trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Vem är jag?

Kategori: Allmänt

Storasyster Duktig
Jag är en 26-årig tjej. Kan inte riktigt identifiera mig med definitionen ”kvinna”; jag känner mig för liten på något vis. Samtidigt som jag ofta känner mig väldigt liten är jag en utpräglad storasyster. Det finns få saker i livet som jag identifierar mig mer med än just det. ”Storasyster”. Det har jag alltid varit och det genomsyrar allt jag gör. Ta hand om-genen. Den som gör att man oroar sig för allas välmående, den som gör att man bär hela världens problem på sina axlar. Jag har två småsystrar. Och en hel drös med yngre kusiner. Jag är äldst i syskonskaran och äldst i alla kusinskaror. ”Till vårt första barnbarn” står det på alla mina födelsedagskort från farmor. Det är noga det där. Att jag var först. Att det gör mig speciell på något vis. Jag har aldrig känt mig speciell. Mest känt mig extra pressad att visa mig duktig och ta hand om de andra.
 
Och som jag har varit duktig. Jag vet inte ens om jag tycker att det är positivt. Det är mer ett konstaterande. Jag har varit duktig nästan hela livet. Jag pluggade hårt i skolan, även om jag senare insåg att jag inte alltid behövde det för att få bra betyg och då la ner det värsta pluggandet. När jag var åtta år hade vi ”Elevens val” på min skola. Alla andra valde bild och teater. Jag valde matematik. Satt och gjorde multiplikationstabellen på tid och var världens lyckligaste.
 
Sen skulle jag söka musikklass. För maken till sångröst hade farmor aldrig hört. Det stämde naturligtvis inte, men jag var precis tillräckligt bra för att komma in i musikklass. Där gick jag hela mellan- och högstadiet. Jag var verkligen ingen stjärna på musik. Idag skulle jag säga att jag är ganska dålig på att sjunga. Men tror att det var bra för mig att gå i musikklass. För jag var väldigt duktig i skolan. Och dessutom väldigt duktig på volleyboll. Att då ha musiken där, ständigt närvarande, där jag verkligen inte var någon stjärna, var nog bra på något sätt. Jag kände aldrig att jag behövde prestera på samma sätt där som i de andra delarna av mitt liv.
 
Jag valde naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Såklart. Det intresserade mig inte särskilt men vad gör man om man inte vet vad man vill och man dessutom har bra betyg. Jag gick sedermera ut gymnasiet med högsta betyg i alla ämnen. På något sätt är jag stolt över det. Men på andra sätt känns det mer bara som en bit papper som inte säger särskilt mycket om mig som person. Jag kommer ihåg hur jag tyckte det var jobbigt när folk frågade om mina betyg åren direkt efter gymnasiet. Jag ville bara inte vara den personen längre. Jag vet fortfarande inte om jag egentligen vill vara den personen. Men det är svårt att skaka av sig den stämpel jag för länge sen fick. Storasyster Duktig.

Kommentarer

  • Gunilla säger:

    Va kul att höra att du är storasyster. Har du nån gång hört att mellanbarnet kallas för klämbarn? Dom ska bli lite bortglömnda. Kanske stämmer ibland men såklart inte alltid. Nu har jag varit ute och rastat min hund och det var såå kallt ute. Kram på dig storasyster. Jag är också storasyster förresten.

    2014-01-13 | 22:35:30
  • Tove säger:

    Jag tror att du är i världens förändringsprocess och att du kommer komma ut på andra sidan någon gång med massa insikter om dig själv och inse att om inte det här hände skulle inte allt det där andra fina hända.
    Fortsätt skriv! Jag tror att det är grymt att du skriver om dig själv och inte om honom. Det är du som betyder någonting i den här processen. Kram!

    2014-01-13 | 22:36:02
  • A säger:

    Bra! Skriv bara av dig. Det är det bästa!
    Kram kram

    2014-01-13 | 23:38:36
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Michelle säger:

    Har följt din blogg sen dag 1. Har skrivit flera långa rader till dig, och hoppats att du ska känna dig en liten, aningen bättre.

    Idag vill jag be dig om en sak, för jag är rädd. När du skriver panikattacker, känner jag igen mig. Skillnaden är att jag inte vet vad jag har

    2014-01-14 | 03:17:06
    Bloggadress: http://michellelundhs.blogg.se/
  • Michelle säger:

    Michelle säger:
    Har följt din blogg sen dag 1. Har skrivit flera långa rader till dig, och hoppats att du ska känna dig en liten, aningen bättre.

    Idag vill jag be dig om en sak, för jag är rädd. När du skriver panikattacker, känner jag igen mig. Skillnaden är att jag inte vet vad i sånt fall har ångest över.

    Vill du läsa mitt senaste inlägg där jag försöker förklara känslan? Och berätta om du känner lika? Jag behöver din hjälp, faktiskt.

    http://michellelundhs.blogg.se/2014/january/det-maste-vara-nagot-fel.html#comment

    Svar: Ja, det känns ungefär som du beskriver det. Jag kan ju ingenting om sånt här, men tycker att du ska gå till din husläkare och förklara. Vet inte vad jag ska skriva mer än att jag hoppas att du får hjälp och att du tar hand om dig. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

  • Sarah säger:

    Även om den här texten inte var helt och hållet positiv så blev jag glad av den. Äntligen fokuserar du på dig själv, vem DU är. Tror att det behövs. <3

    2014-01-14 | 07:47:58
  • c säger:

    Det har nu gått 76 dagar. Det är ändå ganska många dagar som du harvat dig förbi! Tänk om du istället stod på dag 1 med alla dessa dagar fyllda med tårar och panik framför dig. Tänk vad skönt ändå att ha gråtit ut just dom tårarna och inte sovit dig igenom just dom nätterna. Dom kommer aldrig mer tillbaka.

    2014-01-14 | 08:44:41
  • Julia säger:

    Känner mycket väl igen mig i "Storasyster Duktig" - beskrivningen... Min pappa blev allvarligt sjuk när jag var sex år, och redan där antog jag någon form av roll som familjens beskyddare, den duktiga dottern. Det blir en vana att vara duktig och prestera, en del av den man är. Och i höstas var det en grej som jag inte bara inte lyckades prestera på, och jag föll så himla hårt. Kämpar fortfarande dagligen för att ta mig upp igen, hitta mig själv igen. Det jag egentligen försöker säga med det här är att ett problem har ofta flera anledningar, och med det menar jag att den här processen kanske är ännu värre för dig för att du på grund av det som hänt inte längre vet vem du är. Alltså är det BRA att du nu tar dig tid att fokusera på dig själv, för det är nog en del i läkeprocessen. Kram!

    2014-01-14 | 09:29:08

Kommentera inlägget här: