trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 108

Kategori: Allmänt

All denna ensamhet
I förrgår frågade jag den enda av mina vänner som är singel om jag skulle komma och hämta henne för att fira alla hjärtans dag. Jag har känt henne i flera år men aldrig någonsin reflekterat över vad hon gör på alla hjärtans dag. Bara suttit hemma med min egen speciella någon och varit lycklig. Det är hemskt egentligen. Hur otroligt blind man kan vara för andras ensamhet bara för att man själv är i en relation. Åtminstone när man som jag alltid har haft någon där. Aldrig behövt vara ensam. 
 
Min vän hade redan bokat in middag med en annan vän - så klart - och jag drabbades av en sån fruktansvärt olustig känsla av att jag inte förstått det här tidigare. Ja, visst är vissa människor ensamma, men de anstränger sig för att skapa umgänge. De anstränger sig för att inte behöva sitta själva. Jag har aldrig behövt anstränga mig. Jag har blivit lat. Bekväm. Och nu helt plötsligt förväntas jag arrangera kompisdejter till höger och vänster. Kompisdejter som jag inte mäktar med men som är den enda chans jag har att slippa leva mitt liv i ensamhet. 
 
Jag vet att ni är många därute som klarar er själva alldeles utmärkt och förmodligen tycker att jag är bortskämd och alldeles för bekväm, men på riktigt, jag vet inte hur jag ska klara det här livet. Att inte ha någon som är där. Som självklart är där oavsett humör, oavsett omständigheterna. Jag känner mig så fruktansvärt ensam. Alltid så oerhört ensam.

Kommentarer

  • GC säger:

    Men kära lilla flicka, du är verkligen inte ensam. Dina nära är väl mycket mer värda än en enda person. En familj som du kan lita på och som vill ditt bästa. Kram.

    Svar: Ja, familjen är bra, det är den verkligen.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-15 | 11:23:04
  • Matilda säger:

    Vet du? Alla hjärtans dag är en dag av 365, och visst kan man som singel känna sig lite extra ensam just den dagen, men jag får hålla med ovanstående om att du är långt i från ensam! Du har förlorat en person, och jag vet att han var hela din värld men din värld innehåller så många mer och istället för att känna sig ensam på alla hjärtans dag kan man bara fira eller uppskatta alla de andra man har. Jag har aldrig i hela mitt liv ens fått fira alla hjärtans dag med den jag då varit tillsammans med, för den enda gången jag faktiskt varit tillsammans med någon ville han inte riktigt fira. Då har jag bara gjort något annat istället. Och även om det är svårt måste man försöka värdera det man faktiskt har. Och alla hjärtans dag behöver inte vara så himla speciellt, jag tänkte knappt på det, för kärlek finns varje dag, även om det kan vara svårt att se. Klart det är svårt om man är van vid en viss sorts firande av denna dag, men du är absolut inte ensam för att du inte har en speciell person att fira med, för det finns så många mer att dela kärlek med! Kram

    Svar: Åh, jag håller med. Det handlar i och för sig inte om alla hjärtans dag just, utan mer bara i allmänhet. I vardagen. Där är det tuffast att vara ensam.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-15 | 12:02:47
    Bloggadress: http://matildatarning.blogg.se
  • M säger:

    När du tagit dig över tröskeln kommer du inse att det är en väldigt stor skillnad på att vara ensam och att vara själv. När du på riktigt kan känna det kommer du känna dig som en helt ny människa. Ibland är det bästa sällskapet man kan ha just en själv, det må låta lite cheesy men är så jäkla sant.

    Jag kan också lova att när du mår bra, när du inte känner denna sorg längre, då kommer känslan av ensamhet inte plåga dig längre.

    Svar: Du har säkert rätt M.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-15 | 13:46:49
  • Anonym säger:

    Hej! Förstår om det kan vara jobbigt att inse. Tänkte bra säga att jag är ett år yngre än dig och aldrig haft en seriös relation. Jag ser inte på mig själv som ensam, jag har jättenära vänner och en familj som älskar mig. Det är inte ensamhet som dig. Jag är inte ensam människa för att jag inte har någon partner. Det kommer säkert ta tid men en dag hoppas jag du också kommer känna så.

    2014-02-15 | 18:56:48
  • Anonym säger:

    Det är inte ensamhet FÖR MIG ska det står, sorry *

    2014-02-15 | 18:57:36
  • A säger:

    Du är inte ensam. Du har folk omkring dig och det är guld värda!
    ❤️❤️

    2014-02-15 | 19:05:27
    Bloggadress: http://motnyalivet.blogg.se
  • E säger:

    Men! Okej nu har jag läst din blogg från början tills nu och tycker att du tydligt rör dig framåt, heja heja! Men vad sjutton - det här visar på en sak som jag tror är jätteviktig för dig att förstå: att du är bra och nog i dig själv.

    Det är väldigt farligt att tro att man behöver någon att vara tillsammans med för att livet ska vara värdefullt (även om jag förstår att det är sämst att inte ha just den personen du vill vara tillsammans med kvar) eller att tro att andra som inte är tillsammans med någon har en relation som högsta dröm och är olyckliga för att de inte har någon. Jag önskar dig all lycka med din väg mot glädje och trygghet! Puss!

    2014-02-15 | 21:35:26
  • Malin säger:

    Visst, jag lever i en relation. Jag kan också känna mig väldigt ensam emellanåt. Ibland vill man prata av sig med en tjejkompis som bara finns där och lyssnar. Jag bor i en annan stad och det blir inte så ofta man är med dom få vänner man har kvar. Jag har inte alls många vänner. Jag försöker anstränga mig. Och jag bruka tänka såhär. Man kan bara göra sitt bästa! :)

    2014-02-16 | 06:38:51
  • S säger:

    Förstår dig så mycket.
    Jag är oerhört glad ändå att du verkar ha en rad vänner att kunna ty dig till. När jag var där du är nu hade jag 2-3 st vänner att höra av mig till. Och de var alltid upptagna med sina respektive. Nu flera år senare är det exakt samma situation. Fast jag mest av allt skulle vilja finna lite fler vänner som man kan umgås med så är det så himla svårt. Varför är de det?

    Svar: Hej S. Jag har också "bara" 2-3 vänner som jag kan vända mig till på riktigt. Och de har som du säger redan sina respektive. Sen har jag kanske 3-4 vänner till, men som inte är så nära. Det är svårt att skaffa vänner, jag vet. Jättesvårt. Man får bara försöka ta de chanser som ges. Jobb, skola etc. Maila mig så kan jag bli din mailvän. Kramar
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-02-18 | 15:49:37

Kommentera inlägget här: