trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 295

Kategori: Allmänt

Helt okej

Andra dagen i Rom nu. Sov himlans gott. Åt okej hotellfrukost och god lunch. Badade i poolen och låg och snicksnackade med en kollega i solen. Ska nu lyssna på lite föredrag. Man kan ha det sämre. Man kan definitivt ha det sämre. Det enda som bekymrar mig något är den lite brännande känslan jag har som påminner obehagligt mycket om urinvägsinfektion. Huvaligen ett sånt sattyg. Ber till någon högre makt att det stannar precis här. Vid en lite brännande känsla. En fullfjädrad urinvägsinfektion skulle kännas som en mindre dödsstöt. Och det har jag inte psyke till att klara just nu. Inte ens i närheten.

I övrigt då? Vad händer och fötter i huvudet med de där oroskänslorna? Jo, men det känns okej. Tusen biljoner gånger bättre än vad jag hade föreställt mig. Jag känner ju lite folk här, jag gör faktiskt det. Och folket jag känner är himla bra ju. Trevliga, snälla och roliga. Oron kommer ibland när jag inte vet vart folk tar vägen. När jag får känslan av att vara ensam. Men de är inte så jobbigt som jag trodde ändå. Det är faktiskt inte det. Jag kanske ändå har växt något. Jag kanske ändå inte är lika socialt inkompetent som jag så ofta känner mig. Hur som helst, så är Rom helt okej so far. Helt, helt okej och ibland till och med lite härligt också.

Kommentarer

  • Sara säger:

    Rom är en sådan fantastisk stad :)

    2014-08-20 | 15:54:51
    Bloggadress: http://www.baakochmaat.blogg.se
  • Anne säger:

    Kanske fick lite fel fokus på inlägget, men ang. urinvägsinfektion: Jag har urinvägsinfektion x antal gånger per år (superkänslig), så jag vet hur jävla drygt det är.

    Mina tips är; 1. Drick MYCKET vatten (håll inte på och smådutta med några klunkar här och där utan drick ett par-tre rejäla glas varje gång du dricker och fortsätt så tills du mår helt bra). 2. Drick citronvatten (bara vatten + citron). 3. Undvik byxor som sitter obekvämt på magen. 4. Undvik drag/blåst/kyla.

    Sen om det går så långt att du får blod i kisset så ska du ju söka vård, men jag har upplevt att det kan vända av sig självt även där bara man fortsätter dricka vatten.

    Okej, detta är saker som varje människa redan vet men.. Nu fick du höra det igen. ^^

    Svar: Men tack snälla!! Jag är inte införstådd med vad man gör, så detta var great!
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-08-20 | 16:14:39
  • Johanna säger:

    2. Kan tillägga att citronen ska vara EKOLOGISK! Tranbärsjuice sägs också funka. Drick gärna i förebyggande syfte.

    Hade UI för några månader sen, drack citron+vatten hela kvällen/natten (och gick på toa stup i ett). På morgonen var helvetet borta :-) Den gången kände jag mig ensammast i hela världen. Så drick gärna i förebyggande syfte.

    Lycka till!

    2014-08-20 | 16:52:07
  • Lena säger:

    Vitsen är att man kissar bort det:) Drick mycket av all vätska. Det där med citron etc är bara en myt. Oftast får man UI av för mycket sex eller en ny partner - gäller att tyvärr springa upp o kissa efter sexet första gångerna med en ny partner....inte så romantiskt men vad gör man. Hoppas det går över!!!

    2014-08-20 | 17:47:20
  • Anonym säger:

    Åh nej fy de där infektionerna är ju aldrig roliga :( har själv haft de där jäkla urinvägsinfektionerna stup i kvarten i flera månader, citron och vatten i mängder tycker jag kan funka bra, och tranbärsjuice (finns också tranbärsbrustabletter som jag köpte på apoteket, kanske går att få tag på i Rom också?). Annars om du har tillgång till havregryn samt kastrull, så koka upp 2 dl havregryn med 2 l vatten och sila bort havregrynen, ställ in i kylen tills det kallnat och drick sedan. Det är superäckligt, men jag tycker att det har fungerat faktiskt! Vet såklart inte om detta är vetenskapligt eller om det är något läkare ordinerar, men det kanske kan vara värt att prova om du känner att det är på gång? :) Ska hålla tummarna för att du klarar dig ifrån infektionen. Stor kram!

    2014-08-20 | 21:25:36
  • Tove säger:

    Kära du, jag upplever dig som väldigt socialt kompetent! Och det är inte farligt att vara ensam ngn minut då och då! Kram!!!

    2014-08-20 | 21:27:06
  • Lisa säger:

    Som så många andra redan skrivit: DRICK EN MASSA VATTEN. Jag hade urinvägsinfektion i vintras, och i stället för att gå till sjukhuset och få penicilin (som kostar pengar) hävde jag i mig mängder av vatten (som är gratis om man dricker ur kranen iaf) och en dag senare mådde jag bättre än någonsin. Tänk om man alltid var så duktig på att dricka vatten, vad kroppen skulle må bra, haha! Hoppas du blir bättre och att vistelsen i Rom blir fantastisk!

    2014-08-20 | 22:57:46
    Bloggadress: http://duttis.webblogg.se
  • L säger:

    Härligt att du har det lite härligt!

    Angående urinvägsinfektion så är nedre, okomplicerad, feberfri urinvägsinfektion mycket vanligt och är lätt att behandla. Har du lindriga-måttliga symptom, avvakta några dagar, blir du ej bättre utan sämre (mer sveda och tätare trängningar) så sök läkare (ja, oskönt utomlands såklart, men om du kommer hem inom ngr dagar är det ok att vänta) och erhåller då 3-5 dagars antibiotikabehandling.

    Blod i urinen är vanligt vid urinvägsinfektion och är i sig inget du behöver oroa dig för så länge det försvinner när infektionen är över. Får du hög feber, flanksmärta och börjar må allmänt kasst ska du såklart söka vård direkt. En vanlig, feberfri urinvägsinfektion är dock ofta spontant övergående, men vid påtagliga besvär är det indicerat med antibiotika. Att dricka mycket vatten/citronvatten/surgöra urinen hjälper säkert symptomen (och minskar ev risken att få urinvägsinfektion) men torde nog inte ha någon gigantisk effekt på huruvida infektionen spontanläker eller ej.. Hoppas att det går över hur som! Ha det fortsatt härligt i Rom

    2014-08-20 | 23:02:28
  • Malin säger:

    Har haft UVI minst en gång om året de senaste tio åren. Jag har upplevt att om jag dricker tranbärsjuice med socker så förvärras symptomen. Det som funkat bäst för mig har varit att dricka vatten med vinäger/äppelcidervinäger och att kissa, kissa och kissa. Inte låta bakterierna ligga och gro där inne. Krya på dig!

    2014-08-21 | 09:15:07
  • S säger:

    Hej.
    Har följt din blogg lite till och från. Jag önskar så att även jag kan ta mig ur den avgrund mitt ex puttade ned mig i. Du verkar ha tagit dig tillbaka både starkare och klokare. Det ger lite hopp ändå på något sätt.
    Allt gott.
    S

    2014-08-21 | 15:47:49
  • Vanessa säger:

    Till mig sa en läkare att dricka tranbärsjuice. Drick mkt, hela paketet ska ned! Det är bra att försöka vänta ut det o se om det vänder sa samma läkare. Så det är inte farligt att inte gå till läkaren.

    O hon sa också att man ska kissa efter sex, om jag inte gör det kommer det en ui....

    Krya på dig!

    2014-08-21 | 16:14:57
  • Mikaela säger:

    Och så detta att alltid byta badkläder direkt när du stigit ur vattnet.

    2014-08-22 | 10:13:04

Kommentera inlägget här: