trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 137

Kategori: Allmänt

Vänner
Jag har tänkt på en sak. En sak som oroar mig. Under de här sex månaderna har jag i desperation och förtvivlan vänt mig till många olika människor i min närhet. Både hans mamma (som jag inte längre klarar att ha kontakt med) och min äldsta vän i Kanada drog världens tyngsta lass i början när allt var panik hela tiden. En annan vän tydde jag mig till nästan maniskt under en period i mitten. En tredje fick uteslutande höra om mina jobbproblem när de snurrade som värst. En fjärde agerade räddningshjälp under en tid då många andra hade tröttnat. Olika fastrar har vid olika tidpunkter varit mitt enda andningshål. Om bara jag fick ett samtal eller meddelande från just den fastern släppte det värsta en aning. Vissa gånger har jag undvikit mina gamla vänner och bombarderat nya bekantskaper med desperata sms i tid och otid.
 
Jag inser nu att jag har en tendens att hänga upp mitt liv på en eller i undantagsfall ett fåtal personer. Jag har helt enkelt svårt för att balansera flera nära relationer samtidigt och har obehagligt lätt för att bara stänga av om jag blir överväldigad. Det är också något psykologen har reagerat på när jag beskriver saker för henne. Hon menar att det är farligt att leva så eftersom man blir så sårbar. Jag håller med henne. Det gör jag. Men det är inget jag gör med mening. Det är något som bara blir. Jag har svårt att hålla många personer nära. Helst vill jag bara ha en, eller möjligtvis två, för att känna mig riktigt trygg.
 
Jag förstår ju själv det ologiska i det hela. Att det känns tryggare med bara en person riktigt nära istället för en hel radda människor att söka tröst och råd hos. Men det är inte det att jag inte vill ha en massa nära vänner, för det vill jag verkligen, utan det är att jag har svårt att känna mig nära flera olika personer samtidigt. Egentligen har jag väl svårt att överhuvudtaget känna mig nära någon förutom honom. Jag hade ingen supernära vän innan jag träffade honom och nu är det inte direkt bättre på den fronten. Nej, vänner är problematiskt för mig på något sätt. Trots att mina vänner är något av det finaste jag har just nu, är det ändå så krångligt. Krångligt att få till den där självklara tilliten. Svårt att känna den viktiga tryggheten. Och nästan omöjligt att bara vara mig själv utan minsta krav. Jag får helt enkelt inte riktigt till det. Och det oroar mig. Det oroar mig mer än vad jag ens orkar tänka på.

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Hej!

    Jag känner igen mig jätteväl i det du skriver, jag har också svårt att få vänrelationer att fungera. I ett kärleksförhållande är det så självklart att den andre är den enda, för båda parter. Med vänner ska man balansera olika relationer och alla ska känna sig speciella, trots att många har många vänner i olika kretsar.

    Jag själv har inte så många vänner, och har också väldigt lätt att hänga upp hela mitt liv på en av dem, och under den tiden så gör kontakt från de andra inte ens hälften så mycket för humöret som från den "speciella vännen". Det svåra och tråkiga blir när den inte har samma behövande relation till mig, och såklart för de vännerna som inte är "högst upp" just då. Då blir man liksom arg på sig själv att man inte orkar med allt..

    Jag tycker också det är svårt att känna tilliten.. Tycker det är svårt att lita på andra när man veta att de har andra vänner, som "uppenbarligen" är mycket bättre än mig.. Att våga slappna av och vara sig själv. Bottnar förmodligen allt i ett bekräftelsebehov, att behöva höra ofta att man är omtyckt och ha kontakt ofta... Det tär på en, när alla andra inte har samma krav.

    Vet inte riktigt var jag vill komma med det här, och det blev ju väldigt långt och deppigt, förlåt för det ;) men jag antar att jag bara ville säga att jag kände igen mig, att jag kände att jag inte är ensam och jag kände lite tröst i det.

    Jag följer din blogg sen en tid tillbaka, och tar tröst i, inte att det finns andra som också är deppiga, utan att du går framåt. För det tycker jag mig se, att det är en liten förändring!

    Fortsätt vara stark och kämpa! Du är värd det, du får en bekräftelse här, jag tycker du verkar vara en underbar person.

    2014-03-16 | 22:11:53
  • Ann säger:

    Klarsyn, dvs att bli medveten är början till förändring.

    2014-03-16 | 22:58:48
  • Astrid säger:

    Jag ser det mer och mer tydligt, vännen - du måste jobba på din självkänsla.

    Det här är det många av oss tvingas göra under slutet av tonåren och tidig tjugoårsålder - vem är jag, vad vill jag, vad är viktigt för mig? Du har under den tiden byggt ditt jag kring honom. När det tog slut gör du samma fast runt vänner.

    Det är inget fel (många lever sina liv så) men det gör en väldigt beroende av vad andra tycker och tänker - man bygger ju sitt jag på hur man är i förhållande till andra.

    Alla människor behöver vänner och ingen människa är en ö, men det är skillnad på att umgås med vänner för att det får en att må bra och att göra det för att man inte vet annat.

    Jag hoppas att det jag skrev inte lät för hårt men jag tror verkligen att du behöver jobba på att bli din egen bästa vän.

    2014-03-17 | 06:06:18
    Bloggadress: http://kejsarinna.se
  • Emma säger:

    Oj, vilken ögonöppnare detta inlägg blev för mig. Gör precis samma sak. Måste reflektera lite över det men jäklar vad jag känner igen mig. Vad sjukt.

    2014-03-17 | 08:39:40
    Bloggadress: http://ellerjo.blogg.se
  • Emma säger:

    Hatar att känna mig träffad i det du skriver, men det var skönt att få ord på tankar jag inte riktigt vågat närma mig. Tack för att du delar med dig!

    2014-03-17 | 10:34:59
  • Hanna - Min vardag, smycken och mode säger:

    Jag känner också igen mig i det du skriver. Kämpa på!

    2014-03-17 | 11:04:14
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Tina säger:

    Jag har varit supersocial i perioder. Och under tid var jag ganska deprimerad och orkade inte göra någonting vilket ledde till att mitt sociala liv liksom försvann och jag känner igen mig på det här att "hänga upp sitt liv" på ett fåtal personer (och kanske inte våga släppa in andra). Det är så många gånger jag inte orkat ta mig ut och träffa nya människor och verkligen fått panik.

    Det jag ville komma till är att det som hjälp mig är att tvinga mig "ut ur spärren", alltså VÅGA bjuda sig in, VÅGA ta in människor. Och det är fan sjukt svårt och panikigt men nu har jag mer "vågat" och ansträngt mig och det har ändå gett resultat.

    Det behöver självklart inte vara lösningen för dig men ville bara dela med mig:)

    Kram

    2014-03-17 | 11:30:00
    Bloggadress: http://www.tinis.me
  • Cathrine säger:

    Varje liten insikt om en själv som person är något man ska hylla, inte sparka sig själv för.

    Nu har du insett det här, och vet att det är något du behöver jobba på. Du kanske inte vet hur ännu, men allt blir lättare så fort man är medveten om problemet.

    Och det faktum att du ändå lägger ut din berättelse och resa tillbaka till livet på en offentlig plattform (om än anonym) tycker jag är ett bevis på att du håller på att utvecklas som person och inte nödvändigtvis behöver din lilla privata sfär på samma sätt.

    Kram!

    2014-03-17 | 12:32:44
  • Anonym säger:

    Tror precis som någon skrev tidigare att just medvetenhet om problemet är en bra början. Nu kan du aktivt börja jobba på dina vänskapsrelationer, även om det säkert kommer ta tid.

    Jag har aldrig haft en seriös kärleksrelation är i din ålder. Hela min självkänsla och säkerhet har jag byggt på väldigt nära vänskapsrelationer. Jag tänker att precis som med en kärleksrelation kräver nära vänskapsrelationer mycket jobb, kommunikation och självrannsakan för att "tillit" ska uppstå. Också vänskapsrelationer är svajiga i perioder. Jag tror precis som fler skrivit tidigare att det är viktigt att du jobbar på din självkänsla så att du kan känna att du kan vara dig själv med dina vänner. Jag tänker också att du får försöka använda de "verktyg" du hade i sin kärleksrelation i dina vänskapsrelationer, om du förstår vad jag menar? Den närhet liknande den du kunde känna med honom kommer du också (fast det kommer ta tid såklart!) att känna till vänner och i framtiden en ny partner. Nära vänskap kräver lika mycket uppmärksamhet och lika mycket hängivenhet som en kärleksrelation ibland. Jag tror att du kan om du jobbar på det!! Lycka till! kram

    2014-03-17 | 17:59:07
  • Anonym säger:

    och är i din ålder* ska det stå

    2014-03-17 | 17:59:27
  • E säger:

    Detta träffade mig rakt i hjärtat. Vad skönt men ändå sorgset att någon annan känner som jag.

    Stor kram till dig!

    2014-03-19 | 00:42:06

Kommentera inlägget här: