparkar på nån som ligger i första hand, men de verkar ju ändå tro på henne, de har ingen som helst skyldighet att erbjuda S en visstid efter hennes Paus, och ingen som helst skyldighet att låta hennes plats finnas kvar och liknande.

    Och att generellt säga att HR bara tänker kostnadseffektivt är bullshit, nu kan jag inte svara för just den här HR-ansvarige, men HR överlag handlar ju om människorna i organisationen mer än kostnaderna.

    Till S:

    Jag hoppas hoppas hoppas att du klarar att vända det här till något bra. Kanske ta dig tid att resa och uppleva saker? Du har ju själv sagt att alla dina bra minnen är knutna till honom, så dra iväg och skapa nya! Kanske kan nån av dina systrar följa med? Ni kan ju åka skidor, åka till Norge och paddla kajak eller rida på Island?

    Och jag hoppas också att du samlar tillräckligt med styrka för att ta din chans att komma tillbaka till jobbet och få din visstidsanställning. Jag tror att det skulle vara bra för dig att komma tillbaka och visa för dig själv och ledningen att du kan.

    Det var väl ditt drömjobb en gång i tiden?

    2014-01-29 | 10:00:08
  • D säger:

    T- det där med saklig grund och omplaceringsskyldigheten gäller vid uppsägning. I detta fall har hon ju egentligen inte blivit uppsagd, utan hennes provanställning har inte övergått i en tillsvidareanställning. Därför gäller inte reglerna om LAS om saklig grund som skäl för uppsägning och omplaceringsskyldighet :( En provanställning kan avslutas hur som helst så länge arbetsgivaren varslar senast 14 dagar innan provtiden löper ut... Sen antar jag dock att diskrimineringslagen gäller även för provanställning samt föreningsrätten? Men har inte stenkoll. Läser också arbetsrätten nu ;). Provanställningar på 6 månader suger just för att man inte har några rättigheter alls/ingen trygghet och många arbetsgivare missbrukar detta. :(

    Till bloggaren: Låter inte som en arbetsplats du vill vara på iaf. Har du funderat på offentlig sektor? Kommun, myndighet? Visst, lönen är ju inte lika bra men arbetsvillkoren är nog 1000 ggr bättre. Ta hand om dig! De är inte värda dig i allafall.

    2014-01-29 | 12:49:53
  • C säger:

    Tillägg till min kommentar ovan: Jag tror att din kvinnliga chef håller dig lite om ryggen, tycker om dig och tror på dig (även om det inte känns så). Annars hade du nog aldrig fått en andra chans. Jag har sett jurister komma och gå där jag jobbade förut och nån fick packa sina saker och gå på dagen för att hon hade en snobbig, förmer attityd. På en del byråer jobbar man med arbetsrätt utåt men inte inåt. Fyraårsjurister kan ju få ett s.k negativt besked och sedan är det adjöss och good bye, du får tid att söka dig vidare men i övrigt är du persona non grata. Anställningsskydd? Skriftlig uppsägning? Ordentliga skäl? LAS? Nej, nej.

    De som jobbar med dig tror nog mer på dig än du tror och jag tror din kvinnliga chef fajtats för dig. Låt inte detta knäcka dig! <3

    2014-01-29 | 13:35:20
  • Hanna säger:

    Jag, som många andra, tycker inte heller att det känns som att du blivit rättvist behandlad här. Kanske ska fu överväga att inte gå tillbaka? Om du inte trivdes väldigt bra då kanske du ska se det som en andra chans istället... För även om du har försökt på jobbet så har du väl inte riktigt varit på topp på slutet och det speglar ju av sig, i allt man gör.

    Hade jag varit du hade jag varit ganska försiktig med att skriva om det här. Dom bad dig att inte berätta om överenskommelsen och du skriver om det i en hyfsat stor blogg. Även om du är anonym tror jag att om någon kollega (alternativt Hr-gubbe/chef) skulle känna igen dig och situationen. Eller är det bara jag som tänker så?

    Jag längtar efter att läsa om den dagen då du hittat tillbaka till dig själv och börjat lägga en del av det här bakom dig, för den dagen kommer att komma! Du verkar stark mitt i all den här sorgen.

    2014-01-31 | 20:45:27

Kommentera inlägget här: