trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 225

Kategori: Allmänt

Två identiteter och en märklig ihopsmältning
Har haft en makalöst effektiv dag idag. Känner mig superduperduktig. Jag har fortfarande en jobbgrej kvar som skaver likt en nagel i ögat, men i övrigt har jag faktiskt fått så himla mycket gjort idag. Hurra. Helt plötsligt känns den obehagliga mängd Gott och Blandat som jag smällde i mig igår kväll, nyss hemkommen från jobbet framför det andra Sex and the City-avsnittet som gick på tv, helt okej. Som att jag var värd det med tanke på att jag orkade med även denna dag och dessutom faktiskt fick lite bra grejer uträttade. Haha, my mind works in mysterious ways när det kommer till prestation och belöning. Fråga mig inte hur, men det där resonemanget känns oerhört rimligt i min hjärna.

Det händer mig faktiskt väldigt ofta att jag på något sätt logiskt inser att mina tankar och resonemang är ohyggligt orimliga, men trots den insikten, kan jag inte ändra mitt sätt att tänka. Det är oerhört frustrerande. Det är liksom som att jag har två olika hjärnor. En som jag använder i mitt arbete, i skolan eller när jag ska fundera ut lösningar på matematiska problem eller formulera en rapport. Men sen, i allt annat i livet, är det som att jag har en annan hjärna som kliver in och tar över. En osmart, ologisk, orationell, orimlig och överdrivet känslosam hjärna. Helvete vad frustrerande det är ibland.

Ibland kan jag nästan uppleva det som en mindre identitetskris. Jag tror mig vara så oerhört logisk och klok, men har ibland så fruktansvärt svårt att locka fram och använda den delen av mig själv. Nästan som att två personer bråkar i mig. Haha, det lät kanske lite extremt, men på riktigt kan jag ibland verkligen ifrågasätta vem av dessa två helt skilda personligheter som egentligen är mitt riktiga jag. På senaste tiden har jag insett att den här känslosamma och ologiska delen av mig mer och mer tar över. Den snikar sig in i delar av mitt liv där den inte hör hemma. På jobbet till exempel. Där sabbar den all den professionalitet som jag ändå någonstans trodde att jag besatt.

Är det någon mer som brottas med liknande tankar? Såklart att en människa är flerdimensionell på en massa olika sätt, men den här känslan av att ens olika identiteter inte riktigt smälter ihop och när de väl gör det så känns det inte som att de bästa delarna överlevde ihopsmältningen…? Är ni med? Åh gud, detta blev lite knas märker jag, är alldeles för trött för den här typen av utsvävningar. Jag slutar nog här. Bra så. God natt så småningom (det vill säga när jag har stapplat mig hem från jobbet). Over and out.

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Jag har det jätte mycket så där också.. På jobbet är jag verkligen ansvarsfull, kommer först och går sist - organiserar dokument i alfabetisk ordning; den stilen. Men hemma så ligger oöppnade räkningar i hög, obäddad säng och allmänt kaos.. Hade verkligen velat överföra min arbetsattityd till hemmalivet, men på något sätt så är det helt omöjligt... Verkar det som iaf.. Vad kan man göra för att balansera sina två inställningar till ordning och reda lite mer?

    2014-06-11 | 22:22:14
  • ellen säger:

    Jag tror att det är bra att den där naturliga balansen finns, ordningsamheten och strukturen måste liksom vägas upp av lite kaos och känslostyre, för annars hade man blivit en kall grå person. Det är när man förbiser sitt känsloliv och sitt organiska, fria jag som jag tror att det kan gå riktigt illa... så. Vad jag menar är att alla har det så här mer eller mindre, men jag förstår verkligen vad du menar med att man måste kompromissa på ett dåligt sätt. Att man blir det sämsta av två världar istället för det bästa. Så känner jag oftast när jag måste vara ex. barnbarn och flickvän samtidigt, eller i andra konstiga sociala sammanhang.. sjukt jobbigt! Men kom ihåg att det du tänker om dig själv och din personlighet inte nödvändigtvis är vad andra uppfattar.

    2014-06-11 | 23:03:07
  • Anonym säger:

    Alltså det är helt sjukt hur långt du kommit på din väg ifrån botten. Heja heja!! Det här blogginlägget var helt vanligt, hade aldrig kunnat tro att det var du för 200 dagar sedan som bloggade, heja heja!!!!

    2014-06-12 | 02:54:29
  • GC säger:

    Shit, va jag gillar ditt resonemang. :)

    2014-06-12 | 08:13:11
  • Clara säger:

    Åh gud vad jag känner igen mig... ALLT med mig beror på vilket humör jag är på för tillfället. Vissa dagar kan jag vara världens känslosammaste människa som gråter för allt och vissa dagar är jag kall som sten. Ibland är jag världens roligaste och socialaste människa och ibland är det fysiskt jobbigt för mig att svara "bra" när någon frågar hur jag mår. Samma sak gäller musik, filmer osv, precis allt beror på dagsformen. Är inte direkt det roligaste på arbetsintervjuer eller dejter när man förväntas beskriva sig själv...

    2014-06-12 | 12:01:39
  • sofia säger:

    det var som att du beskrev mina tankar EXAKT där. Tycker själv att jag är en väldigt logisk person som kan se saker på olika sätt och förstå saker ur någon annans perspektiv, samt kunna lösa de flesta problem osv.
    Men på något sätt känns det som att en annan del av min hjärna försöker inkräkta på den logiska delen alldeles för ofta nuförtiden, känslorna bråkar som tusan med mitt logiska tänkande och det kan vara oerhört frustrerande att inte kunna tänka klart för att känslorna kommer ivägen, särskilt när det handlar om den där killen man älskar så mycket..
    hur ska man kunna tänka klart och se saker ur en realistisk och logisk synvinkel när känslorna tar över för mycket?

    2014-06-12 | 23:18:14
  • Karina säger:

    ÄLSKAR din blogg!

    2014-06-19 | 13:42:31
    Bloggadress: http://www.skickapresent.nu

Kommentera inlägget här: