trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 356

Kategori: Allmänt

Hetsjobb, MIN säng, sms-tummen, havreknäcke och CREME BRULÉE
Jobbet tog sig en makalös vändning idag. Jag har inte haft en lugn stund på hela dagen. Sprungit på möten. Hetsskrivit på tangenterna. Bläddrat fram och tillbaka i pappersbuntarna och försökt få ordning och reda både på skrivbord och i huvud. Kaos kändes det av att helt plötsligt kastas in en jobbstress igen. Roligt men lite kaosartat för att det helt enkelt var så länge sen det höll i sig så här en hel dag. Jag kom hem för en timme sen helt utpumpad. Lät kappan och sjalen falla till marken utan att ens bry mig om att plocka upp dem. Vad gick jag på i våras när varenda dag såg ut så här? Jag förstår inte. Känner mig fullständigt färdig. Redo för sex veckors semester. Typ.
 
I vart fall är sinnet lite lättare idag. R är på konferens så jag ligger alldeles ensam i min jättestora säng. Det känns bra. Det känns faktiskt bara skönt att få gå och lägga sig. Tänk vilken ofattbar skillnad från förra året då varenda natt var ett helvete att försöka ta sig igenom. Nu uppskattar jag nätterna mer och mer. Klart att jag ibland drabbas av plågsam sömnlöshet som gör att jag vrider och vänder mig till förbannelse. Men på det stora hela gillar jag både nätter och sängen jag spenderar dem i. Min säng. Ja, det känns ta mig tusan enbart som min säng nu (möjligtvis även R:s). Att den en gång i tiden utgjorde också danskjävelns säng rör mig inte i ryggen förutom att jag är rädd att R ska tycka att det är jobbigt. Halva sängen fick jag av min pappa och den andra hälften var det jag som betalade. Det minns jag tydligt. Så sängen är minsann bara min! Det ni.
 
I övrigt då? Jo, igår spenderade jag mest hela dagen med att vara alldeles varm i kroppen av era kommentarer. På det fick jag igår natt världens finaste mail av en läsare. När jag läste det imorse blev jag alldeles tårögd och tagen. Mmm, det är ju så, att jag fortfarande får en del mail. Mail som jag läser, tar till mig, men väldigt sällan svarar på. Det är en ständig att göra-punkt i mitt liv som aldrig riktigt hinns med. Jag har också märkt hur kompisars sms kan ligga obesvarade i dagar. Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska säga längre. Om jag ens har något att säga. Jag brukar ringa upp dem istället. Men eftersom alla mina kompisar är busy chicks med tusen järn i elden är det alltför sällan någon svarar. Önskar att min sms-tumme kunde vakna till liv igen. Den var skillad utav bara satan förr i tiden. Skrev sms fortare än vad jag kan trycka i mig en påse Salt och Blandat. En bra sms-tumme var det. 
 
Ikväll har jag föresten ätit världens bästa middag. En sån där middag som man bara kan äta när man är helt mol allena. Jag inledde middagsätandet (kvällsätandet) med att bre en knäckemacka med smör. En macka gjord av sånt där havreknäcke som av outgrundlig anledning är mycket dyrare än alla andra knäckebröd (knasigt, men ändå helt klart värt det). Himmel va gott det var. Därefter tog jag fram en creme brulée som jag och R vispade ihop i lördags morse. Jo men visst. Det är faktiskt så ofattbart mycket lättare än vad det verkar. Jag loovar. Gud, vad jag älskar creme brulée. Alltså, vi snackar avgudar-, vill aldrig äta något annat-älskar det. Det är något med den där krämiga, dekadenta vaniljkrämen och så det karamelliserade sockret på toppen som gör att hela munnen gör volter. Fy satan va gott det är.
 
Vi hade lyckats vispa ihop inte bara varsin liten form, utan sju hela formar. Eh, ja, viss missräkning av mig där. Men vad gör väl det! Förutom den vanliga (överlägset godaste) vaniljbruléen hade jag fått för mig att göra nutellabrulée. Eller ja, efter att ha hällt vaniljsmet i fyra formar kändes det lite sorgligt att behöva göra det i tre till så jag tog helt sonika en slev nutella och vispade i. Mmm - det blev gott. Men inte ens i närheten av lika gott som den vanliga. Så var det. Den vanliga vann med hästlängder. I vart fall åt jag sedermera inte mindre än ytterligare en creme brulé och dessutom två knäckemackor till samt en avokado med citron och flingsalt (tips, tips!). Jepp, det var en middag för champions det. En alldeles sjusärdeles middag för champions.
 
Nu ska i vart fall den här champinjonen sova. Godnatt kompisar. Och sussa sött.

Kommentarer

  • My Fredblad säger:

    Shit vilken dag! men det lät härligt! :)

    2014-10-21 | 00:03:37
    Bloggadress: http://Fredblad.blogg.se
  • Annica säger:

    Du bara MÅSTE (om du inte redan gör det ;)) ha i kardemummakärnor i gräddmjölken (plus vanliga vaniljstången) när du gör CB nästa gång. Så sjukt gott och för mig är detta desserternas Rolls Royce, all time favourite :)
    Kram kram

    2014-10-21 | 08:48:05
  • Anonym säger:

    Hej! Hur länge var du sjukskriven efter danskjävelns svek? Svar uppskattas myckt! Puss å kraaam du världsfina människa!

    2014-10-22 | 12:04:08

Kommentera inlägget här: