trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 114

Kategori: Allmänt

Allt får stå kvar
Jag har förut inte riktigt vetat hur jag ska skriva det som nu kommer. För jag har inte vetat hur jag ska hantera det. Om jag ens måste hantera det på något särskilt sätt eller om jag bara ska låta saker och ting vara som de är.

Jag fick för några dagar sen veta att jag har blivit ”upptäckt”. Det är nästan komiskt att lilla jag, en helt vanlig ointressant tjej, skriver en anonym (nåja) blogg som nu människor jag inte känner, men både vet vilka de är och dessutom kommer att omges av, har lyckats koppla till mig. Det komiska är väl egentligen inte att de listade ut det, utan mer att det skulle finnas något intresse i den informationen. Det kanske det inte finns heller, men det skakade ändå om mig rejält.

Jag blev verkligen förskräckt när jag hörde det. Absolut panikslagen faktiskt. För ni vet ju hur orolig jag har blivit när någon ger sken av att veta vem jag är. Det har på något sätt känts som att jag inte kan skriva på samma sätt då. Som att jag blottar mig på ett sätt som är svårt att hantera. Och jag blir rädd att det ska nå honom.

Paniken följdes av ett antal facebook-meddelanden från mig till en vän. En vän som först bara var en kollega och som av en slump började läsa min blogg. Jag skrev att det kändes hemskt att det jag har skrivit nu kan komma ut bland folk i min omgivning. Jag skrev att jag kanske borde plocka bort alla gamla texter. Men två sekunder senare insåg jag att det då skulle kännas som att en del av mig försvann. Och att ta bort bara vissa delar klarar jag inte. För jag vågar inte läsa bakåt. Jag är livrädd för att jag skulle trilla ner igen då.

Den här vännen skrev så fina saker till mig. Jag vet inte hur jag har lyckats omge mig med så många snälla och kloka människor. Hon skrev att hon har läst allt som står i bloggen. Sen skrev hon: ”Den är modig. Den är privat. Den är hemsk. Den är fin. Den är du. Och du är bra.”

Jag kan inte hålla med henne. Jag känner mig inte modig och jag känner mig inte ett dugg bra. Men hennes ord lyckades ändå fastna i mitt medvetande. Och även om det klokaste nog egentligen skulle vara att ta bort vissa inlägg, har jag bestämt mig för att inte göra någonting. Allt får stå kvar som jag en gång skrev det. Och texterna kan fortsätta att berätta min historia från början till slut. Allt det fula, allt det vackra, allt det privata och allt det hemska. Alltihop.

Kommentarer

  • Cathrine säger:

    Jag tycker inte att du ska ta bort den. Det är en del av ditt sätt att komma över vad som har hänt.

    Jag tycker inte att du ska känna att du hänger ut någon eller något liknande, du har gjort det du kan för att dölja deras identiteter utan att förhindra dig själv från att berätta din historia.

    Du har rätt att berätta från ditt perspektiv. Och du smutskastar ingen, du berättar hur du känner.

    Ta inte bort den. och om du känner att du vill dölja den, gör då det, men tror att det är bra för dig att i alla fall spara texterna.

    2014-02-21 | 10:57:24
  • Emma säger:

    Precis! Du har kommit så långt. Du ljuger ju inte utan du skriver sanningen. Tror det skulle kännas som ett steg tillbaka om du tog bort.

    En av Sveriges största bloggare Sandra Beijer skrev utförligt oanonymt och brutalt ärligt om hennes breakup. Hon kunde. Då kan du :)

    Kram och pepp!!

    2014-02-21 | 11:45:47
  • Johanna säger:

    Jag förstår att det är sjukt läskigt att tänka att alla kommer vem du är då detta är dina innersta tankar som du delar. Men kom ihåg att det här är sitt sätt att bearbeta, ditt sätt att ta dig framåt och låt ingen ta det ifrån dig.
    Dessutom har du aldrig hängt ut någon med namn utan varit väldigt "snäll" och inte smutskastat utan snarare bara gett uttryck för dina känslor. Ingen borde kunna bli upprörd över detta!

    Fattar inte hur man kan lägga tid på att ta reda på vem du är istället för att respektera ditt val att vara anonym!

    2014-02-21 | 13:20:39
  • Mikaela säger:

    Gör den privat?

    2014-02-21 | 13:53:18
  • agnes säger:

    QUEEN <3

    2014-02-21 | 14:18:31
  • anybody säger:

    Du handskas varsamt med dina ord, är en begåvad skribent och har förmågan att beröra och klä din och många andras smärta och ensamhet i ord.

    Dessutom så har du genomgående lyckats ge ett nästan ofattbart kärleksfullt och förlåtande intryck när du skriver om ditt ex .. så varför ska du radera något?

    Den enda du utelämnat är dig själv och du kan ju själv se att du inte är ensam om att bli sviken och bedragen .. även om det är få som kan klä det i ord så väl som du.

    Din berättelse behövs och blir ett stöd för alla som någon annan fått att känna sig värdelösa och ensamma .. är inte det fantastiskt att det kan komma något gott ur något så smärtsamt och svårt?

    Men det är klart att det kommer att nå honom .. om det inte redan har gjort det. Men du skildrar DITT liv .. det är helt upp till honom om han vill skildra sitt. Dina känslor och upplevelser är helt och hållet dina egna, eller hur?

    Och visst är du både modig, stark och bra .. du har bara inte förstått det än!

    2014-02-21 | 14:44:42
    Bloggadress: http://anybodys-place.blogspot.com
  • Emma säger:

    Gör den lösenordskyddad! Behåll men välj dina läsare.
    Det är ett bra alternativ.
    Om du vill!

    Jag har inte läst så länge, men desto mer ikapp.
    Och glöm inte att du skadar ingen med att dela med dig. Det är du som blev skadad. Och det här är din berättelse, bara din. Och med ditt berättande har du skapat ett forum för sorg och kärlek, för en fantastisk värme som lyser genom kommentarerna och det är något väldigt fint. Är det inte fantastiskt att vi kan dela råd och mjuka tankar till varandra så här, stötta och hjälpa. Jag blir så glad av att se det.

    2014-02-21 | 14:45:45
  • Linda säger:

    Jag hoppas verkligen att du inte väljer att sluta dela med dig i detta vackra och sorgsna forum du har skapat här. Det finns nog många som själva känner igen sig och kan hitta stöd här, när de 365 dagarna gått kommer jag fortfarande spara sidan så man kan gå tillbaka och söka tröst i dina ord.
    Kanske känns det lättare när du inte är lika anonym för du slipper tänka på vad som skulle hända om någon "upptäckte" dig. Som du skrivit tidigare vet väl de flesta som känner dig och läser bloggen att det är samma person?

    2014-02-21 | 16:15:31
  • Lisa säger:

    Gud, ta inte bort din blogg,. Den är en del av dig och vi älskar den.

    2014-02-21 | 18:03:54
  • Caroline säger:

    Ville bara säga att jag blir så ledsen när jag läste igenom dina arkiv. Vet precis vad du menar när du skriver, hur det värker i hela kroppen när ens allt, det enda som betyder bara är borta. Men jag undrar om det är så bra att varje dag skriva minnen med honom för det gör att du aldrig kommer kunna släppa honom. Får du skuldkänslor när du kommer på dig själv att du inte tänkt på honom ett tag eller känner du dig stolt över dig själv? Känns det bra att tänka tillbaka på minnena under dagen som gör hela dan förstörd? Helt ärligt tror jag det bästa är att träffa din familj och vänner och försök vara glad, skratta! För efter ett tag när man går med blicken mot marken varje dag och tänker på jobbiga saker så brukar man fastna i det. Börja istället med att trycka ut bröstkorgen och gå med ryggen rak och hälsa på folk som går förbi. Träffa nya människor och se det positiva, t.ex att snart är våren här även om ny snö precis föll. Och försök att inte vara ensam för ofta eftersom det ofta resulterar i massa djupa tankar som man trasslar sig in i. Och för att slippa mardrömmarna och de tankar som kommer upp, testa sätt på en galet svängig låt och dansa allt du har framför spegeln. Man känner sig garanterat totalt töntig men efter ett tag kan man inte sluta.
    Det jag vill säga är att det gör mig ledsen när du är det. Även om jag är ganska känslolös när det gäller folk jag inte känner så skriver du så bra så det når mig på nått sätt. Jag kan självklart inte sätta mig in i din situation när ni var tillsammans i 9 år och allt man ser relateras på något viss alltid till honom. Men har ändå känt sorg på ett par vis, och hela processen är svår att ta sig igenom men jag vet att du kommer klara det. Du är en sån person bara och jag hoppas du klarar det innan den 365:e dagen. Texten blev lite otydlig och inte så detaljerad men hoppas du förstår något iallafall haha. Från en 14 årig tjej som vill att du ska bli glad igen :)

    2014-02-21 | 18:19:30
  • CA säger:

    Vi kan inte råda dig, du måste göra det som känns rätt för dig. Jag instämmer i det många säger i sina kommentarer, du skriver så otroligt bra, men om du känner att det låser sig och blir mer till en börda, då ska du kanske fundera ett varv till. Jag hoppas innerligt att du kan fortsätta ha bloggen som ventil, men känn efter så det blir så bra som det kan bli för dig själv. Kram <3

    2014-02-21 | 18:19:57
  • Anne säger:

    Vi blir alla glada om du väljer att behålla bloggen <3 Men du kan ju lösenordsskydda den och fortsätta blogga på en ny adress om det känns jobbigt med de gamla inäggen. <3

    Och så ska jag trösta dig med att din identitet inte verkar vara SÅ ute, för jag ska erkänna att jag har försökt leta reda på ditt namn, av ren nyfikenhet (typ för att se hur du ser ut), men inte hittat något! Jag kanske är kass på att söka/snoka bara, haha. Men lika bra de när man tänker efter!!

    2014-02-21 | 20:34:00
  • Emma säger:

    Nej lösenordsskydda inte! Grejjen är att då kommer säkert många missa den och folk som kan bli hjälpa av din öppenhet kommer inte bli det.

    Fortsätt!

    Fredagskram!

    2014-02-21 | 23:04:41
  • Verzweiflung säger:

    Vilken fin kommentar har "Anybody" skrivit, kunde inte ha sagt det bättre själv.

    Jag läser din blogg från dag ett, varje dag. Det är som du skrev tidigare, jag vill säga mycket, men ändå inte kommenterar här varje gång.

    Men det här har jag velat säga länge: skriv till mig, jag vet att du är rädd, men jag känner inte dig. Jag dras till melankoliska människor. Vem vet, vi kanske kan bli vänner?

    2014-02-22 | 01:14:17
  • Linda säger:

    Du kommer att att vinna på att vara dig själv och skriva det du skriver ..låt det stå kvar. Det är en del av ditt liv....

    2014-02-22 | 12:55:06
    Bloggadress: http://Bambiloves.blogg.se
  • jonna d säger:

    Nej, ta inte bort den... sluta inte skriva!
    Inte bara tror jag att de är bra för just dig att skriva men vi är många som faktiskt (tror det eller ej) behöver ditt skrivande... din blogg... för att få läsa vad du genomgår får även oss att bearbeta saker som har hänt i våra liv. Jag är oerhört tacksam för allt du delar med dig och jag hoppas så innerligt att du fortsätter skriva.
    //jonna d

    2014-02-22 | 18:01:10
    Bloggadress: http://sniffarskonhet.blogspot.com

Kommentera inlägget här: