trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 143

Kategori: Allmänt

Mat, sömn, hygien och samtal
Förlåt. Det var inte meningen att jag skulle skriva så sorgligt som jag har gjort i de senaste inläggen. Det var inte meningen att verka så fruktansvärt deprimerad. Det var inte meningen. Särskilt inte som veckans inledande dagar tedde sig förhållandevis glada. Och dessutom har det funnits många glädjestunder idag. För jag är ju glad ibland. Jag är faktiskt det. Och jag vet att det är en stor framgång. Jag vet att det är en gigantisk jäkla framgång med tanke på var jag började. 
 
Jag har ingen erfarenhet av psykisk ohälsa så mina problem kanske är småpotatis i jämförelse med vad andra går igenom. Men utan att överdriva kan jag på riktigt inte föreställa mig något värre. Jag vet inte ens hur jag har kunnat överleva så här långt. De första åtta veckorna var jag övertygad om att jag skulle dö när som helst. Dö av tårar. Dö av ångest. Dö av sorg.
 
Men jag dog inte. Jag lever och andas och skrattar till och med ibland. Ja, jag skrattar högt åt vissa saker ska ni veta. Skrattar och ler och fnittrar. Nej, livet är inte så jäkla kul, men jag lever åtminstone. Jag äter, sover med tabletternas hjälp och går till jobbet varje dag. Och emellanåt skrattar jag. Eller åker skidor. 
 
Så alla ni som vandrar igenom ett liknande helvete som mitt: Det blir bättre. Fan, det blir faktiskt det. Det blir inte nödvändigtvis fantastiskt, det blir kanske inte ens bra, men det blir i alla fall bättre. Det lovar jag. Och man behöver inte göra ett enda dugg för att få uppleva den där förbättringen. Det är bara att låta tiden ha sin stilla gång. Trots att jag vet att den ibland sniglar sig så långsamt fram att den verkar gå bakåt så lovar jag att varje sekund man överlever innebär en sekund närmare en lite lättare tillvaro. 
 
Även om tiden inte gör att livet helt plötsligt känns bra igen, gör den i alla fall att man till slut kan äta, sova, duscha och till och med umgås med folk. Kanske skratta om man har tur. Jag lovar att den i alla fall kommer att göra just det. Något mer kan jag inte lova, men mat, sömn, hygien och samtal klarar man till slut. Jag tror verkligen det. Sen vet jag tyvärr inte mer. Sorgligt nog har jag inte så mycket förhoppningar. Men hur framtiden ser ut får tiden utvisa.

Kommentarer

  • Cathrine säger:

    Aaah :D Jag anar gamla S som bryr sig om och stöttar andra <3

    2014-03-22 | 18:04:20
  • M säger:

    Tack för din blogg och för att du delar med dig. Jag känner precis som du gjorde från början just nu. Jag kanske inte har exakt samma historia men väldigt lik. Livet kraschar när hela min värld har handlat om något speciell, och nu är alla förhoppningar och framtidsplaner bara raderade. All kärlek som jag hade för honom, jag har bara levt i hans värld och nu vet jag inte hur jag ska orka fortsätta själv. Min var också polis, och nu i efterhand känns det som om allt bara varit ett spel för honom.Dock så är jag bara på dag 6 i min overkliga dimma och kan inte se att jag nånsin ska kunna le eller skratta igen.

    Kram och tack för din blogg.

    2014-03-22 | 18:32:56
  • Apan säger:

    Jag är sååå glad över att höra dig säga att det blir bättre! Jag gick ju igenom så gott som exakt samma sak för lite mer än 1,5 år sedan. Så jag vet att det blir bättre. Jag skulle tom våga påstå att det faktiskt blir riktigt bra tillslut! Men jag har inte fått uppfattningen om att du har vågat tro på att det kommer bli bättre tidigare, men nu så!

    Fortsätt bara andas, äta och ta dig igenom dag för då så hoppas jag att öven du kommer märka att det faktiskt finns en chans att alltkommer bli riktigt bra igen! Det tar tid, det mpste det få göra, men det kommer hända!

    2014-03-22 | 20:20:35
  • Greta säger:

    Det räcker så för nu! Bara landa i att det känns lite lättare ibland, och ha i bakhuvudet att ännu bättre tider kommer. För det gör det, jag lovar.

    2014-03-22 | 21:20:16
  • A säger:

    Ja, det blir bättre! ❤️

    2014-03-22 | 21:50:08
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Sofia säger:

    Jag är exakt hundra dagar efter dig. Och det där var det bästa jag läst. Någonsin. Du gav mig lite styrka nu. Tack.

    2014-03-23 | 00:55:52
  • Maja säger:

    Wow. "Det blir bättre. Fan, det blir faktiskt det". Stora ord och stor vändning. /läst bloggen varje dag sedan elaine länkade

    2014-03-23 | 03:00:11
  • Elena säger:

    Så skönt att höra! Tänk att bara några veckor sedan kunde du inte föreställa sig att det någonsin kommer att blir bättre. Just keep going! <3

    2014-03-23 | 12:53:18
  • Elena säger:

    Så skönt att höra! Tänk att bara några veckor sedan kunde du inte föreställa sig att det någonsin kommer att blir bättre. Just keep going! <3

    2014-03-23 | 12:53:19
  • I säger:

    "Livet blir inte alltid som man har tänkt sig, men det kan bli jävligt vacker ändå" - Kristian Gidlund.

    Typ världens bästa citat.

    2014-03-23 | 13:47:47
  • Mallan säger:

    Du är så otroligt stark! Blir så glad av att se dig skriva de här orden efter att ha följt dig ett tag. Jag gick också igenom ett så fruktansvärt jobbigt uppbrott för 2 år sedan, och jag trodde aldrig jag skulle överleva. Jag ville inte ens överleva vissa dagar. Så det värmer i hjärtat att se att du också insett att det blir bättre. Och tro mig, det kommer bli bra också! En vacker dag kommer du se tillbaka på allt du har gått igenom och inse hur långt du har tagit dig och hur mycket du har växt som person genom den här jobbiga perioden.

    Fortsätt kämpa. Ta en dag i taget och blicka framåt. Men glöm heller aldrig att titta bakåt då och då, men bara för att se hur långt du har kommit! <3

    Svar: Tack Mallan. ❤❤❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-03-23 | 14:44:16
  • Ehlin säger:

    Har läst din blogg ett tag, och måste säga att du är så otrolig på att skriva och intressant att följa. Du uttrycker dig på ett sätt som inte många kan, en förstår dig och dina känslor verkligen, och tar till sig. Jag känner dig troligen inte, men jag är så glad över att du mår bättre. Och jag kan nästan lova att du kommer må ännu bättre, och bli den där starka, självsäkra kvinnan som du vill bli. Jag både vill, önskar, hoppas och TROR det. Så småningom. Puss och kram på dig. Vi som läser din blogg tycker om dig, så, så mycket.

    Svar: Tack Ehlin. Tack för fina ord som gick rakt in i hjärtat. Tack, tack, tack. ❤
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-03-23 | 17:59:13
  • annaj säger:

    Jag har inte kommenterat på länge men troget följt och läst vartenda inlägg. Men detta inlägg bara måste jag skriva om. Bra S!!! I början var vi många som skrev så; låt tiden gå, det blir bättre osv. Tveksamt om du trodde på oss. Och nu skriver du precis så själv! Jag blev varm i hjärtat när jag läste det. Du kommer komma stärkt ur detta, jag lovar, fortsätt ha tiden som din vän. Kram <3

    2014-03-24 | 12:40:32
  • Verzweiflung säger:

    Jag blev glad av att läsa att du mår bättre. Jag förstår dig så otroligt mycket. Kram!

    2014-03-24 | 13:20:05
  • Marie G säger:

    Jag HOPPAS verkligen att du har rätt i vad du säger!
    Herregud, vad jag hoppas att du har rätt!

    2014-03-25 | 09:56:58
    Bloggadress: http://daysleeper.blogg.se

Kommentera inlägget här: