trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Svar på frågestund del 3

Kategori: Allmänt

Hujedamig vad lång tid detta tog. Kan dock bero på att era frågor tenderar att genera uppsatser i mitt huvud. Det finns för mycket ord därinne, det är då ett som är säkert...!

 

Julia säger:

Kommer du någonsin avslöja vem du är? Skulle så gärna sätta ett ansikte på dina berättelser, och så plus skulle det vara kul att få lite bilder till texterna :-) kram

Ärligt talat vet jag inte. De flesta tycker som sagt att jag just inte ska berätta det. Men jag vet inte. Vi får se. Kanske. Kanske inte.

 

Anonym säger:

vad har du för stjärntecken?

Skorpion!

 

Jessica (http://photohugs.se) säger:

Vart träffar du alla dessa killar? =) 
(nyfiken singel ;P)

Tinder! En dejting-app. Träffar dock inga nya nu. Blev en aning för många där ett tag… Men in och prova – jag tycker att den är absolut toppen!

 

Emma säger:

1, Slutar du blogga efter 365 dagar? (Hoppas inte). 
2, Har din chef sagt att du får stanna nu? Detta va väl bara "en ny chans". Dvs har hen gett dig nå feedback ? 
3, Bor du utan eller innanför tullarna? 
4, Träffar du han första dejtkillen nåt?

1.     Vet inte. Förlåt, men jag vet inte.

2.     Det är bara en ny chans. Jag är inte säker på att få stanna. Men jag har fått okej feedback nu så det är bara att hoppas, hoppas.

3.     Utanför!

4.     Han är min vän. Hoppas jag. Vi har en lite märklig relation. Känns som att vi är stöpta ur samma form, vi gör saker likadant, vi tänker likadant. Jag hoppas att vi kan fortsätta vara vänner hela livet faktiskt. Så bra är han.

 

Johanna säger:

Vad jobbar du med?

Jag jobbar med skatterätt. Granskar företags skattemässiga situation och skriver rapport. Basically.

 

Ellen säger:

1. Vad tycker du mest om hos dig själv? 
2. Är du feminist? 
3. Har du någon favoritförfattare och favoritbok? 

Tack för en fin blogg. Kram!

1.     Åh, svår fråga. Egentligen tror jag att jag mest av allt gillar min påhittighet. Eller påhittighet och påhittighet, det är nog fel ord, mer den där förmågan att se saker och ting lite annorlunda. Jag har ganska lätt för att vända på saker och ting och se dem ur ett annat perspektiv. Ta in andras åsikter och göra mig fri från invanda föreställningar. På så sätt tycker jag mig ibland se fiffiga lösningar som inte alla andra ser. Haha, ibland är det dock bara jag som tycker att de är just fiffiga…

2.     Ja, men såklart! Sen tar det inte sig uttryck på något särskilt sätt alls, men i grund och botten vill jag identifiera mig som feminist.

3.     Här önskar jag verkligen att jag bara kunde drämma till med någon riktig tegelstensklassiker (verka intellektuell osv.), men nej, jag älskar chicklit. Dessutom är jag en sucker för typ Divergent-serien. Ja, men alltså, inser hur detta ser ut, men det är verkligheten just nu. Kan inte riktigt ta till mig de där svåra böckerna. Eller nä, sanningen är väl att jag aldrig ens har försökt. Men kanske ska börja nu? Återkommer om den där bästa boken. För jag vet att jag har någon jag brukar säga, har dock helt och hållet tappat namnet nu. Mycket märkligt.

 

emma med litet e säger:

Jag har en till: vad kommer du rösta på i höst? Alltså inte direkt parti om du inte vill, men åt vilket håll? Blått, rött, rosa eller grönt (eller kanske svart, men det hoppas jag då inte)?

Okej. Helt ärligt. Jag är totalt förvirrad. Alltså, jag skulle kunna rösta på nästan vad som helst känns det just nu. Jag är uppvuxen med en pappa som har försökt indoktrinera det borgerliga synsättet i mig, och ja, det har nog format mig mer än vad jag vill erkänna. Samtidigt blir jag alldeles förtvivlad av den borgerliga politiken ibland och tänker att nä, nu röstar jag rött. Jag vet på riktigt inte vad jag lägger min röst på i höst. Inte en aning. Förmodligen blir det blått. Men kanske inte. Kan mycket väl bli både grönt och rött också. Har dessutom lovat en vän till mig att rösta på Vänsterpartiet om hon någonsin blir partiledare där (vilket hon mycket väl kan bli…). Ni märker ju, jag är en demokratisk katastrof. Inte koll för fem öre. Inget parti gör det riktigt bra just nu känns det som? Eller är det bara jag som är kritisk?

 

Sanna säger:

Berätta om ditt jobb! Jag är så nyfiken på inom vilket område du arbetar. Juridik ja visst, men inom vilket rättsområde? Hur mycket jobbar du egentligen. Jag har vänner som är jurister i sthlm och de jobbar HELA TIDEN. Men du verkar inte göra det? Eller? Berätta gärna.

Haha. Jag jobbar med skatterätt. Och nej, jag jobbar inte hela tiden. Men jag jobbar väldigt mycket i vissa perioder. Marknaden svänger och min arbetsbörda med den. Deadlinesen är dock alltid hiskligt snäva vilket gör att det kan bli sena kvällar. På samma sätt kan det dock bli väldigt tidiga eftermiddagar ibland. Livet som konsult är härligt oförutsägbart kan man säga. ;)

 

M säger:

1. Har du aldrig tänkt på att inom polisen så är det inte tillåtet att bli tillsammans eller hålla på med en kollega? 
2. Kan du beskriva hur du ser ut? 
3. Vart i sthlm är du uppvuxen? 
4. Om du avslöjar dig, vem du är och vad du heter, är du rädd att folk kommer komma fram till dig på stan? Rädd att folk ska ta reda på vem ditt ex är och skälla ut honom? 
5. Är du säker på att varken han eller hon läser din blogg? 

1.     Jo, det visste jag. Efter att han berättade det för mig. När jag hade tagit kontakt med en av hans kollegor (den enda jag hade pratat med tidigare) och desperat bett om fakta (eftersom han själv vägrade berätta något alls) lyckades danskjäveln nämligen med konststycket att lägga all skuld för hans relation med henne på mig varpå han skällde ut mig efter noter med orden att jag hade förstört hans liv. Det visade sig nämligen att kollegan inte visste ett dugg (vilket jag var säker på att han gjorde, för de var verkligen nära vänner) utan gick omedelbart till chefen för att berätta. Någon typ av utredning sattes igång som han givetvis gick helskinnad ur. Har dock inga detaljer mer än att han är kvar på sitt jobb. Men en redig utskällning, det fick jag i alla fall.

2.     Jag är 1,75 lång. Har mellanblont mellanlångt hår i snedbena (så jäkla vaaaanligt, I know). Har markerade kindben som en del anser vara min främsta tillgång. Är dock inte så säker på det själv. Har finurliga gråblå ögon, lite lagom ansade ögonbryn, en liten mun och en krokig näsa. Eller ja, den där näsan är väl inte så anmärkningsvärd egentligen, men ändå en källa till mycket ångest som barn. Ser nog rätt naturlig ut egentligen - so I’ve been told i alla fall. Brukar ha en tunn svart eyeliner och mascara. That’s it. Har jag håret utsläppt står det till slut ut runt ansiktet som ett jättefluff. Har den där härliga ”inte lockigt men ändå inte rakt-situationen” going on för det mesta. Därför sitter håret oftast i en knut. På sidan, lågt ner eller högt upp. Alla varianter fungerar. Jag väger ungefär 65 kilo och har för det mesta 38 i kläder. Så – nu var det sagt! Haha. En kvinnas vikt är inget att skoja om. Jag ser nog oförskämt muskulös ut på överkroppen för att träna så lite. Rumpa och ben känns dock som ett evigt skämt. Eller så är det också ett sånt där hjärnspöke. Har alldeles för stora bröst (70F) som jag dock råkar vara expert på att gömma. Inte en enda som ser det om jag inte berättar. Rätt skicklig känner jag mig på så vis. Har stora krokiga fötter som aldrig lirar med mig. Är absolut kritvit i hyn. Eller nä. Kanske en överdrift. Men på riktigt så är jag oerhört blek. Har väl fått en ljust beige ton nu efter lite sol, men det går inte att säga att det är en solbrun färg. Inte ens om man sträcker på sanningen en lång bit kan man säga det. Har för det mesta svarta fodralklänningar på mig på jobbet. Ballerinaskor till. På helgerna kan det hända att jag drar på mig jeans, ett linne och sneakers. Är oerhört normal i min klädstil tror jag. Försöker verkligen spicya upp det ibland, men är irriterande dålig på det här med kläder. Så. Nu har jag uttömt hela ämnet ”mitt utseende”. Förvånande hur självupptagen jag måste vara som skrev en mindre roman i ämnet. Eh. Ja.

3.     Är uppvuxen i norrort.

4.     Ja, jag är nog lite rädd. Rädd för allt möjligt. Men skälla ut honom. Det blir jag nästan bara glad om någon skulle göra nu. Han har då inte fått mycket av den varan ska jag säga. Nästan obefintligt faktiskt. Alldeles för lite.

5.     Nej, jag är inte ett dugg säker på något. Egentligen tänker jag ibland att han gör just det. Hon också. Vet inte varför men är inte säker på att folk som vet om bloggen och som känner både honom och mig har hållit det hemligt. Det skrämmer mig. Det gör mig ledsen om det är så att någon har brutit det förtroendet. Men samtidigt är det väl bra att han vet hur illa han har gjort mig. I guess. Jag försöker att inte tänka på det.

 

Anonym säger:

Jag är nyfiken på ditt jobb. Vill plugga juristlinjen, men hur är det att gå den linjen? Vad mer precis jobbar du med nu? Varma kramar

Att plugga till jurist innebär att plöja en himla massa litteratur. Det innebär att sitta med en lagbok i handen som sin bästa vän och stryka under allt man kan för att vara säker på att minnas rätt paragrafer till tentan. Nä, haha. Usch, va trist jag fick det att låta. Det är förvisso lite så som jag beskrev men inte är det trist inte! Jag tyckte på riktigt att det var jätteroligt att plugga juridik. Har ju pluggat en del annat och juridik var helt klart roligast. Men mycket att läsa. Det är det. Sen skulle jag ändå säga att utbildningen inte är så fruktansvärt tung om man jämför med exempelvis civilingenjör eller liknande. Det handlar om att förstå sambanden. Förstå vart man ska leta efter svaren någonstans. För de finns där. Svaren finns nästan alltid där. Ibland kunde jag nästan känna mig som en detektiv. Leta i lagboken och kombinera olika paragrafer och andra regler så att man kunde lösa gåtan. Haha, oklart om en enda jurist håller med mig nu, men så kändes det för mig. Nu har det här svaret spårat. Förlåt. Summa summarum tycker jag definitivt att du ska läsa till jurist – det är en vrålbra och rolig utbildning och man lär sig verkligen för livet. Så är det. Men. Du måste ha något typ av läshuvud, annars blir det helt ärligt nog rätt tungt. Och även om det inte märks jättetydligt under utbildningen är det så himla viktigt att du tycker om att skriva. Eller åtminstone får du inte avsky det. För skriva, det är vad vi jurister gör. Hela tiden. Lycka till med vad du än företar dig! Och du - var inte rädd för att bara testa - det gjorde jag och utan det hade jag aldrig lyckats bestämma mig för något alls.

Kommentarer

  • Anne säger:

    Jag har aldrig varit blå alls, men jag ber till högre makter qtt folk röstar blått i höst. S vill avveckla privatiseringen (av skolor, sjukvård), vilket inte bara skulle göra mig arbetslös.. Min mormor skulle hamna på hem då den kommunala hemtjänsten inte tar sig an henne pga att hon är sjuk och behöver "för mycket hjälp". På hemmet skulle hon dö direkt, det är jag säker på. Och inte bara det - men jag går hos privat tandläkare, gick på privat gymnasium och har aldrig upplevt så bra vård, bemötande, respekt, omsorg och service som jag gör inom privat sjukvård o skola. Vill inte förlora lagen om valfrihet!! :( att inte längre få välja vilken hälsocentral man vill gå till ens. Det vore för mig, personligen, en stor jävla katastrof.. Går bokstavligt talat runt och har MAGKNIP över tanken på valet. Jag tror att folk röstar rött och inte vet att de kommer ta bort lagen om valfrihet. Jag var själv knallröd tills alldeles nyligen då jag fick veta att de vill ta bort LOV. Puh, nu blev det långt om politik..

    2014-06-08 | 02:57:10
  • Hanna säger:

    Haha, (s) kommer inte att riva upp LOV så lugna dig. Och läs på lite. På diverse områden.

    2014-06-08 | 08:22:43
  • Charlotte säger:

    Gud vad arg jag blev när jag läste att han hade skällt ut dig. Vilket jävla svin! Att han ens hade MAGE att höja rösten åt dig och påstå att du nästan förstörde hans liv efter vad han gjort mot dig. Dom förtjänar varandra. Du har tur som kom ifrån en sådan patetisk ursäkt till man.

    2014-06-08 | 13:46:07
    Bloggadress: http://cizzim.blogg.se
  • agnes säger:

    Anne: Hellre offrar jag min valfrihet än har ett välfärdssystem som enbart bygger på att tjäna pengar. Det finns något jävligt cyniskt i att ALLT (oavsett om det är sjukvård, skola, kollektivtrafik) ska gå med vinst. Hela hela tiden. Att det är viktigare än att det faktiskt ska fungera bra och att alla människor ska ha rätt till samma välfärd.

    Förlåt S att ditt kommentarsfält blev en politisk debatt nu, blev bara så sjukt provocerad.

    2014-06-08 | 14:55:40
  • Camilla säger:

    Åh jag missade helt din frågestund, men har en liten fråga ändå. Jag och min föredetta gjorde slut för ca 1 år sedan efter ett svajande förhållande som kantades av ständig otrohet från hans sida. När den sista otrohetshistorian kom fram lämnade jag honom men gjorde misstaget att behålla kontakten och sporadiskt bo ihop efteråt, vi låtsades som att inget hänt helt enkelt. Nu bor vi i olika städer och försöker vara vänner och behålla en sund kontakt, men precis som du skrev nyligen så gör det mig galen att veta att han tar med andra tjejer till "våra" platser, andra tjejer ligger i "min" säng, och han har presenterat nya för "mina" svärföräldrar. Jag har aldrig fått någon ursäkt för allt han har gjort mot mig och jag kan inte bara släppa det och gå vidare, utan drar hela tiden upp gammalt groll. Därför leder nästan varje diskussion till ett hetsigt bråk, och jag vill inte vara den hysteriska, olyckliga och svartsjuka personen jag är idag. Min fråga till dig är helt enkelt om du har du något tips för att komma över de här känslorna? Jag har försökt berätta för honom hur det känns, men han har ingen förståelse för det.

    Jag älskar att läsa din blogg och det har hjälpt mig mycket. Önskar dig all lycka! :)

    2014-06-08 | 16:05:07
  • Anne säger:

    Men nej, vad löjligt att det blev någon slags politisk debatt pga det jag jag skrev. Var liksom bara lite late night svammel från min sida.

    S är emot LOV, sen är det en annan sak om det faktiskt KOMMER tas bort, och i så fall när. Men jo, S är emot LOV. Behöver inte läsa på för att veta det.

    Jag kommer rösta blått då jag är så FÖR valfrihet man kan bli (känner mig dock i övrigt rätt röd), men jag tvingar ingen annan att rösta så bara för att jag själv gör det. Punkt slut.

    2014-06-08 | 21:09:27
  • agnes säger:

    Anne: visst, löjligt, MEN varför började du från första början då? skriver du nåt offentligt får du väl förvänta dig att folk svarar?

    2014-06-08 | 21:37:00
  • Melina säger:

    Anne: visst att folk förlorar jobbet, men tänk alla stackars gymnasieelever som är utbrända redan på gymnasiet. Oklara betygskriterier, orimliga krav. Har själv gått på en friskola som snålade så mkt med pengarna att min skolgång blev lidande. Fick aldrig hjälp av lärare, 300 elever trängdes i en matsal med 70 platser, fanns aldrig lugna studieplatser på skolan. Samtidigt startade dom upp en massa andra gymnasieskolor, förskolor osv.
    Usch, vidrigt med vinstuttag från skolor och vården. Rösta där hjärtat sitter. Vill inte ha nån statsminister som inte aktivt tar avstånd från rasism och dessutom inte vill kalla sig för feminist heller.

    2014-06-09 | 00:27:55
  • Sofia Socialdemokrat säger:

    Nu är det så att Socialdemokraterna i Sverige räknas som ett social-liberalt parti, dvs vi är för en viss valfrihet. Det var under Socialdemokraternas tid som friskolor infördes och det är inget som kommer avskaffas. Tyvärr har det bråkats länge nu om S ska ställas sig på samma sida som V och säga nej till vinst i välfärd, något jag verkligen hoppas vi gör! Anne du behöver inte vara orolig för att du eventuellt skulle bli av med jobbet om din arbetsgivare skulle ge upp sitt företag (pga, för "liten" vinst), kommuner och stat har såpass god ekonomi som skulle kunna investeras i arbete. Självklart ska det finnas utrymme för privata aktörer, men det ska inte finnas möjlighet till vinst i någon välfärd.
    Solidaritet på alla plan gör människor lyckligare och resulterar i en starkare stat.

    2014-06-09 | 13:36:16
  • Jessica säger:

    Tack för ditt svar :D
    Skall testa hehe

    Svar: Ja, men gört!
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-06-09 | 14:24:17
    Bloggadress: http://photohugs.se
  • FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

    Kul att få läsa svaren

    2014-06-12 | 23:41:48
    Bloggadress: http://efji.blogg.se/

Kommentera inlägget här: