trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 93

Kategori: Allmänt

Andras innersta tankar
Idag har jag haft en lång lunch med en kollega jag normalt sett inte umgås särskilt mycket med. Och senare på eftermiddagen tog jag en fika med en annan kollega som nyligen anställts. Det var två bra samtal. Jag kunde givetvis som vanligt inte hålla samtalet på kallpratnivå utan dök direkt ner i de djupa ämnena. Även om jag kan undra varför jag aldrig bara kan hålla samtal på en mer ytlig nivå, måste jag säga att det ofta känns bra efteråt. Jag inser att det är skönt att sätta ord på mina funderingar. Särskilt de som ligger djupt, djupt därinne.
 
Jag har alltid haft lätt för att öppna upp mig när jag pratar med någon på tu man hand, men nu mer än någonsin har jag en tendens att grotta ner mig i riktigt djupa frågor. Ofta öppnar då också den jag talar med upp sig, och det kan verkligen vara skönt att få höra om någon annans känslor och tankar; deras rädslor, farhågor eller bara åsikter om sånt som man normalt sett inte talar om med gemene man.
 
På senaste tiden har jag haft många såna här djupa konversationer med människor som jag kanske inte ens hade talat med i vanliga fall, och jag måste säga att deras uppriktighet och mod att våga dela med sig av sina innersta känslor på det sätt som många har gjort, gör mig alldeles varm i hjärtat. Och det är så nyttigt att få höra vad andra tänker djupt därinne. Det ger perspektiv och i viss mån större förståelse för mina egna känslor, som ju ofta känns så ofattbart irrationella och ologiska.
 
Men även om förståelse och perspektiv hjälper, vill jag egentligen allra helst bara stänga av känslorna. För hur mycket jag än förstår, skär det fortfarande i mig som knivar varje gång tanken vandrar iväg till honom. Jag önskar att det fanns en knapp som kunde stänga av alltihop. Så att lugn, frid och ro inte längre bara kändes som en ouppnåelig illusion.

Kommentarer

  • linda säger:

    Jag samlar på citat för att må bättre, här får du ett:

    "När fjärilslarven trodde livet var slut förvandlades den till en fjäril"

    Svar: Tack Linda. Va fint.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-31 | 20:33:18
  • A säger:

    Det kommer stunder av frid. Lovar dig det!
    Stor kram

    Svar: Stor kram till dig, A.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-31 | 22:44:43
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • linnea säger:

    Jag vet inte om du själv har märkt det, men du börjar mer och mer skriva om andra händelser i din vardag - händelser som inte involverar honom. Det är så jäkla härligt att se :) Att tänka på något annat ibland, om det så bara är för en stund.

    Jag har varit i en liknande situation och det är först i efterhand som jag inser att jag inte märkte de små, positiva skillnaderna i mig själv som kom alltefter tiden gick.

    Så jag säger det till dig nu, fasen vad du är bra! Kram

    2014-02-01 | 00:41:11
  • Emma säger:

    Här kommer en blandad kommentar med lite av varje, hoppas du kan finna någon sorts stöd och igenkänning i den <3

    "Tänk inte på gårdagen, den kommer aldrig igen.
    Tänk inte på framtiden, den kommer av sig själv.
    Lev i nuet och gör det värt att minnas."

    Kanske lite mycket begärt just nu, men du kan ju spara det och plocka fram det när du känner att du är redo att leva efter det :)



    Jag kommer ihåg känslan av att bara vilja bort. Att inte kunna le på riktigt. Inte kunna svara "jag mår bra" på frågan "hur mår du?". Jag kommer ihåg hur nattsvarta de ljusa sommarmorgnarna var och hur ångesten, ensamheten och saknaden åt upp mig inifrån och ut. Jag minns mitt hat mot folk som sa "det kommer bli bättre" "tiden läker alla sår" "du måste bli självständig" "utmana dig själv"osv. Jag var så arg, för dom förstod inte. Ingen förstod. Och jag kunde inte heller förklara för smärtan jag kände gick inte att sätta ord på. Den var för stor. Alldeles för stor och den var precis överallt.
    Jag kommer ihåg när jag sa saker som jag visste att jag skulle ångra. Jag kommer ihåg när jag skrev och gjorde saker som jag visste skulle förvärra situationen. Men det var som att sorgen och smärtan tog över min kropp och mina tankar och jag kunde bara inte stoppa mina egna handlingar. Oftast verbala handlingar. Antingen till honom eller mot andra. Det var en ständig kamp inte bara mot sorgen utan även en kamp mot mig själv. Och hela tiden förlorade jag. Hela tiden drogs jag längre ner. Min värld var i svartskala och tiden var min fiende. Ju längre tiden gick, desto längre bort från honom kom jag.

    Men så vände det sakta men säkert. Jag LOVAR dig, det KOMMER vända. Du behöver inte tro på det nu. Du får hata mig för att jag ens säger att allt kommer bli bra när din verklighet inte visar några tecken på det överhuvudtaget. Det är okej. Men jag är ett av alla miljoner bevis på att det kommer bli bra. Helt plötsligt så kommer du märka att du skriver om din sorg av ren vana, utan egentligen mena den lika intensivt som du gjorde i början. Har du testat att läsa tillbaka i din blogg? Känner du igenkänning av dina känslor som du bär på just nu eller känner du medlidande för hur du mådde då?

    Jag kommer fortsätt gå in här och skriva kommentarer ibland. Du ser min mailadress så du märker att dem är av blandad sort trots att dem är från samma tjej. Allt jag skriver är av välmening. Även de hårdaste texterna, för du behöver dem också, faktiskt.

    Avsluta med en tankegång som kanske kan hjälpa dig lite:
    När du är ledsen. Gråt. Gråt tills du inte orkar mer. TILLÅT dig att vara ledsen. Stressa inte och tänk tankar som "jag borde inte gråta, jag orkar inte gråta". Va närvarande där och då i din sorg, sörj intensivt och ordentligt.
    När du känner en gnutta mindre sorg, TILLÅT dig att känna så. Du vet själv att du inte mår bra, att livet fortfarande är ett helvete. Du behöver inte försvara dina något ljusare minuter med tankar som "ja nu mår jag 0,00001% bättre MEN jag mår ju fortfarande väldigt dåligt". Även om de sällsynta och korta stunderna av mindre hopplöshet inte är speciellt starka så finns dem och det är ju dumt att inte ta tillvara på dem. <3

    Och några sista konkreta råd:
    - Promenader var min räddning, minst en lång om dagen.
    - Musik som satte ord på mina känslor, det var skönt att höra att jag inte var ensam om mitt helvete.
    - Att sova med min nalle i famnen och med en varm, supermjuk filt mot kroppen hjälpte mot ensamheten och kylan.
    - Jag gjorde precis som du göra, jag skrev. Och jag var lika noga med att skriva när jag hade bra stunder som när jag hade dåliga stunder.

    Godnatt <3

    2014-02-01 | 01:14:25
  • Linda säger:

    Hej,
    Har Du läst nåt i Sandras blogg "Nio till fem"?. Jag led så enormt med henne när hon dumpades men hon är nu på andra sidan. Läs t e x
    http://rodeo.net/niotillfem/2013/04/att-komma-over-nagon/
    KÄMPA!

    Svar: Ja, det har jag. Tack Linda.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-01 | 10:26:16
  • ALLT OM SEX säger:

    Kom och besök mig på min sex blogg! Kanske du hittar något som faller dig i intresse? Kanske du har obesvarade frågor som du vill ha besvarade? Välkommen välkommen välkommen!

    Sprid för att göra allt angående sex naturligt och låt det spridas i atmosfären. – Ett ämne vi alla älskar!

    / http://alltomssex.blogg.se

    2014-02-01 | 16:29:53
    Bloggadress: http://alltomssex.blogg.se

Kommentera inlägget här: