trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Överallt gör det så vedervärdigt ont

Kategori: Allmänt

Kvällen har varit okej. Trodde att jag skulle få en okej natt. Trodde att jag skulle få sömn som jag desperat behöver. Men för en timme sen halkade jag ner igen. Riktigt djupt ner. Någon lämnade en kommentar om att jag inte skulle se hans handlingar som kärleksförklaringar, utan som något han bara gjorde för att försöka känna kärlek igen. Att det är vanligt att man gör så. Att det var ett moget beslut att säga att han inte älskade mig. Denna kommentar har nu fått mig att kollapsa totalt. För de orden innebär att allt jag upplevde vårt sista halvår bara var en illusion, något som inte var verkligt eller betydde något för honom.

Det betyder att han tatuerade in mitt födelsedatum, inte för att han älskade mig, utan för att han just inte gjorde det men ville göra det. Det betyder att han låg på min mage, smekte den och sa att han längtade tills det låg någon därinne, inte för att han längtade tills det gjorde det, utan för att han tänkte att om det gjorde det, skulle det kännas bättre. Det betyder att han höll min hand på New Yorks gator och sa att han önskade att vi kunde flytta dit tillsammans någon dag, inte för att han så gärna ville bo där med mig, utan för att han önskade att han någon gång skulle vilja det. Det betyder att alla hans sms där han skrev att han älskade mig över allt annat, att han saknade mig, att han längtade tills vi skulle gifta oss, var osanna. Det betyder att alla gånger han har tittat mig i ögonen och sagt att han älskar mig bara var för att övertyga sig själv. Det betyder att allt jag har trott på, allt som har utgjort hela min existens, inte är på riktigt.

Om det var ett moget beslut att berätta att han inte älskade mig den där natten den 5 september, efter att ha spenderat hela eftermiddagen och kvällen med henne, då måste han ha tänkt på det varje minut hela sommaren. Hela sommaren som vi spenderade tillsammans. På landet när vi satt på loftet med mina kusiner och provade ut bröllopsfrisyrer och han berättade om talet han skulle hålla på vårt bröllop. På alla lägenhetsvisningar vi var på när vi pratade om att vi ville ha en lägenhet där vi kunde få vårt första barn. På planet till New York i juni när han sa att han aldrig hade känt sig så glad och uppspelt. På inflyttningsdagen den 1 augusti när han stolt gick runt och visade alla hur fint det skulle bli. På Ikea i mitten av augusti när jag satt på vagnen och skrattade hejdlöst för att han körde rally med mig mellan hyllorna. På hans födelsedag i slutet av augusti när jag tog honom till vår favoritrestaurang och han åt sin favoriträtt och sa att det var det godaste han visste. All den tiden har han då ägnat åt att fundera på sina känslor för mig. All den tiden har han då ägnat åt att besluta sig för att han inte längre älskade mig. 

Hur är det möjligt att han har tänkt på det samtidigt som vi har levt som vi har gjort? Vi var alltid nära. Pratade. Skojade. Skrattade. Han drog sig aldrig någonsin undan. Aldrig. När jag var på konferens mellan den 21 och 24 augusti i somras skrev han till mig att han saknade mig så. Han ringde flera gånger bara för att han ville prata. Hur är det möjligt att man saknar någon som man vill bli av med? Som man tio dagar senare är färdig för gott med? Och om allt bara var lögner – varför? Varför vinnlägga sig om att jag trodde att han älskade mig mer än någonsin? Varför var han tvungen att lura mig så fullständigt? Varför, varför, varför gav han mig inte en riktig chans?

Jag vill inte ens ha era svar den här gången. Jag ställer frågorna ut i universum för att jag inte vet var jag ska göra av all ångest, oro, panik och sorg. Jag vill inte ha förnuftiga svar om att det visst är möjligt att göra så som han har gjort. Att det är normalt. Att det är så man gör när man inte älskar någon längre. För jag kommer aldrig att tro er. Jag kommer bara att kollapsa. Om och om igen kommer jag att kollapsa. Jag klarar knappt att leva utan honom. Men jag klarar definitivt inte att leva med att allt har varit på låtsas. Att inget har varit äkta. Att han har lurat mig hela tiden. För då är det som att det aldrig har existerat. Då är det som att den finaste tiden i mitt liv bara har varit på låtsas. Och det klarar jag inte.

Nu ligger jag här i min säng. Det gör ont att andas. Det gör ont i mitt huvud. Det gör ont i hela kroppen. Det är som att den säger ifrån. Att nu får det vara nog. Det känns som att den håller på att stänga ner. Det känns som att smärtan ska förgöra mig. Det känns som att jag går fysiskt sönder. Det känns som att jag aldrig kommer att orka stiga upp igen. Jag vet inte ens hur jag har lyckats skriva ner detta. För mitt tangentbord är vått. Kanske datorn kraschar nu också. Men det är lika bra. För jag tror inte att jag orkar mer.

Jag vet att det värsta till slut måste passera. Jag har levt i det här tillståndet så pass länge att jag har lärt mig hur det fungerar. Men även om jag egentligen vet det, så känns det som att den här gången kanske jag inte klarar att komma ur det. Den här gången kanske kroppen inte orkar återhämta sig igen. För det bultar så i mitt huvud. Och det är så svårt att andas. Andetagen går inte ner hur mycket jag än anstränger mig. Jag ser knappt något längre. Mina ögon har kollapsat på grund av gråten. Och överallt gör det så vedervärdigt ont.

Han är överallt nu. Jag har låtit honom ta över hela min kropp och jag kan inte trycka bort honom. 

Kommentarer

  • x säger:

    Hej hej. Jag ska inte svara på frågorna av den enkla anledningen att det är diskussion som inte jag, eller någon annan som inte var inblandad i situationen på riktigt kan ha någon jäkla helskotta till aning om. Jag antar att den som skrev kommentaren kom åt en emotionell nerv hos dig, och märker att det gör hur ont som helst. Vill bara säga hej, det kanske får dig att känna dig mindre ensam(?) i bästa fall.

    Svar: Tack. På något sätt gör det det.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 02:15:19
  • Anonym säger:

    Jag vill också säga hej. Strunta i kommentaren, det är bara ett sätt att sparka på den som ligger ner. Jag tror inte att det var "på låtsas". Man orkar inte låtsas så pass länge, men någonstans på vägen, när han var med henne, så gick det snett. Hans jävla förlust.
    Kram <3

    Svar: Tack för ditt hej. Det hjälper.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 02:24:13
  • Bea säger:

    <3
    Sänder varma tankar och styrka till dig.
    Andas ett andetag åt gången. Ett i taget...
    Allt kommer bli bra. Allt!
    <3

    Svar: Tack Bea. Det gör bara så ont och jag vet inte vad jag ska göra med mig själv. Jag kommer inte ur det. Förstår inte hur det kan finnas så många tårar i en människa.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 02:32:12
  • Katarina säger:

    Nej inte tror jag att allt var på låtsas. Det du beskriver av hans beteende låter inte normalt för någon som slutat älska. Kram!

    Svar: Tack Katarina. Kram tillbaka
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 02:41:58
  • Svart_Askungen säger:

    Ville bara säga Hej! Och skicka några styrkekramar till dig! Jag vet att det gör ont nu. Låt tårarna komma och kom ihåg att du INTE är ensam. Du är stark som orkar skriva och tror det är bra för dig att få ut lite tankar :)!

    Svar: <3
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 03:00:01
  • Noor säger:

    Vännen min. Jag blir så ledsen av att läsa detta, genuint ledsen. Jag vet inte om det gör saken bättre, jag vet inte ens om jag har rätten att säga detta, men jag vill tro att du nog misstolkade den kommentaren.

    Jag har läst kommentaren minst 20 gånger nu. Jag tror inte personen ifråga menade att ta din verklighet ifrån dig. Meningen var nog inte att "hans beslut var moget", utan mer "besultet mognade i hans hjärna". Tror bara det var ett försök (om än misslyckat) att ge dig perspektiv, att få dig sluta tycka att han är så jävla gullig och romantisk, vilket du ofta ger uttryck för i just dem sista kärlekshandlingarna.

    Iallafall, jag tror inte för en sekund i mitt hjärta att något var något annat är kärlek. Han måste ha gjort det av ren kärlek. Min kvinnliga intution säger det. Tror knappast att du som är så klok, inte hade genomskådat en person så efterbliven att han tatuerar sig ihopp om att få känslorna tillbaka. Haha nejdu! Tror du var tillsammans med en smartare kille :)

    Tänker på dig

    Svar: Hej Noor och tack. Alltsedan du skrev att mitt hat är som ett gift har jag haft dåligt samvete. För att jag inte är en större människa än att jag känner hatkänslor. Men jag gör det. Jag får inte bort dem. Kommentaren var inte dum, men om jag inte ser hans handlingar som kärlekshandlingar, vad ska jag då se dem som? Jag saknar honom oändligt mycket, oavsett vad han har gjort, vad han gör nu. Saknaden håller på att förgöra mig.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 03:03:16
  • Lödder säger:

    Tänker på hur otroligt tungt du måste ha det.

    Nån känd person som jag glömt namnet på sa nån gång.

    "Du tilldelas inte större motgångar än du kan hantera"

    Det är små ord som kan hjälpa en ett ta små steg framåt i livet när det är som tyngst.

    Det är många som tror på dig, det ser du på kommentarerna. Lägg fokus på dom hundraltals positiva istället för dom enstaka negativa.

    Du fixar detta. Bara ett myrsteg till!

    Svar: Tack fina.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 07:48:46
    Bloggadress: http://hemmaspa.blogg.se
  • Norrlänningen säger:

    Tusen miljoner kramar till dig!!!

    2014-01-04 | 08:45:12
  • Johanna säger:

    Åh jag tror också att kommentaren var skriven i all välmening. Det är möjligt att beslutet omedvetet vuxit fram i hans hjärna men att allt fint han gjorde för dig sista halvåret skulle ha varit för att övertyga sig själv känns konstigt.
    Tillbaka till det du skrev om han pappas sätt att behandla hans mamma, det är möjligt att det var något som i hans tankar "rättfärdigade" det han gjorde mot dig. Hur konstigt och respektlöst det än är i alla andras ögon.

    Det är ingen av oss som någonsin kan svara på dina frågor om det här. Det är bara han som vet och tyvärr verkar inte han heller vilja ge dig de svar som du på något sätt ändå har rätt till.

    Jag hoppas innerligt att du fick sova några timmar i natt och att din dag på jobbet går så bra den kan trots denna skitnatt. Jag vet att du känner mycket press och stress över jobbet just nu men kom ihåg en sak, jobbet är en av de saker som är bara din, han må ha varit ett stöd, men det är du som själv har fått jobbet, du har genom studierna och hårt arbete tagit dig dit, du har på något sätt lyckats med både det ena och andra på jobbet, trots denna skithöst. Jobbet är bara ditt och bara din förtjänst! Var stolt över dig själv. För mig var mitt jobb verkligen en fristad när mitt första förhållande tog slut. Ett ställe där han inte kände någon, där han inte var inblandad, något som var bara mitt, en plats där jag kunde gå upp i mitt arbete och glömma paniken för ett tag. Jag hoppas så mycket att du ska göra det lite till din fristad, även om jag förstår att det är så svårt att fokusera! Men tänk vad skönt för dig och din kropp att för bara ett litet tag, i kanske en halvtimma åt gången, kan lägga allt du har på en arbetsuppgift.

    Som du själv sa, du vet att helvetet måste ta slut någongång. Du vet att de nätter du kraschar tar slut de med, hang in there! Det må vara svårt för dig att se men för vi som stått på sidan i 65 dagar, vi ser ändå att du har kommit långsamt framåt!

    Svar: Tack Johanna. Bara att mitt jobb är så tungt och svårt. Det är ingen fristad. Jag hoppas att det kan bli det någon dag.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 09:00:41
  • Emma säger:

    Klart han älskade dig på riktigt. Kärlek som har byggts upp under så många år... Klart det är på riktigt.

    Vilket troll som kommentera!

    2014-01-04 | 09:02:44
  • Kliar och sticks säger:

    Att han lämnade dig betyder inte att han inte älskade dig och att allt var på låtsas, bara att hans känslor inte var samma som dina känslor. Man kan älska någon på många sätt.

    Ni blev tillsammans väldigt unga. Då är det inte så lätt att sortera. Precis som du ser saker han har gjorts som helt unika, så trodde han kanske att det ni upplevde var unikt och att det var så (som han kände, hur det nu var...) man skulle känna. Att det bara var så det kunde vara. Vad som än rörde sig i hans hjärna eller hjärta (tvivel?) så ville han nog att det som var skulle vara rätt, förmodligen kändes det rätt just då, oavsett vad för tankar som kunde närma sig.

    2014-01-04 | 09:25:46
  • Linda säger:

    Kram!

    2014-01-04 | 10:37:58
  • Katarina säger:

    Mitt råd är att du inte lyssnar för mycket på folk som vill spekulera i hans tankar, känslor och upplevelser. De vet helt enkelt inte vad de talar om.

    2014-01-04 | 11:20:33
  • Anne säger:

    Jag blir så arg på den som skrev kommentaren, vi har ju just pratat om att tänka före vi skriver i den här bloggen...

    Du kände honom. Du kände Er. Du vet bäst. Folk som vill spekulera får spekulera, önskar bara att dem kunde hålla sig ifrån kommentatorsfältet. För det är högst förargelseväckande om någon faktiskt tror att den vet något om ERT förhållande.

    Lita på dig själv.

    2014-01-04 | 13:03:43
  • Sofie säger:

    Hej. Jag vet hur det känns. Bara för några dagar sen mejlade jag med mitt ex som betett sig liknande. CHOCKEN i det alltså!! Fy helvete var ont det gör när man inte ens är ett dugg förberedd. Trodde jag hade kommit över det värsta när jag plötsligt började HATA honom. I några desperata mejl då jag skrev uf mig mitt hat och krävde svar, fick jag detta: han hade "funderat länge men förträngt" "Försökt" Alltså sorgen i det. Att man inte fick veta något, ändra på något. inte ens en chans. Jag halkade ner i hålet igen och bara gråtergråtergråter. LÄNGE!! (Han kunde absolut inte säga hur länge för det visste han inte..) Det gjorde hur som helst att hela våra 12 år känns som fejk. Alla fina minnen, det sita jag hade av honom känns smutsiga äckliga och falska. Vi måste klara detta! Och jag vet precis hur hoppet om att allt ska bli som vanligt känns. Man kan i sin desperation tänka att man förlåter allt bara man slipper detta. Känslan av EN SEKUND sen. Vet precis. Logiskt sett vet jag att jag tänker som en misshandlad kvinna som går tillbaks till psykot. Men jag kan inte hjälpa att jag fortfarande tänker så. Att det hela var ett misstag. Att han kommer ångra sig. Ringa, skriva, stå på trappen med böommor. Vakna nångång. "Ljudet av sms som inte kommer" (annika norlin-säkert) åh fy så ont det gör. Vill inte ha någon annan framtid än med honom. Den VI hade planerat.

    2014-01-04 | 13:07:14
  • Lollo säger:

    HUR ORKAR DU VA SÅ OTROLIGT KÄNSLIG? HERREGUD. har verkligen svårt för människor som är som du. herregud. Det finns kvinnor som blir slagna av mannen de älskar mest av allt, det finns kvinnor som förlorar sina älskade i sjukdomar. det du är med om händer HELA tiden. Det är inte mer synd om dig än dom flesta, för dom flesta (eller väldigt många) har blivit svikna av någon de älskar. GÅ VIDARE. sluta va så överkänslig. Jag blev så fruktansvärt arg och irriterad när jag kom in på denna blogg. Va glad att du har mat för dagen och ett hem förfan

    Svar: Jag förstår och respekterar din ilska. Men jag lovar dig att det finns ingen som är argare och mer irriterad på mig själv än just jag själv. Förbannat arg är jag för att jag är så vidrigt överkänslig.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 17:09:13
  • :) säger:

    Om man har en blogg som alla kan läsa så får man förvänta sig negativ kritik.

    2014-01-04 | 17:10:59
  • mma säger:

    Till Lollo:
    Det är okej om du blir arg/irriterad/vad-du-nu-än-känner, för vi har alla rätt att tycka och tänka och känna PRECIS som vi vill. Men det känns så himla onödigt att "slå på någon som redan ligger ner". Visst, det finns de som blir slagna, mördade, våldtagna osv, men de personerna är inte denna tjejen. Denna tjejen som skriver bloggen, hon är viktigast i sin värld och i hennes värld just nu så är det mörkt och kaos, låt henne vara huvudpersonen i sin värld och låt henne tycka och känna vad hon vill! Vad skulle du känna om det var du som var ledsen eller upprörd över något? Vill du att andra ska "slå" på dig då? Eller låt oss ta ett hemskt exempel, vi säger att din mamma blir mördad och den som mördar går fri, så skapar du en blogg där du skriver hur du känner, skulle du då vilja ha kommentarer som din egna?!

    Det känns så onödigt att kommentera elakt. Alla hanterar vi saker på våra egna sätt och vi känner och upplever saker olika, det är okej att tycka precis vad ni vill om denna tjejen, men det är så tråkigt att ni känner att ni måste kommentera det elaka.. Jag tar illa vid mig och det är inte ens min blogg!

    Till dig som skriver bloggen: Jag är inne o läser här i stort sett varje dag, jag önskar det fanns något jag kunde göra för dig :) Om du bara vill prata med någon helt random, så är det bara till att skriva ett mail. Jag tror att vi alla måste finnas till för varandra :)
    Många Kramar till Dig!

    Svar: Tack snälla snälla du.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-04 | 17:27:08
  • Sofie säger:

    Lollo. Alla har olika sätt att ta till sig och hantera sorg. Det är inte hälsosamt att stänga inne eller strunta i sina känslor. Man kan inte välja att strunta i det, det är som en naturkraft. åtminstone i början och början kan vara lång. bara för att så t händer hela tiden så gör det inte mindre ont för det. När man blir sviken och lämnad av den man älskar kan det tom kännas värre än när någon dör, när någon dör är det inte frivilligt. Någon som är viktigast i livet väljer bort en. Man är inte värd längre. Man dög inte. Jag som vanligtvis är en väldigt "stark" och inte särskilt känslig, håller på att gå under totalt. Hur orkar DU vara så otroligt OKÄNSLIG/ointelligent?? Hoppas för guds skull att du inte säger något liknande till en kompis i liknande situation. Antagligen har du inga vänner heller iofs.

    2014-01-04 | 17:28:12
  • Suzana säger:

    Shit så FÖRBANNAD jag blir på "Lollo" och ":)".
    Ja, Lollo, ALLA reagerar olika på olika situationer. Ska jag säga till dig när någon nära till dig dör "Äh, sluta lipa, alla måste ju dö någon gång, kom över det nu förfan."
    FATTAR VERKLIGEN INTE HUR DU TÄNKER. Skakar av ilska. Vill skriva så många fula ord till dig men du lär ju ändå inte läsa det så vad spelar det för roll.

    Har man varit tillsammans med någon i ca 9 år så kommer man inte över det på en natt och speciellt inte på det sättet han lämnade henne. Visa lite sympati och empati för i helvete. Kom inte och sparka någon som redan ligger på golvet.

    Och ":)". Ja, klart man kommer få kritik men bara för det så behöver man inte skriva elaka kommentarer. Den ursäkten är så jävla dålig.

    2014-01-04 | 20:02:55
  • Jessica säger:

    Klart att hans kärlek till dig var på riktigt! Det känner du och vet du att det var. Min sambo var påväg att lämna mig strax efter vi fått vårt andra barn. Vi har varit tillsammans sedan vi var 15 och var tillsammans jämt. Fyra år senare fick vi vårt första barn och året efter vårt andra. Jag var alltså konstant mammaledig och hade inget annat liv än hemma med barn och med honom. Han däremot hade kollegor och konferenser. Han har alltid haft mycket lätt att komma tjejer nära som vän och är en känslokille inte så macho om man kan säga så.
    Helt plötsligt en eftermiddag när han var påväg hem får jobbet, ska tillägga att jag längtat så efter den dagen för dagen efter hade han tagit ledigt då vi skulle se vår sina luciafirande på dagis, så får jag ett sms(!!!) att han inte är kär i mig längre och inte vet vad han känner osv. Fick en klump i halsen och magen. Dels för att han väljer ett sådant "fint" sätt att lägga fram det. Då vi inte kan få tid att prata fören fyra timmar senare när barnen sover.
    När vi tillslut får tid att prata är han i princip helt ointresserad av det och totalt känslokall. Han stängde bara av och jag nådde inte fram. Vem var den här mannen framför mig?! Kände inte igen honom. Han som jag delat mitt liv med i mer än fem år.
    Vi bestämde oss för att ta en dag i taget och bo ihop tills att jag iaf hade jobb.
    Jag var och är fortfarande så besviken på honom på det här. Jag hade ingenting mer än honom. Inga egna pengar inga kollegor, få vänner sedan vi fått barn så tidigt och så kunde jag inte berätta för mina föräldrar då jag ville skydda honom från deras ilska ifall vi skulle hitta tillbaka till varandra. Så jag hade ingen att prata med heller. Dessutom hade jag en övervikt på 30 kg. Man känner sig inte så åtrådd och älskad då direkt...

    Grejen är, varför jag delar med mig om detta, att det verkar som han och andra män får infall. Och helt plötsligt känner efter typ "nej nu är det såhär". sedan är det väl nytt och spännande med en ny kvinna som har ett annat liv och andra egenskaper som är intresserad av dem. Jag hade inte fått någon förvarning alls och dagen innan fick jag väl höra ett antal ggr hur mycket han älskar mig. Så otroligt sjukt! När han menade att han känt såhär flera veckor. Det är bara snack för att ta sig ur situationen. Min kille fick iaf ett infall, träffade spännande människor på jobbet. Några som inte levde familjeliv som kunde vara ute och festa osv.
    Så jag tror att han blivit kär och sedan har det gått fort utan återvändo. Något som inte var meningen från början. Men man känner ju verkligen "är jag inte värd mer?!" Ett bättre avslut. Ett respektfullt avslut iaf.

    Vi hitta tillbaka. Men det beror nog egentligen bara på barnen. För vi har fått kämpa. Och jag har även sagt att jag aldrig tolererar något sådant igen. På det sättet. Då kan han dra!

    Svar: Jag hoppas att ni fortsätter ha det bra tillsammans. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-01-05 | 20:40:10

Kommentera inlägget här: