trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 30 Fortsättning

Kategori: Allmänt

Ensam mittemellan

Varje morgon, varje kväll, åker jag förbi vår gamla skola. Den plats där vi inledde vår kärlekshistoria. Början på allt. Ser gångvägen där vi gått hand i hand, uppfyllda av förälskelse. Ser tågkuren där vi stod och gömde oss för att kyssas.

Ser simhallen där jag en gång i tiden nästan dog av nervositet för att jag var tvungen att stå vid hans sida i bara bikini. Ser friidrottsvallen där han lärde mig att kasta spjut en gjympalektion. Det var innan vi blev ett par. När jag fortfarande försökte lista ut om han gillade mig tillbaka. Han var grym på alla idrotter. Jag var så djupt imponerad av honom. Jag ville visa att jag också var sån, sportig. Den sextonåriga jag ville att han skulle se det för jag tänkte att han skulle gilla mig då.

Jag tycker egentligen inte om att placera människor i fack. Men min hjärna gör det undermedvetet ändå. Jag har aldrig varit i det "coola gänget". Men jag har heller aldrig platsat bland "datanördarna". Jag har fladdrat där i mitten. Inte riktigt vetat var jag ska ta vägen. Inte riktigt känt mig hemma någonstans. När jag träffade honom var det som att allt blev glasklart. Han var som jag, mittemellan, och min plats var bredvid honom.

Nu fladdrar jag igen ensam mittemellan. Ja, jag är vuxen nu, och såna uppdelningar som betydde allt när jag var sexton år är inte längre relevanta på samma sätt. Men jag känner mig ändå som en udda figur. Som inte riktigt passar in. Och den enda som förstod, den enda som jag passade med, var han. Vi brukade prata om det ganska ofta. Att vi var udda på något sätt, mittemellan, och att vi aldrig mött någon annan som var så. Jag förstår inte hur jag någonsin ska kunna hitta någon som förstår som han gjorde. Som förstår mig på riktigt.

 

Kommentarer

  • Sofia E säger:

    Hej medsyster. Jag har läst dina ord sedan Elaine länkade dig. Varenda dag går jag in här, tänker på dig då och då också när jag inte sitter vid datorn. Vi känner inte varandra och jag har inte kommenterat tidigare, det börjar kännas konstigt. När jag följer din sorg och så oerhört starkt känner med dig i mycket. Vill egentligen bara säga hej, och sända dig hundra varma kramar. Jag tror på dig

    Svar: Hej Sofia. Tack för din kommentar. Det betyder massor för mig att veta att det finns folk som följer, som hejar, som tänker på det som utspelar sig i mitt liv. I mitt lilla, egentligen obetydliga liv. Det är märkligt. Många kramar till dig.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-29 | 17:37:54
  • Emeli säger:

    Jag känner igen mig i det du säger att inte riktigt passa in i någon "grupp". Låter kanske fånigt för dem som inte gillar djur men när jag skaffade min hund så försvann den känslan. Djur har alltid vart en tröst för mig.
    När jag var mobbad i skolan så fick jag tröst när jag gick ut till hästarna en stund. Om du tycker om djur och inte är allergisk så ta kontakt med hundstallet i Sthlm och kolla om du kan få gå ut med de hemlösa hundar som finns där. Vet att man kunde göra det förr iallafall. Så får du motion, frisk luft och du gör en liten vovve glad :)
    Kram på dig gumman!
    Tänker på dig varje dag.

    Svar: Tack för bra förslag Emeli. Min familj har en hund som jag försöker gå ut med. Det här med "grupptillhörighet", det är svårt. Jag känner fortfarande, 26 år gammal, att jag inte passar in. Kan inte hitta min plats någonstans. Det är tungt. Och utan honom vid min sida är det outhärdligt. Många kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-29 | 18:52:51
  • Kliar och sticks säger:

    Det är inte konstigt att du känner dig så "lost" nu när du ska klara dig på egen hand. Du blev någon tillsammans med ditt ex, du blev någon genom honom och genom det som var ni. Nu måste du börja om där du var och hitta din egen kärna.

    Du har fortfarande kvar känslan som borttappad tonåring som inte passar in, nu när ert gemensamma är borta.

    Man måste inte "passa in" i något fack. Det finns ett fack för varje person och det är ok att bara vara sig själv i sitt eget fack. Det är egentligen alla människor, bara man skrapar lite på ytan.

    Att hitta vem man är kan ju ta lite tid, minst sagt. Som människa är man ju inte likadan hela tiden. Du måste bara hitta din kärna, din egen, den som. Inte har något med alla andra att göra.

    När jag läser din berättelse så blir jag återigen tacksam över alla passionerade, kärleksfulla, magiska och fantastiska möten jag haft med olika personer. Jag vet att allt inte behöver vara knutet till en enda person och jag hoppas att du kommer att kunna släppa den tanken också en dag. Just nu lever du på ögonblick som alla är kopplade till en och samma person. Det kunde lika gärna ha varit olika personer och lika härliga minnen. Det finns så många människor som gör det värt att gå vidare.

    Låt inte känslan av att ha försvunnit som människa stoppa dig. Det finns så många fler möten att uppleva när du blivit dig själv.

    Svar: Du har nog rätt. Jag vet bara inte hur jag ska bli mig själv igen. Blir så trött.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2013-11-30 | 09:09:43
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se

Kommentera inlägget här: