trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 342

Kategori: Allmänt

Backspegel
Varje vecka läser jag "Veckans peptalk" av Olof Röhlander. Den ploppar in så trevligt på min mail och så ögnar jag igenom den. Ibland fastnar det som står. Ibland inte. Den här veckan fastnade det.

VECKANS PEPTALK – PRESIDENTENS TELESKOP 

Jag brukar säga att framrutan ska vara större än backspegeln. Det beror såklart på hur den används. Låt mig få berätta om Václav Havel. Jag hade tills rätt nyligen inte hört det namnet, men nu sitter det.

Havel var en frihetskämpe och Tjeckiens president år 1989-2003. Som president installerade han ett teleskop vid fönstret. Det var dock inte riktat enbart mot stjärnorna. Havel använde samma teleskop för att varje kväll styra det mot fängelsefönstret i byggnaden han suttit inlåst i under kommunisttiden.

Nu hade han allt, men när han kikade mot sitt förra fängelse påmindes han om hur det var att inte ha. Ibland går det fort framåt, man tappar varifrån man kommer. Havel använde teleskopet som motivation i arbetet och för att komma ihåg var han en gång suttit. Han visste vad han kämpade för. Havel erhöll en lång rad utmärkelser för sin kamp för demokrati, frihet och mänskliga rättigheter.

När du mår bra. När det går bra. När du har allt du behöver. Då blir Havels teleskop viktigt. Dels för att blicka uppåt, vidare, men även minnas vad du gått igenom för att komma dit du är idag. Då förstår du varför du gör det du gör. Varför du kämpar. Varför du inte kan ge upp nu. Hur lyckligt lottad du är.

Här kan du hitta Olof Röhlanders blogg och hans texter.

 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Kul att du gillade det. Jag har varit på flera av hans föreläsningar via olika arbetsplatser och måste säga att han är tråkig, upprepar sig och kommer med vanligt bondförnuft - jag kunde bara inte ta till mig något :) Tycker att han är banal. Annars brukar det vara roligt med lite peptalk under grå dagar.

    2014-10-06 | 16:59:00
  • frkenduktig.blogg.se säger:

    Det är synd att det ska vara så jäkla svårt att förstå hur bra man har det när man har det bra. Att det ofta behövs en rejäl smäll som sjukdom eller död för att man ska uppskatta det positiva i livet fullt ut. Det vill jag bli bättre på.

    2014-10-06 | 17:24:21
    Bloggadress: http://frkenduktig.blogg.se/
  • Jessica säger:

    Nice att läsa pep när man behöver de =)

    2014-10-07 | 08:13:48
    Bloggadress: http://lifetale.blogg.se
  • Bruden säger:

    Hej hej!
    Kika gärna in på min blogg och följ min resa till drömbröllopet!
    Jag bloggar om mina tankar men lägger även upp inspirerande inlägg om allt från bröllopsklänningar till färgtema.
    Vem jag är kommer inte att avslöjas förrän den stora dagen.

    Kram!

    2014-10-07 | 11:10:45
  • Emma säger:

    Bra och peppandd och viktiga ord.
    <3

    2014-10-07 | 11:20:18
  • Emma säger:

    Peppande skulle det stå. Såklart!

    2014-10-07 | 11:21:06
  • Alan säger:

    Notera att texten som står nedanför absolut inte är någon rap-text!

    Från norr ner till söder, från söder upp till norr
    Se på solen som precis har dykt upp, ett leende på mina läppar finns nu tillgodo samtidigt som siktet är inställt på höga höjder då jag är emot oro som skapas av ovetande
    Höga höjder ska nu nås utan att ta hjälp av den gröna aspekten, kan det här vara ett tecken?
    Ovetandes är gatorna heta som satan, nu är jag emot alla odds så högt upp att jag står ovanför Satan
    Vad skriver jag, är jag galen? Nej, jag är inte galen utan bara galen för den som inte har en aning
    Så vem är egentligen galen? Är du galen?
    Att nå höga höjder är nu helt plötsligt inte längre min prioritet nummer ett
    Tretton, tretton, tretton ögat är i boet nu
    Välkommen till Sverige där en Norge allians glädjande inte längre tros vara på distans
    Nonchalans vore i nuet total ignorans
    På distans vi förhåller oss med sagor i massor
    Tramseri i massor, massorna traskar oftast runt som zombies och vräker ut otydliga ramsor
    Misstro inte alltid direkt, ta hjälp av en smula tilltro och känn efter om du sedan ska misstro
    Religioner som är kända jag med all respekt direkt nekar, jag tror på Gud men all religion vi känner till känns bara som ren agenda
    Vi är alla mer lika än olika, ja, men sinnesmässigt skiljs vi åt så vi är alla olika
    Men somliga är ändå lika, de är likar
    Det var i Afrika, tro det eller ej, vår resa en gång startade, så om du någon gång besöker Afrika känn dig som hemma
    År 2033 närmar sig hastigt samtidigt som de flesta av oss på sätt och vis faller
    Faller väldigt lågt, i ett hemligt möte det nu ständigt måste skaffas ett säte
    Nu måste dock den här texten avslutas med lite lägre IQ
    Denne Mr. Zferis' eko ekar när han i en grå Range Rover stiger ut ur bilen som nu ska vänta
    Klädd i grått, allt från H&M, Mr. Zferi han nu minglar runt i det tidsmässigt sena vrålet
    Trött av snacket han, klädd i grått, allt från H&M, sedan obemärkt glider därifrån i sin gråa Range Rover

    2014-10-07 | 19:51:54
    Bloggadress: http://www.aelyaen.com
  • Lisa säger:

    Jag blir skeptisk till någon som skriver att man inte känner till vem Havel var, och då är jag bara hyfsat allmänbildad.

    2014-10-07 | 21:55:27
  • Lisa säger:

    Blir skeptisk när man skriver att man inte har känt till Vaclav Havel, och då är jag bara hyfsat allmänbildad.

    Svar: Haha, jag råkade veta vem han var enbart för att jag skrev ett arbete om honom i nian... :)
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-10-07 | 21:58:22

Kommentera inlägget här: