trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 91 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Jag vet inte vilken väg jag ska gå
Jag vill bara tydliggöra en sak. Jag är inte upprörd för att mina chefer inte ger mig en tillsvidareanställning. Jag har gjort hälften – eller förmodligen ännu mindre – av vad man bör klara under sina sex månaders provanställning. Jag klandrar dem inte för fem öre för det beslutet. Det jag kan tycka är en kniv i ryggen är att min chef upprepade gånger har sagt till mig att jag kommer få vara kvar, att jag inte ska oroa mig för att jag inte får några arbetsuppgifter och att jag bara ska komma hit och göra det bästa av situationen.

Jag vet att jag har fått en ny chans med den där visstidsanställningen, och att den i praktiken innebär att jag på ett sätt får vara kvar. Och det är jag tacksam för. Men. Och det här är ett stort men för mig. De har undanhållit sanningen för mig. Jag tycker faktiskt att det är uruselt av min chef att sitta och säga, både till mig och mina kollegor, att jag inte ska vara orolig och sen drämma till mig två veckor innan anställningens slut (ja, jag vet att det är den lagstadgade tiden) med att jag inte har fått fast anställning och att jag dessutom helst ska ta en längre paus eftersom de inte vill ha med mig att göra i det skicket som jag är i nu. Och återigen, jag klandrar henne inte för att de känner så, men jag blir ledsen för att de inte hade stake nog att berätta det för mig när det fortfarande fanns möjlighet att göra något åt saken.

Jag har på riktigt inte fått några uppgifter. Jag har gjort ett klientprojekt och sen har jag bara pysslat med småsaker. Interna projekt som inte har någon betydelse i en utvärdering av den anställdes prestation. Ja, jag har inte varit hundraprocentig, men jag har inte heller varit nollprocentig, vilket mina tidrapporter ger sken av. Och det har jag uttryckt till alla runt omkring mig. ”Jag hjälper gärna till.” ”Jag är disponibel.” ”Ni får gärna involvera mig i vad som helst.” Men det har inte skett. Varför vet jag inte. Kanske för att jag har varit ”själva sinnebilden av skör” som min chef uttryckte det, kanske för att de har bestämt sig redan innan för att jag är kass på det här, kanske för att de helt enkelt inte gillar mig, kanske för att jag inte har varit tillräckligt "på". Hur som helst så kom beskedet som en kalldusch för mig. Kanske jag borde ha förväntat mig det. Men det gjorde jag inte.

Och HR-mannen. Herre Gud vilken obehaglig typ. Hans sätt är en stor del i att jag tog så illa vid mig. Han var faktiskt övertydlig med att det inte var någon bra lösning och att jag mer än gärna fick sluta direkt. Han ifrågasatte liksom hela min person. Sa att han ju i och för sig inte kände mig men av det han hade fått veta drog han slutsatsen att det nog var tveksamt om jag verkligen var av rätt virke för den här branschen. Han kanske har rätt. Jag ska erkänna att jag själv ofta har undrat det också. Men jag kan tycka att han inte ska sitta och dra de slutsatserna i det läget. Men så klart, det är bara min subjektiva uppfattning av den situation jag befann mig i.

Om jag bara kom över den där olustiga känslan av att mina chefer sitter och pratar om mina undermåliga prestationer bakom ryggen på mig utan att någonsin planera att ge mig någon sorts feedback, då skulle jag inte tveka en sekund på att ta den visstidsanställning som jag har blivit erbjuden. För även om jobbet som sådant är knäckande i många avseenden, har jag lärt känna många fina människor här som faktiskt har blivit någon sorts trygghet för mig. Och känslan av att ha någon att vända sig till med vad som helst på sin arbetsplats tycker jag är ovärderlig. Den känslan har infunnit sig hos mig nu och jag vet inte om jag vill ge upp den. Samtidigt så är jag ofattbart dålig på att prestera bra i en miljö där jag känner mig icke-uppskattad och helt enkelt otillräcklig. Jag önskar att så inte var fallet. Men bättre än så är jag inte.

Jag hoppas att svaren kan komma till mig snart. Att det går upp för mig vad som är viktigast. Att jag inser vad som är bäst att göra. Jag vet att jag bara kan hitta svaren i mig själv. Men ibland kan jag ändå desperat önska att någon annan bara kunde tala om för mig vad som är bäst. Vad som är den rätta vägen nu. Eller så kanske det inte finns någon rätt väg i ett sånt här läge. Kanske jag bara måste välja någonting och sen köra på det. Oavsett, så önskar jag att jag kunde ringa honom och få hans råd som jag brukade. Det är bisarrt. Allt det som händer just nu är på något sätt ett utflöde av hans handlingar. Ändå känner jag instinktivt att jag vill vända mig till honom för råd. Det är extremt irriterande, men jag kan bara inte få bort det.

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Exakt det här tycker jag att du ska berätta för din chef! Fast du kanske ska hoppa över delen med den otrevliga HR-mannen. Men berätta det här, för om du bestämmer dig för att ta anställningen kommer du behöva chansen att få visa vad du går för annars är det ingen mening att vara kvar egentligen.

    2014-01-29 | 17:45:44
  • Sofia säger:

    Prata med din chef. Säg det som du har skrivit här. Att du är medveten om att du inte presterat på topp men att du önskar att de tagit upp det med dig tidigare istället för att lova att du skulle få vara kvar. Att du hade uppskattat att få feedback. Och de där formella målen, att de inte ens nämnt att de finns. Be dem förtydliga vad de målen innebär.

    Jag håller fullständigt med dig om att de inte har hanterat det på ett bra sätt. Du har rätt till en förklaring direkt från din chef. Och beroende på hur förklaringen ser ut kan du nog få en ledtråd till hur du ska göra framöver.

    2014-01-29 | 17:50:07
  • linda säger:

    Kommer du verkligen må bra av att vara kvar? De är ju uppenbarligen inte ärliga, hur kommer du reagera på vad de säger till dig framöver? Kommer du tro på dem om de säger att du är duktig? Tror du inte att du kommer få väldigt låg självkänsla och bli lite paranoid?

    Minns inte men är det inte så att du bor kvar i er gemensamma lägenhet? Med alla minnen. Det finns ju inget direkt som håller dig kvar. Kan du inte sälja lägenheten, flytta hem till dina föräldrar tillfälligt och skita i denna arbetsgivare. Det kanske är dags för en nystart...

    Du ska givetvis göra det som känns rätt för dig. Kanske kan du boka tid hos en coach för att få hjälp med att komma fram till vad Du vill.


    Svar: Jag vet inte Linda. Jag vet verkligen inte. Bor redan hos mina föräldrar. Lägenheten bara står bara där... Tack för ditt engagemang. Jag ska fundera.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-29 | 19:14:11
  • Matilda säger:

    Är det inte nu du ska passa på och göra något riktigt häftigt? Jag tycker verkligen att du borde åka utomlands ett tag. Njuta av sol, värme och fantastiska äventyr! Passa på nu när du är ung och fri!

    2014-01-29 | 21:21:01
  • C säger:

    Om det finns risk att arbetsgivaren hittar din blogg (om du bloggat fr jobbdatorn/nätverket) så borde du nog redigera kommentaren om HR-mannen. Bara den delen om att han är en obehaglig typ. I övrigt har du bara ventilerat hur du kände/dina känslor, men det om att han är obehaglig är direkt riktat mot honom. Han verkar förvisso vara just en obehaglig typ, men det kan vara oklokt att skriva ut ur ett rent strategiskt perspektiv.

    2014-01-29 | 21:36:21
  • Tina säger:

    har vart med om de själv. Fick 3 månader innan veta att ja inte är passande på branchen.
    Jag fortsatte dessa tre månader med vetskapen om vad de faktiskt utan förvarning tyckte. Helt plötlist.
    När väl min tid va över så gav dom mig chansen att jobba ytterligare 3 månader för att ge mig en chans att hitta nytt jobb i och med att jag precis flyttat hemifrån.
    Tackade för den chansen men ville helst av allt bara dra så fort jag kunde. Jag kände att jag inte vill gå runt med denna vetskap. Känns så otroligt nedvärdernde. De enda som gjorde att jag ville fortsätta min tid var för pengarna.
    Men ja fick tillslut ett nytt jobb och drog därifrån och tackade därför gladeligen nej till de 3 extra månaderna de erbjöd.

    tycker att om ja nu va så dålig, kan dom tala om exakt vad jag gjort för fel och thats it. Inte låta mig för att va snälla vara kvar. Nej usch. Hejdå till dom. Fick ett nytt jobb med hlften så ycket i lön men de var så värt de.

    lycka till!

    2014-01-29 | 21:39:11
  • Emma säger:

    Jag förstår dig lika mycket som jag förstår din chef och till viss del även HR-mannen.
    Din chef har sett att du är skör och har gjort dig en björntjänst genom att försköna sanningen. Chefen visste antagligen att du inte skulle ta negativ kritik speciellt bra i det sköra tillstånd du är i. Problemet sköts fram av välvilja men du känner dig lurad. Helt försåtligt, båda delarna.
    HR-mannen gjorde tvärtom mot din chef, han gjorde som du önskade att din chef gjort men han gjorde det på ett väldigt klumpigt sätt. Han sa den tuffa sanningen direkt, utan krusiduller eller medkänsla.
    Jag tycker att du ska ta en paus på en månad sen gått tillbaka och motbevisa HR-mannen. Han om någon kommer ge dig ett ärligt svar om ytterligare sex månader och kommer då säga "vilken förändring, jag tar tillbaka det ja sa om att du inte passar för detta, din utveckling är riktigt bra". Eller så kommer han vägra erkänna sitt snabba dömande och inte säga mycket alls. Båda två svaren är bättre för ditt självförtroende än att du tar hans ord på allvar och gör som hans säger, dvs slutar.
    Att bli arbetslös i ditt tillstånd tror jag är lite att gräva din egna grav. Förlåt, men det är så jag tror. Att inte ha ett jobb, inte fylla en funktion och inte tjäna egna pengar mår man inte bra av! Det är en sak om du beslutar dig för att resa, det kan jag tänka mig är bra för dig, men en helt annan sak om du bara ska gå hemma och söka jobb. Och få nej efter nej efter nej. Jag tror du behöver ett jobb som tvingar dig upp från sängen de dagar du egentligen inte orkar. Du mår bra av att ha ett måste, ett jobb, som skapar rutiner.
    Nu är detta bara mina tankar och åsikter och jag är medveten om att det är hårda ord. Men när hela min värld rasade pga kärlek så var det min mammas hårda stöd som fick mig att överleva. Inte dem vänner som strök mig medhårs och tyckte synd om mig. Som min mamma sa till mig: "Du är drabbad av livet. Du tror inte att du fixar att jobba men då tror jag åt dig och jag vet att du kommer klara det. Det handlar inte om att du har cancer och ska dö. Du har ett söndrigt hjärta och medicinen som lagar det kallas självständighet, vilket du får när du klarar dig på egna ben. Jobba, träna och umgås med vänner. Men för all del, vill du ställa till det för dig själv så sluta jobba, gå hemma med dina mörka tankar, stäng ute din omgivning och gör livet till skit. Du har alltid ett val, kom ihåg det!"

    2014-01-29 | 21:54:18
  • Anonym säger:

    Med tanke på att du önskar att någon annan säger åt dig vad du ska göra så kan jag bara tycka att Emma har sagt det som låter bäst. Hon låter tuff men hon säger det för ditt eget bästa. Bevisa för honom hur bra du är - det kan vara ditt mål!!! Att vara arbetslös är inte kul och risken att få många nej på vägen till ett nytt jobb finns.
    Lyssna på din magkänsla men ta till dig av det Emma sa.
    <3

    2014-01-30 | 08:41:34
  • Linnea säger:

    Väldigt kloka ord av Emmas mamma! Dem ska jag komma ihåg tills jag en dag behöver den själv. Jag tror, precis som många här redan har nämnt, att det är en bra idé att börja med att ta ett konstruktivt samtal med din chef, för att få en känsla om du ens har möjlighet att uppnå de där målen och motbevisa dem. Om du väljer att fortsätta så tror jag det är viktigt att du känner att det faktiskt finns en möjlighet att vända situationen. Någon där har ju uppenbarligen tagit dig under sina vingar och har tro på dig eftersom att du får en till chans. Jag tror inte att det är så att de alla enhetligt har instämt i att du inte passar där, då hade du åkt direkt. Din chef och dina kollegor som jobbar närmast dig ser säkert din potential och har lobbat för att du ska få stanna.
    Om du inte väljer att stanna så tror jag det är viktigt att du har en plan, någonting annat att göra ett tag. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett jobb, kanske en längre resa eller studier - utlandsstudier kanske kan vara en bra idé för ett miljöombyte och verkligen få jobba på din självständighet.
    Och så tänkte jag på lägenheten - kanske du kan hyra ut den ett tag? Då spar du pengar och har kvar investeringen. Och kanske det känns bättre att komma tillbaka när det varit någon annans hem ett tag, inte ditt och hans?

    Det kommer att gå bra för dig och jag är säker på att du kommer ta rätt beslut. Kram!

    2014-01-30 | 09:49:19
  • C säger:

    Vill bara råda dig att tänka dig för noga innan du tackar nej till att fortsätta.. om än på skakig grund och trots eventuella dåliga chefer. För "duktiga" typ-A människor som du verkar vara kan det vara knäckande att gå arbetslös. Man tappar motivationen och självförtroendet på bara några veckor. Särskilt svårt kan det vara för någon som är ny och oerfaren i arbetslivet. Det blir lätt att man fastnar i tankar om att man inte kan något, inte duger, aldrig kommer hitta ett jobb. För att inte tala om den ekonomiska biten.. Även om du kan få stöd av dina föräldrar bidrar det till att känna sig osjälvständig, just att man måste vara beroende av dem igen för att ha råd att leva.
    Är du med i akassan förresten? Om inte, är det en fördel att fortsätta jobba tills du varit med där i 6 mån och kan få ut akassa om det skulle behövas.

    Så om jag var dig skulle jag absolut svälja stoltheten och ta erbjudandet, samtidigt som jag sökte massor av andra jobb. Då har du färska erfarenheter att relatera till i ditt personliga brev och på intervjuer och en inkomst att sparasparaspara till om det skulle krisa i framtiden. (Arbets)livet är tufft. Man får göra det som behövs.

    2014-01-30 | 20:00:32
  • Elin säger:

    Du har redan fått många kloka ord här. Jag vet att det är ett svårt beslut, men om jag var du skulle jag ta lite ledigt, lite semester, kanske byta miljö i en vecka eller två. Hälsa på en vän i en annan stad eller ett annat land. Jag skulle även tacka ja till erbjudandet om ytterligare 6 månader. Jag är själv arbetslös och har varit så ett bra tag och det är otroligt knäckande, energikrävande och inte det minsta positivt för vare sig självförtroende eller motivation, och jag tror att även om det tar emot att tacka ja till erbjudandet så kan ditt andra alternativ vara sämre. Det är bra att ha något att göra, det är bra att ha rutiner, att ha någonting att gå upp till på morgonen, att ha en uppgift att utföra och en tid att passa, även om det i stunden är jobbigt att göra det. Sedan är det bra att försöka söka andra jobb under tiden så att du kan gå vidare efter 6 månader om du vill.

    Vad du väljer att göra är dock ditt beslut och jag hejar på dig oavsett vilken väg du väljer.

    En semester kan dock vara väldigt positivt om du orkar åka iväg någonstans. Kram.

    2014-01-31 | 15:03:31

Kommentera inlägget här: