trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 91

Kategori: Allmänt

En komedi
Det är ändå lite ironiskt alltihop. Timingen det vill säga. Igår åt jag lunch med min handledare, en mellanchef. Jag försökte vara närmast övertydlig med att jag ville ha fler arbetsuppgifter. Bad honom försöka hitta sånt som jag kunde hjälpa till med. I förrgår bestämde jag med en kollega att vi igår skulle gå till gymet tillsammans. I förrgår målade jag naglarna i massa olika glada färger. Det kan tyckas som små saker men det kändes äntligen som att jag hade börjat orka göra konkreta saker för att ta mig i alla fall lite uppåt. Och så drämmer min chef till mig så här. Jag säger inte att hon var taskig eller orättvis, utan det var mer överraskningsmomentet som tog hårdast.
 
Trots att jag uttryckligen blev ålagd att inte berätta för någon gjorde jag det. Sekunden jag kom tillbaka till mitt skrivbord frågade min kollega som sitter bredvid mig hur det hade gått. Skämtade om att jag kanske behövde en låda för att packa ner mina saker i. Jag tänkte inte berätta. Men det gick inte att bära på allt själv. Jag hade uppskattningsvis fem liter tårar i ögonen som hotade att rinna ut när som helst. Så jag berättade snabbt för honom. Sen hasplade jag ur mig det via snabbmeddelande till min bästa lunchkompis. Och sen råkade jag även berätta det för den kollega som jag hade som fadder under praktiken. Jag var borta i två timmar från mitt skrivbord efter det att jag fått mitt besked. Jag antar att det blev uppenbart för min chef att jag inte hade hållit mitt löfte. Men ärligt talat. Hur skulle jag kunna ljuga mina kollegor rakt upp i ansiktet när de frågade. Jag kan inte ljuga på det sättet.
 
På väg hem igår stötte och blötte jag min jobbsituation med en vän i telefon och sen fram och tillbaka många gånger med andra vänner per sms. Det var bra. Att berätta för andra har alltid varit ett bra sätt att släppa en del av stressen för mig. Till slut kunde jag nästan skratta åt det hela. Jag satt på tåget och pratade med min vän och insåg plötsligt att det nästan har blivit en komedi. För sex månader sen hade jag allt. En sambo och blivande man som jag var galen i, en ny fantastiskt fin lägenhet, pengar på banken och ett nytt jobb som jag valde med stor omsorg efter att ha fått många fina jobberbjudanden. Jag var lycklig. Nu är jag ensam, sjuk, trött, fattig, utan ett riktigt jobb där jag är önskad och med en lägenhet som jag inte klarar att bo i. Det är kalas. Verkligen superduper.
 
Efter jobbet igår drog den där kollegan med mig och tränade ändå. Det var fantastiskt fint gjort av honom. Inte för att jag gjorde många knop men jag gjorde ändå någonting. Sen åkte jag hem till familjen, men vid det laget orkade jag inte prata mer om min olycka. Så jag teg. Mina systrar visste ju givetvis på grund av att jag hade skrivit det här, men de valde klokt nog att inte ta upp det. Ämnet kändes på något sätt uttjatat redan. Nu måste jag bara bestämma vad jag ska göra. Och just nu har jag verkligen ingen aning.

Kommentarer

  • O säger:

    En olycka kommer sällan ensam :(
    Bra att du berättade det för dina kollegor. Bra att du berättar det här.
    Vad du än bestämmer kommer det på något sätt att leda dig vidare. Vidare mot det liv som kommer att bli så jävla bra att allt du nu går igenom bara kommer att finnas som ett tråkigt minne. Ett tråkigt minne som gjorde dig starkare och starkare. Det kommer att ta tid men gud vad stark du kommer att bli.
    Kram

    2014-01-29 | 09:26:21
    Bloggadress: http://timetobebrave.blogg.se
  • Olivia Nilsson säger:

    Fin blogg!

    2014-01-29 | 09:33:59
    Bloggadress: http://www.oliviaaaanilssons.blogg.se
  • Alexandra säger:

    Livet i ett nötskal kan jag tycka. Såklart att man måste uppleva både ris och ros, annars uppskattar man inte dem bra stunden som kommer:)

    Jag tycker du kämpar på kjempefint. Kram

    2014-01-29 | 10:02:06
  • Bea säger:

    Det kanske är ett tecken på att det är dags att hitta på något helt nytt, börja ett nytt liv? Åk och volontärarbeta eller något. Du kommer bort från allt, lär känna nya människor och får chansen att hjälpa andra :)

    2014-01-29 | 10:50:25
  • M säger:

    Jag känner igen mig i det där, att hamna i en period när det mesta i ens liv som kan gå åt skogen verkligen gör det. Murphys lag och allt det där. En gång för några år sen dog två släktingar under loppet av en månad och under samma tid gjorde min pojkvän slut. Samtidigt hade jag även en vattenskada i mitt badrum som därför renoverades och gjorde att jag inte kunde bo hemma på ett tag. Helt sjukt ändå när jag tänker tillbaka på det, det tog verkligen så hårt på mig och nu känns det så långt borta.

    Det som var bra med denna period var att jag fick en liten spark i baken, det blev en ögonöppnare för mig och fick mig att inse att jag var tvungen att göra en förändring. Det såddes ett frö i mitt inre som började gro. Något som talade om för mig att jag mådde dåligt av att jobba med det jag gjorde och att jag borde studera istället. Det tog säkert över ett år innan jag fick tummen ur men jag började plugga och det var verkligen det som behövdes!

    Även om det kan låta klyschigt med uttryck som "efter regn kommer solsken" eller "när gud stänger en dörr öppnar hen ett fönster" så tror jag ändå på att man ibland behöver skakas om lite för att förändra sin tillvaro.

    Jag tror att det här i slutändan kommer innebära något som är bättre för dig, att du kanske inte kommer se det förrän om några år när du tänker tillbaka, men att du kommer tacka stjärnorna för att den skitstöveln lämnade dig så du blev fri att göra det du verkligen behövde. Ta tillfället i akt och försök komma på vad det kan vara! Kram

    2014-01-29 | 10:50:44
  • Cornelia säger:

    Läste inlägget om att du fått sparken. Och jag håller inte med. Förstår att du tycker att din chef svikit dig i sin bristande kommunikation angående de formella målen, men verkligheten ute i arbetslivet är att det ligger helt och hållet på dig att ta reda på vad som förväntas under provanställningen och ifall det finns några formella mål. Att du inte blev informerad räcker inte som ursäkt, tyvärr. Jag håller med om att det är fult gjort av din chef att inte vara helt öppen men det är väldigt vanligt, och inte emot reglerna.

    Jag har de senaste åtta åren jobbat utomlands i en ganska tuff miljö, finans snarare än juridik, där tempot, miljön och inställningen är liknande. Den bistra sanningen är att den enda som kommer se om din karriär och din postition på ett företag är du. Lita inte på din chef, och se alltid till att du har ”bevis”. Tex istället för att fråga din chef om det finns några formella krav-mål så skicka ett mail, och om ni har en konversation följ upp med ett mail så att du har det på papper.

    Dessutom har du ju inte fått sparken. Förstår inte vad du menar med att du är oönskad, om byrån inte ville ha dig hade de inte erbjudit dig ett nytt kontrakt. Så uppenbarligen är du både önskad och uppskattad!

    2014-01-29 | 13:40:05
  • K säger:

    Gör det där jobbet dig lycklig? Även innan allt detta menar jag, är det ett jobb som du känner får dig att må bra? I så fall kanske de där 6 månaderna att kämpa är värt det. Men om det bara är ett jobb, och du kan tänka dig många andra som skulle vara lika roliga eller till och med bättre, så kanske det kommer hjälpa till om kör på en clean slate i jobbet också. Få in mer nytt i ditt liv som du inte kan koppla till något annat, nya uppgifter nya kollegor nya situationer. Men det är bara en tanke, känn efter vad du vill och gör endast det du känner är rätt för dig just nu (vilket jag tror du kommer göra ändå).

    2014-01-29 | 15:54:20
  • Elsa säger:

    Tragikomik har varit mitt bästa ord när det kommit till mitt uppbrott, som skedde för två månader sen. Liksom efter tusen olyckor i rad - han älskar mig inte längre, han har hittat någon annan, alla mina närmsta vänner flyttar jorden runt, det blir vinter, jag blir kanonsjuk, osv - finns det inget annat kvar än att skratta åt det. Det är liksom för bisarrt att allt dåligt händer på en gång.

    Men försök se det här som en möjlighet! Du har en tillfällighet att göra om ditt liv. Du klarar det.

    2014-01-29 | 16:10:13
  • Malin säger:

    Ska du verkligen bo kvar i lägenheten? Du har skrivit tidigare att du vill "ta tillbaka" den och du verkar ha tyckt väldigt mycket om den. Men är det värt att kämpa så mycket för att ens kunna vara där? Jag tror inte att jag skulle klara av alla minnen som gjorde sig påminda överallt i hemmet om jag var i din situation. Det är fint att du kämpar, jag försöker bara få fram att du ju faktiskt inte MÅSTE bo där till varje pris. Det kanske är bättre att starta om helt någon annan stans som bara är ditt.

    2014-01-30 | 10:52:02

Kommentera inlägget här: