trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 155

Kategori: Allmänt

Kräla i sorg

Vaknade glad idag. Den där roliga mänskan i Göteborg gör mig nog gladare än vad jag egentligen vill erkänna. Blir lite rädd för det. För vad händer den dagen det inte är roligt längre? Vad händer den dagen han slutar höra av sig? Vad händer om jag en dag inte vill höra av mig? Är jag tillbaka i mörkret då?

En sak som i alla fall alltid skänker lite ljus i mitt liv är era kommentarer. En läsare skrev en fantastiskt fin kommentar i morse som träffade mig rakt i hjärtat.

"Du har varit och är fortfarande en tröst (även om det kanske låter själviskt?), en olyckssyster som finns där och visar att man inte är ensam. Det betyder hur mycket som helst när man krälar i sorg och gråter i förtvivlan på kalla golv. Att veta just att man aldrig är ensam i det där parallella universumet av hjärtesorg."

"Kräla i sorg." Så är det. Det är den mest träffande beskrivningen jag någonsin har hört. För det är exakt så det har känts. I månader. Ett evigt krälande där man aldrig riktigt får fotfäste. Man kippar efter andan men sorgen är så massiv att den tränger in precis överallt. Man tappar andan. Man gör det. Både psykiskt och fysiskt.

Länge, länge, länge kändes det som att jag inte fick någon luft. Jag kravlade och slet men sorgen var på riktigt nära att dränka mig. Varenda sekund slet paniken i mig. Rev, slet och gjorde sönder hela min kropp. Jag höll på att gå under. Det var nära. Det var så himla nära.

När jag låg skakande på gatan på väg till akutpsykiatrimottagningen den där dagen i höstas, då tänkte jag att nu går det inte mer. Även om det inte kommer någon bil så kommer jag inte att överleva det här. Det kändes som att jag gick fullständigt sönder. Krossad i småbitar utspridda över marken. Jag vet på riktigt inte hur jag lyckades samla ihop mig själv tillräckligt för att ta mig upp från gatan.

Men på något sätt gick det. På något sätt har jag överlevt nästan sju månader. Sju månader där jag har fått kräla mer än vad jag någonsin trodde att jag skulle klara av. I början var det ett ändlöst krälande utan uppehåll. Jag kommer aldrig att glömma hur jag låg på mattan i vardagsrummet i fosterställning och bara hoppades att hjärtat skulle stanna. Stanna och göra slut på mitt lidande.

Ibland tänker jag så fortfarande. Ibland kommer sorgen ikapp och krafsar efter mig med sina stora vidriga klor. Men vet ni. Varje gång den får fatt i mig släpper den också taget. Om än bara för en liten stund släpper den tag och låter mig andas igen. Nuförtiden andas jag nästan hela tiden. Nuförtiden fantiserar jag om skogspromenader i Göteborgstrakten. Och mysiga restauranger i Boston. Och soliga dagar i skidbacken. Och där, där är det lätt att andas.

Kommentarer

  • agnes säger:

    du har kommit så himla långt. wow vad stolt du måste vara över dig själv. <3

    2014-04-03 | 14:08:26
  • läsare säger:

    Kom gärna till Göteborg så tar vi en fika tsm :). Då får du träffa en av dina läsare. Ha det så bra! Ut i solen o njut. Ta en promenad, ät en glass. Smsa med Göteborgiaren :). Var glad på riktigt, le och njut!

    2014-04-03 | 14:09:16
  • Klara säger:

    Blir så glad när du skriver så här!! Du är så stark! PUSS OCH KRAM!!

    2014-04-03 | 14:29:15
  • alexandra säger:

    Du är megastark:)

    2014-04-03 | 15:46:31
  • Greta säger:

    Fantastiskt härlig läsning! När det känns jobbigt igen, så gå tillbaka och läs hur bra du har känt emellanåt och minns att det kommer komma tillbaka :)

    2014-04-03 | 16:01:57
  • Saragunmarie säger:

    Vad underbart det var att läsa det här inlägget! :) Fortsätt kämpa! Kram

    2014-04-03 | 17:33:57
    Bloggadress: http://saragunmarie.blogg.se/
  • emma säger:

    Jag minns det också så, att ligga på botten av en svart gyttjepöl med en stor fot som bara tryckte på och pressade ner ansiktet i den vedervärdiga svarta leran. Men, precis som för dig, vände det. Och plötsligt kunde jag se vårsol, höra kvitter, lyssna på musik utan att tänka på honom, och vet du, sen kunde jag tom vara alldeles glad och lycklig. Och han blev ett minne som jag plockar fram ibland och tittar på och fnissar åt, men också får lite hjärtsnörp av. För jag anar att det här var din första riktiga också, och the first jävla cut är verkligen the deepest.

    Kramar till dig!

    2014-04-03 | 18:18:07
  • Anonym säger:

    Är ganska säker på att du inte kommer hålla med om följande, men du är så otroligt stark. Du kanske inte känner det just nu men du kommer tänka tillbaka på hur det var och förstå att du är så ofattbart stark.
    Håll kvar den styrkan, och du kommer klättra upp förbi ditt förra vertex som var han. Och det är då han kommer fatta det.
    Stark är det enda ordet som verkligen beskriver vad du är.
    You go girl!!!

    2014-04-03 | 18:43:07
  • H. säger:

    Soliga dagar i skidbacken är det gott om här uppe i fjällen nu. /en läsare från jämtland som skickar dig en fjällkram

    2014-04-03 | 18:50:13
  • A säger:

    Jag visste det! Jag visste att du skulle se ljusare ut på framtiden. Jag har varit där i mörkret och när det är som värst ser man inte något ljus. Men man överlever och till och med börjat att leva. Det är härligt att läsa!
    Stor kram ❤️

    2014-04-03 | 19:37:23
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • Johanna säger:

    Ännu ett i raden av fantastiska inlägg från dig på sista tiden. Om du bara visste hur stor skillnad det har blivit senaste månaden, du verkar verkligen må så himla mycket bättre!

    2014-04-03 | 20:08:44
  • Ellen säger:

    Ja, kom till Göteborg vetja :) Du får gärna hälsa på mig också om du vill ses en sväng eller ta en fika eller så!

    2014-04-03 | 21:52:25
  • Verzweiflung säger:

    Jag undrar om göteborgaren vet om din historia?

    / kram

    Svar: Han vet den stackarn.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-03 | 22:57:51
  • Sanna säger:

    "I May Not Be There Yet But Im Closer Than I Was Yesterday"

    Heja dig! ❤️

    2014-04-03 | 23:00:57
  • Týn säger:

    Alltså. Åh! Så himla glad jag blev nu.
    Det är så överjordiskt fint att få läsa det här. Och framförallt så fint att du kan andas lättare och se att du är värd det. Du verkar vara en sån lysande person!
    Heja, heja! :)

    2014-04-03 | 23:12:57
  • Anonym säger:

    Alltså DU! Du gör mig SÅ glad. Bästa, fina du.

    2014-04-04 | 00:41:17
  • Ellen säger:

    Jag är också en läsare från Göteborg :) kom hit vetja! Blir hur mysigt som helst. Tror det är mer än bra med lite miljöbyte också!

    2014-04-04 | 09:13:14
  • Anna säger:

    Heja dig! :D

    2014-04-04 | 11:00:34
  • Jessica säger:

    Vad stark du är! Det är så inspirerande att se dig gå framåt. Jag kommer tänka på dig om jag hamnar på botten i framtiden. Man kan ta sig framåt även om det känns helt jävla omöjligt.

    Svar: Åh, va snällt skrivet Jessica. Tack.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-04-06 | 16:14:49
  • Anonym säger:

    Angående göteborgskollegan: "every song ends, but is that any reason not to enjoy the music?"

    2014-04-10 | 01:51:29

Kommentera inlägget här: