trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 299

Kategori: Allmänt

TINDER (kan såklart tillämpas på allt dejtande)

Hörni. Igår skrev jag en hel essä om min kärlek. Lät mig själv riktigt frossa i tankar på R och hur lycklig jag är. Inte helt hygglo mot er som kramar en kudde varje kväll tänker jag (som ju i och för sig kan vara helt underbart det med). I alla fall. Här kommer några rader om vad man kan göra för att träffa den där speciella någon eller kanske bara den där ospeciella men ändå himla härliga någon.

Tinder. Världens bästa uppfinning om ni frågar mig. Perfekt för oss som inte alls är vårt bästa jag på krogen (eller ens går där som jag själv...) och inte heller har ett kompisgäng eller en arbetsplats innehållande en massa potentiella makar/andra snyggon. Så. Hur gör man?! Ja, jag är verkligen absolut ingen expert men jag måste säga att jag fick rätt bra snurr på det där rätt fort faktiskt. Kan ju i och för säg vara för att jag ÄLSKAR att smsa som jag och Tinder fann varandra så fort, men till alla er som tycker att sms är ett sattyg - Tinder kan vara roligt ändå! Titta bara på R - en övertygad hatare av sms - som hittade ingen mindre än moi där...!

Så. Konkreta superlätta tips. Här kommer de.

- Våga! Våga, våga, våga. Våga skriv det där lite utmanande meddelandet. Våga blotta dig lite lite. Våga skoja friskt och använd ironi om det är din grej trots att det är i textform. Våga berätta vad du på riktigt söker efter. Våga vara ärlig. Våga berätta något riktigt konstigt. Våga vara annorlunda. Våga vara precis som alla andra. Våga vara dig själv. Det absolut värsta som kan hända är att den du pratar med slutar svara. Och det vet ni ju är deras loss. Deras fetloss om ni frågar mig.

- Hoppa över det där kliniska utbytandet av fakta som man så lätt hamnar i där i början. Ni kommer få reda på vart den andra pluggar och bor så småningom. Det behöver inte vara det första ni pratar om. Om det inte kommer upp och du inte heller crejvar att få höra om det - skippare' för tusan. Fokusera på personligheten. Fråga om de gillar meloner eller äpplen. Fråga om de är kvälls- eller morgonmänniskor. Fråga vad de gör en sömnlös natt. Fråga om de har en rutig flanellpyjamas. Fråga om de föredrar cykling framför tennis. Fråga om de väljer tårta eller glass på födelsedagar. Fråga när de senast grät. Fråga när de senast gapskrattade. Fråga, fråga, fråga allt som ploppar upp i ditt huvud och som du vill veta. Fråga rakt ut vad de söker på Tinder om det är viktigt för dig att hitta en oseriös/halvseriös/superseriös jäkel. Spela med öppna kort men ge inte bort allt på en gång. Var gärna lite mystisk men samtidigt öppen. Ge inte bort din livshistoria om du inte vill men berätta gärna om något kul som har hänt under dagen eller i livet. Berätta som om du faktiskt på riktigt förde ett vanligt samtal med någon istället för en sån där utvärdering/bedömning som en stapplande chatt lätt utvecklar sig till. Du kommer charma sockorna av dem om du berättar om en dråplig fadäs du råkat ut för under dagen. Berätta att du spillde kaffe över allt och alla. Berätta att du färgat varenda vit strumpa rosa. Berätta att du snubblade huvudstupa i rulltrappan. Berätta precis vad som helst som faller dig in.

- Skippa prestationsångesten. Du är bra. Eller nej, du är inte bara bra, du är freakin' awesome. Om den du snackar med inte hajar det är det deras loss. Var dig själv utan ångest. De pratar med just dig för att de gillar dig. Jag lovar.

- Träffa folk! Ja. Just det. Låt det inte stanna vid en chatt. En chatt kan ibland vara nog så trevlig, I know, men ibland kan det faktiskt vara så att du missar potentiella guldkorn eller åtminstone jätteroliga stunder genom att inte våga/vilja träffa dem du pratar med. Så, får du bra feeling för någon - träffa dem! Om de inte föreslår det för dig, föreslå det själv! Du vågar. Föreslå att ni ska ta en fika, promenad, lunch, pratstund - ja, whatever! Gör inget seriöst, bara träffas och känn av pulsen litegranna. Och välj för tusan en tidpunkt då du vet att du kommer känna dig utvilad och fräsch. Se till att du har tid för att göra dig i ordning ordentligt. Bjud in en vän och be hen hjälpa till att putsa dig skinande fräsch. För ja, det är lättare att gå på dejt om man känner sig skitsnygg. I alla fall första gången man ses. Då är det faktiskt miljoner gånger lättare för nervositeten om man åtminstone känner sig smashing. Så lägg lite krut på just det där den allra första gången.

- Peppa dig själv innan träffen! Du anar inte hur mycket bra saker man kan intala sig själv om man bara anstränger sig lite. Köp goda tuggummin. Sätt på bästa peppmusiken och spela högt i lurarna. Le åt alla du möter. Sträck på ryggen. Scrolla konversationen ni har haft och le åt roliga grejer ni har skrivit. Gå med tryck i steget och le med allt du har när ni väl möts. Möt din dejts blick hur jobbigt det än är och känn dig absolut fabulous.

- Var beredd på att träffa några riktiga stolpskott. Jaa, det finns en del elakingar och det finns en del som ni bara inte alls kommer att klicka med, men det finns också en miljon finingar därute som ni kanske missar om ni inte vågar prova. Och om ni skulle råka hamna på världens sämsta dejt - skratta och gå vidare! Det värsta som kan hända är att du får dig en rolig historia att berätta på nästa dejt...

Okej. Det där var mina bästa tips tror jag. Kan vara att jag kommer på något superdupersnajdigt senare - lovar att uppdatera er då. Till dess får ni gärna dela med er av era bästa dejtingtips.

En hel massa kärlek.
//S

Kommentarer

  • linda säger:

    Ska erkänna att jag tyckt det varit lite jobbigt att gå in på din blogg det senaste. Inte så att jag inte unnar dig att vara lycklig, det önskar jag dig och alla andra också för den delen. Men blev ju dumpad samtidigt som dig ungefär i höstas och när jag läser din blogg får jag lite extra ångest. Jag har ju inte kommit någon vart alls. Har bara kysst en kille en gång och fick panik, gråter och har ångest ofta fortfarande. Är inte särskilt blyg och har lätt för att prata med killar så den biten är inga problem. Problemet är att jag inte blivit attraherad av någon annan på 6 år...vet inte hur jag ska släppa taget. Ledsen att jag slänger in en deppig kommentar bland alla glada härliga. Ta hand om dig! Kram

    2014-08-24 | 20:50:49
  • Larah säger:

    Till Linda: Jag har inte heller kommit nån vart sen det tog slut med mitt ex,,du är inte ensam,,vi är nog ett flertal som sitter i samma båt och det hände oxå vid samma tidpunkt,,det är jobbigt och det svider än,,
    men försök inte tappa hoppet än,,vår dag kommer oxå även om det kanske svårt och se det just nu,,
    försök tänk hoppfullt,, Kramiz

    2014-08-25 | 00:08:33
  • linda säger:

    Tack Larah! Skönt att höra att man inte är ensam.

    2014-08-25 | 06:14:54
  • Jools säger:

    Jag håller med! Det är bara att våga ich ta klivet. Kasta sig ut.
    Jag testade happy panncake, ich den femte snubben jag var på dejt med är jag gift med sen 7 månader. Han är det bästa jag vet och han är allt och mer därtill!

    Men när vi mejlade var han verkligen ingen som stack ut, och jag hade aldrig kunnat tro att det var HAN!
    Men våga föreslå att träffas, även om det inte känns briljant i textform.
    För de jag tyckte kändes briljanta när vi skrev visade sig vara stolpskott. Så hellre träffa snubben i fråga fort så man slipper bygga upp ett luftslott.
    Och våga chansa!

    Det är så värt det!

    2014-08-25 | 07:44:14
  • Amanda säger:

    Ååå tack för tipsen!! Jag har precis skaffat tinder. Har aldrig gjort något liknande innan och känner mig ju helt förvirrad. Jag älskar att skriva och uttrycka mig i text men kan bara inte få till det. Jag analyserar ALLT och är hela tiden orolig för hur han där på andra änden ska tolka det jag skriver. Hur startar man ens upp en konversation?? Jag väntar oftast på att någon av killarna ska skriva först...

    Svar: Skriv först du! I alla fall om det är någon du verkligen tycker ser härlig ut. Till R skrev jag bara något i stil med: "Men jäklar vilka snajdiga solglasögon!" (Han hade coola solglasögon på en bild.) Annars har jag skrivit att de haft ett galet sug i blicken (om de har haft det). Eller pikat dem om de har haft spännisbilder. Ofta började jag med typ: "Gudars vad härligt väder det är - nu skulle man allt ut och käka glass, göra kullerbyttor och gå i armkrok!" Haha, ser inte så bra ut ser jag nu, men det var såna saker jag skrev och det fungerade helt okej. Skriv vad som helst! Alltså verkligen. Vad som helst! Ett hej kan vara nog så gott! Lycka till!!!
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-08-25 | 09:00:49
  • Ingela säger:

    Testade faktiskt Tinder efter att jag hade läst om det i din blogg.
    Och jag gjorde faktiskt en hel del av det du skrev ovan, rätt olikt mig
    Och efter några stolpskott eller bara icke -klickande försök så har jag nu träffar en man som är olik alla män jag mött tidigare, och som jag faktiskt känner att jag vill vara med. Väldigt nytt men jag har stora förhoppningar...
    Så tack för tipset!! :)))

    2014-08-25 | 11:11:58
  • Johanna säger:

    Hej!
    Fantastiskt roligt att du träffat Mr. Right!
    Tycker dock att det är tråkigt när personer som precis har träffat någon sitter och berättar för andra hur man gör som bäst.. Ingen kritik till dig S, men kan uppfattas som lite "eftersom jag träffat någon, så vet jag precis hur dejting går till, och du ska se att du också träffar någon snart.."
    Jag har också ganska nyligen träffat Mr Right, och är fantastiskt kär, men skulle inte få för mig att berätta för mina vänner hur man dejtar som bäst etc. Tror alla måste få gå sin egen väg..
    Bara en liten tanke :)

    2014-08-25 | 17:44:57
  • Jenny säger:

    Måste hålla med Johanna här....Jag vet inte. Självklart är det roligt att du är lycklig och kär! Det är underbart! Men alla som går ur ett förhållande ( dumpade eller ej) känner inte att dom absolut M Å S T E träffa en partner för att bli lyckliga. Själv känner jag att jag verkligen vill jobba på att bli just självständig och lycklig utan att bli bekräftad av en man och därför väljer jag bort att aktivt leta ett förhållande just nu. Men , hey, alla är olika! Det känns bara som att du kom ur ett förhållande som upptagit all din vakna tid. Du tog dig igenom och började komma upp men du blev inte lycklig förrän diverse män bekräftade dig på Tinder och nu är du kär och vips tycks allt handla om en man igen. Och du tycks tro att det är vad alla vill?!
    Ni som deppar över att ni ännu inte träffat någon efter era förra förhållanden.... TA DET LUGNT! Det kommer! Landa i lite egen lycka först och se över vad ni lärt er från förra gången.
    Och till S, jag låter nog lite sur men ta det piano med att tro att lycka endast återfinns i ett förhållande och att alla dina läsare bara väntar på att träffa en kille/tjej.
    Många här har nog följt dig för att de hejjat på dig och väntat på att du skulle känna dig stark efter att ha hängt upp allt på en kille och nu...tja...hänger du upp dig rätt mycket på en kille. LITE besviken blir man ju! :-)
    Med det sagt så är det ju ändå fantastiskt kul att du mår så bra! Det förtjänar du och alla hittar vi lyckan på olika sätt.

    2014-08-25 | 20:29:10
  • Maja säger:

    Usch. Usch usch usch vad trött jag är på nätdejting. Träffat 7 personer som betett sig illa i rad. Från 2010 tills januari och juni i år. Känns så kallt och kalt och hopplöst. Blir liksom förvirrad av de här tipsen. Av alla tips. (För hur kan det funka, när jag provat så himla många vägar och varje gång slutat med att jag står där och är ledsen igen?) Mest av allt tappade jag peppen i november förra året. Peppen på att plocka ihop mig själv och gå på det igen. Och den är fortfarande borta. Minns inte ens varför jag ville träffa någon, vad som är fint med att ha någon. Minns inte hur det är att sova bredvid någon. Har svårt att förstå hur jag någonsin vågade vara naken med någon. Vill inte försöka bli nära med någon igen. Och det går inte över.
    Mvh dagens opeppkommentar

    2014-08-25 | 20:29:15
  • Maja säger:

    Tycker Jenny är lite hård. Hallå. Alla vet väl hur det är att vara nykär?! Då hänger man upp sig. Handen på hjärtat, vem hänger INTE upp sig på någon första tiden? Låt S vara lycklig nu damnit.

    2014-08-25 | 20:33:13
  • jenny säger:

    Ja jag lät hårdare än menat jag önskar verkligen S all lycka det jag retade upp mig på var dejtingtipsen som skrek att " Ja alla vill vi nätdejta för alla vill vi träffa någon NU"
    Alla känner inte så, det finns andra vägar till lycka och självständighet.
    Handlar inte om att inte låta någon vara lycklig utan mer att om man gått igenom det S gjort så kanske man skulle väntat sig att man tar det lugnt med tipsen till andra som kanske dessutom befinner sig i samma sits som hon gjorde för ett tag sedan.

    2014-08-25 | 20:43:33
  • Emma säger:

    Hallå både Jenny och Johanna, ni har nog missuppfattat inlägget. Jag tycker det var tydligt att vill man träffa någon så kan Tinder vara en hjälp på vägen INTE ett inlägg om att man måste träffa någon eller veta bäst hur man dejtar. Tycker det är bra med lite tips och höra någons erfarenheter av Tinder då jag själv tänkt gå med där.

    2014-08-25 | 21:19:34
  • Tove säger:

    Förstå hur ni tänker, S är ju en riktigt människa och bloggen är inte en sedelärande ungdomsroman så därför tycker jag liksom inte man kan beställa hur man tycker det ska sluta. Blir S kär så blir hon, och ska ärligheten finnas kvar måste bloggen såklart få handla om det.

    Sen angående det här inlägget...Tolkar de som tips för de intesserade och inget mer :) Om det faktum att man blivit hårt dumpat dessutom absolut ska medföra att det blir fel att bli riktigt kär igen, för att man ska bli självständig och sin egen lyckas smed igen, då blir det ju väldigt begränsande...

    2014-08-25 | 21:43:00
  • Cissi säger:

    Hur kan man vrida de här inlägget så jävla fel? Vem har sagt att man måste nätdejta för att bli lycklig? Vart exakt står de ordagrant i texten? Nätdejting kan vara aå sjukt roligt, spännande och samtidigt åt helvete. Men bara för att jag tyckte de va kul så betyder väl inte de att alla andra också måste tycka det?!
    Bloggen handlar om S, hennes liv och hennes resa. Att hon råkade träffa R på tinder gör att de blir en del av hennes resa. Och om hon nu blev lycklig efter R?! De är hon och inte ni! Alla har sina sätt och sina vägar. Du S, du är en fantastisk person! Skit i alla bittra kommentarer. Jag hejar fortfarande på dig och tyckte inlägget va förbannat bra!

    2014-08-25 | 23:45:03
    Bloggadress: http://ceciliahagstedt.spotlife.se
  • Helena säger:

    För mig var det världens bästa inlägg. Jag skaffade tinder i vintras men har aldrig riktigt vågat, så töntigt nog var detta inlägget precis vad jag behövde :)

    2014-08-26 | 08:44:57
  • Thilda säger:

    Maja, jag känner igen det du skriver. Har också försökt dejta aktivt men nästan uteslutande träffat ganska taskiga ibland rent av elaka personer, trots att jag försökt dejta "olika typer" och rannsakat mig själv. Blev väldigt uppgiven och har nu tagit en paus från allt det. Men jag vill ändå tro på tur och otur. Ibland har man extremt oflyt, plus att det finns många relationsrädda/ovana människor där ute. Tillslut så springer man in i någon som är fin.

    Till S, åhh vad härligt att du har träffat någon som är bra! All lycka till dig! Modig du är! Stor kram

    2014-08-26 | 12:22:08
  • Thilda säger:

    PS. Tack för peppande tips S! Kommer använda dem när min paus är över :)

    2014-08-26 | 12:23:14
  • Anonym säger:

    Orkar inte ens läsa allas förmanande kommentarer ovan - vill bara säga TACK från en person som verkligen behövde dina råd. Nu jäklar ska det tindras!

    2014-08-26 | 17:46:30
  • Anonym säger:

    Riktigt bra tips, tack!!

    2014-08-26 | 23:02:37
    Bloggadress: http://dinkelhoppare.blogg.se
  • Isaura säger:

    Tove, du satte pricken över i:et! S liv, S känslor, S blogg. Inlägget var enligt mig inte på något sätt ett pekfinger eller tillrättavisande, utan ett försök på peppande, du-grejar-det-manér med en skara tips för den som ville försöka på att komma ut och träffa folk igen.

    Jenny: Att vi läsare följer bloggen för att heja på S har du nog absolut rätt i (åtminstone jag) men däremot förstår jag inte vad du menar då du säger att du blir besviken för att hon träffat en ny kille som just nu gör henne lycklig. Precis som Tove säger kan inte vi styra och ställa eller beställa ett slut, utan det är upp till S (så mycket upp till en själv som det kan vara när det gäller livet och dess förteelser).

    Det vi kan göra är att vara glada för hennes skull, inte fördöma henne för att hon råkade springa på en ny kille som hon föll pladask för.

    S: du har inget att be om ursäkt för till någon!

    2014-08-26 | 23:43:41
  • A säger:

    Nåja, det finns alltid dem som gärna läser om andra som det går dåligt för, andras lycka är det svårare att stå ut med. Jag hittade ett lyckligt förhållande vid 37 års ålder, dvs man kan med lov säga att jag kunde min ensamhet (en del av mitt vuxna liv var jag själv, en del i ett dåligt förhållande.) Och jag måste säga att nuförtiden betyder mitt förhållande sedan 3 år tillbaka väldigt väldigt mycket för mig! Det är inte sjukt på något vis. Jag tycker S att du kommit in i ett nytt förhållande på ett friskt sätt, dvs gå genom det gamla och bearbeta den FÖRST, innan du hittat en ny kille. Det kommer du att vinna på i längden. Annat är det med ditt ex och många andra med honom som bara hoppar från ett förhållande till ett annat och löser aldrig sina egna inre konflikter eller överhuvudtaget skapar ett eget oberoende JAG. Det är visst den vägen vi fått följa i början av bloggen då livet inte var så rosenrött alla gånger. Och det var intressant, tack för det, och fortsatt lycka till!

    2014-08-30 | 14:20:01
  • Ida säger:

    Har följt din blogg riktigt länge och vill bara passa på att säga att jag är så glad över att kunna följa din resa och hur du "utvecklas" (om man kan uttrycka sig på det sättet utan att det låter helt knasigt).

    Skaffade själv Tinder en blöt kväll efter att jag blivit dumpad av min pojkvän sen 2 år tillbaka. Slutade med att jag fick kontakt med en väldigt härlig och rolig kille som jag i detta nu träffar! Hade jag skrivit en guide till hur det gick till hade den sett ut likadan som din. Viktigt att våga. Jag vågade föreslå att ses och nu med facit i hand är jag så glad för det. Hittat en riktigt toppenkille och resan har bara börjat.

    Önskar all lycka till dig och sitter ärligt med ett leende på läpparna så fort du nämner hur glad du är över att träffat R. Det ger en hopp om att man en dag får uppleva samma sak!

    2014-09-03 | 22:14:04

Kommentera inlägget här: