trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 113

Kategori: Allmänt

Fördömda kanelgifflar
Jag har en sån olustig känsla i kroppen igen. Och även om jag inte borde vara överraskad, irriterar den mig extra mycket idag. Jag sov okej. Även om jag drömde konstiga och intensiva saker, plågades jag inte av några svettiga mardrömmar. Jag gick upp kvart över åtta och kände mig hyfsat pigg. Jag hade ett trettio minuter långt supermys med vår lilla vovve som normalt sett är mycket motvillig till närkontakt. Jag gick ut på promenad med nämnda vovve och han skuttade så glatt i snön. Det finns ingen anledning till att just den här dagen ska vara en skitdag. Nej, den här dagen har alla förutsättningar för att bli en helt okej dag. En dag där jag känner mig lugn och inte är så ledsen hela tiden. Jag vet att dagen inte är slut. Jag vet att ansvaret bara ligger hos mig för att vända den här nedåtgående spiralen. Men allt jag kan tänka på är såna där förbannade kanelgifflar.

Kanel-, vanilj- och chokladgifflar köpte vi ofta. Det började nog egentligen som min favorit, men han kom att älska dem också. De där gifflarna åt vi (mest jag) alltid i en närmast oroväckande hög hastighet. Men de var så goda. Och dessutom älskade jag den där luckan på framsidan av påsen som man kan öppna och sen klistra igen. Jag är en ganska otålig person. River generellt upp alla sorters påsar trots att man bör lirka upp knuten och återanvända dem istället. De första tio giffelpåsarna rev jag givetvis upp utan en tanke på att det fanns en så fiffig lösning som klisterluckan. När han upptäckte det hånade han mig kärleksfullt eftersom det var så typiskt mig att absolut helt missa den där särskilda öppningsanordningen – målet var ju att få giffeln i min hand fortast möjligt.

Efter att han hade visat mig luckan älskade jag de där gifflarna ännu mer. De fick en extra betydelse då. En betydelse för just oss. En historia. Många saker som vi ofta åt bar på såna historier. Historier och minnen som utgjorde oss, som utgjorde vårt liv tillsammans.

Några timmar innan han kom hem och sa att han inte älskade mig längre hade jag varit i mataffären. Det var torsdag och jag hade köpt alla möjliga goda saker inför helgen. Bland annat kanelgifflar. Jag satt och väntade på att han skulle komma hem så att vi kunde laga mat tillsammans, men vid åtta öppnade jag till slut giffelpåsen för att jag var så hungrig. Hann äta några stycken under de timmar som passerade innan han kom hem vid ett och berättade.

Dagen efter lämnade jag lägenheten. Och nu, många månader senare kommer jag plötsligt ihåg att hon, i de där sms:en, i de förbannade sms:en, då frågade honom om han hade ätit någonting. Han svarade kanelgifflar. Jag minns att hon skrev någonting i stil med: ”Haha, kanelgifflar, varför då?” Jag kommer inte ihåg vad han svarade. Jag kommer verkligen inte ihåg, så det var säkert inget särskilt. Men vad jag är helt säker på, är att det inte var: ”För att den kvinna vars födelsedatum står på min arm har köpt dem till mig, eftersom det är vår speciella fika som vi alltid brukar äta tillsammans.”

Paus. Tårar. Förbannar mig själv.

Jag vet vad ni tänker. ”Stopp, stopp, stopp S. Sluta upp med vad du gör nu. Sluta lägg energi på honom och hans handlingar.” Jag vet att den här typen av tankegångar är ofantligt destruktiva. Destruktiva och bara korkade. Men den där kanelgiffeln har plågat mig så länge nu att jag ser kanelgifflar överallt. Ja, jag vet att jag är en smula galen. Galen med ett huvud sprängfyllt av de där fördömda kanelgifflarna.

Kommentarer

  • Agnes säger:

    Försök inte göra såret du bär på mindre än det är. Det är ett jättesår. Och kanelgifflarna är en del av skadan.

    Jag har läst en del kommentarer här som verkar tycka att du överdriver. Jag håller inte med. Jag tycker du illustrerar exakt hur mycket ett kärlekspar kan växa ihop med varann - och exakt hur förfärligt ont det gör när man tvingas isär och ett stort sår slås upp där den andra halvan brukade sitta.

    Jag har aldrig blivit hjärtekrossad på det sättet. Mina relationer har allihop tagit slut innan man verkligen engagerat sig i varann. Men jag har sett sån här hjärtesorg några gånger. Min mamma. Min bästa vän. Min farfar.

    De föll också ner i det där djupa svarta hålet av sorg och smärta. Och det hjälpte inte dem ett skit att inte ta smärtan på allvar, eller när andra tyckte att de fick "rycka upp sig". Det som hjälpte var att andra saker tog plats i deras hjärtan utan att de förstod det. Nya minnen, nya platser, nya husdjur, nya vänner, nya familjemedlemmar. Tillslut fanns det ett helt liv som inte handlade om honom/henne.

    De kom inte dit för att de "ryckte upp sig". De kom dit för att de fattade att det hänt dem något riktigt förskräckligt - men att de måste leva ändå.

    Du har varit med om ett trauma. Så är det. Ha förbarmande med dig själv.

    2014-02-20 | 14:12:57
  • GC säger:

    Kanske kan va bra om du köper mängder av kanelgifflar och äter det i många dagar så du föräter dig. Så du nästan mår illa om du ser en kanelgiffelpåse. Ju mer påsar du köper för dig själv förbleknar gamla minnen. Kram.

    2014-02-20 | 15:43:29
  • Emeli säger:

    Skapa nya minnen!
    Köp och ät dem med dina systrar på en plats du tycker om. Du får inte prata om honom då utan gör det till en trevlig stund. Varje gång tanken går till honom när du ser dem sen så vänd det till det nya minnet. Du ska inte bli av med allt du tycker om eller hur?
    Stor kram!❤️

    2014-02-20 | 16:57:45
  • Shanna säger:

    Måste först med att skriva att de är starkt av dig att skriva så ärligt och inte dölja dina känslor. Jag är själv inte lika stark på att berätta vad jag egentligen känner för att jag vill inte bli dömd av andra (speciellt om de är något dåligt!) Såå STORT tack för att du orkar dela med dig av de du går igenom just nu!

    Sen till kanelgifflarna, för mig är de absolut inget konstigt att du förknippar dem med "honom". Han var en betydelsefull person i ditt liv i många många år! Så klart de finns minnen av allt. Spela roll hur långt tid de tar att skapa nya minnen utan honom. Du har rätt till att sörja och ha dina känslor.

    Har själv gått i sär från min sambo för 3 månader sen och bara för några dagar sen så stod jag inne på Ica och bölade över en påse djungelvrål vid allt godis! För de var något vi båda älskade att äta, som vi nu får äta och älska utan varandra (blir bara tårögd av att skriva detta) De kommer ta tid för mig att komma över detta, men de glädjer mig ändå att de kommer kännas bättre längre fram. VILL verkligen att du också ska få känna glädje och kärlek igen!

    Snälla fortsätt och skriv!
    Ha de bra

    2014-02-21 | 07:58:25
    Bloggadress: http://sannamedh.blogg.se
  • Kliar och sticks säger:

    Du kan ju göra som du vill. Det är ju ditt val vad du gör av minnena. Det är ju inte minnen runt era gemensamma barn, det är en jäkla kanelgiffel!!!!

    Köp 50 påsar kanelgifflar, ät överallt och dela med dig till vänner och bekanta. Det är du som bestämmer över kanelgifflarna. Du kan välja att ta den makten eller låta bli.

    2014-02-22 | 08:58:10
    Bloggadress: http://kliarochsticks.blogg.se

Kommentera inlägget här: