trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 120

Kategori: Allmänt

Underbara släktingar
Nu har vi varit här i Boston i ett helt dygn (och några timmar). Ett dygn som har varit fullspäckat och tomt på samma gång. Inga planer har vi - vi gör bara det vi känner för. Och vet ni - det är fantastiskt. Helt fantastiskt. Jag absolut älskar att vara här. Jag älskar min faster. Jag älskar hennes man. Och jag älskar mina kusiner. 
 
Vi behövde bara gå några meter igår på flygplatsen så stod en kusin där. Med världens största leende och armarna redan utsträckta för en kram. Vi kramades och sen var det bara att följa med. Följa med i kusinens härliga pladder, följa med i fasterns varma bil, följa med i den gemenskap som man omedelbart omsluts av här hos min släkt i USA. 
 
Vi började med en biltur runt i Boston. Vi hälsade på i kusinens sorority-hus. Vi tittade på MIT och Harvard - kusinernas skolor. Vi åkte förbi tusentals restauranger och caféer som av kusinen påstods vara makalösa. Vi åt svenskt godis; djungelvrål, bilar, gott och blandat och dumle, tills vi mådde illa. Vi pratade och skrattade. 
 
Väl hemma gick vi på rundvandring i deras gigantiska hus - med två set trappor på olika ställen i huset och tre våningar var förvirringen total. Sen var det dags att äta igen; denna gång hummus och tortillachips. Jag absolut älskar hummus och brukade förr göra sån själv både på längden och tvären. Under snacksandet beställde vi middag. Vi åt och jag kände mig så tacksam för att jag fick ryckas med i gemenskapen, tacksam för att jag kände mig så trygg. 
 
Jag har alltid tyckt om mina kusiner. När jag var liten var min äldsta kusin, som är två och ett halvt år yngre än mig, en av mina absolut bästa vänner. Sen, när jag träffade honom, gled vi ifrån varandra. Eller antagligen var det mest jag som gled bort från henne. Fy fan för mig kan jag verkligen känna när jag tänker på det. Att jag lät mig själv försaka en sån fin vänskap. Fy för mig. 
 
Idag är jag inte så nära mina kusiner.  Inte så att vi inte är goda vänner, för det är vi, men vi är inte längre så supertighta som vi en gång var. Hörs någon gång via Facebook under året och så umgås vi någon eller några veckor på sommaren. Varken mer eller mindre har det varit. Och nu kan jag verkligen undra varför. För det är helt mitt fel att min relation med min släkt här inte är fantastisk. Helt mitt eget fel. De har bönat och bett i år att vi ska komma och besöka dem. Men jag har inte prioriterat det. Andra saker har känts viktigare på något sätt. 
 
Från och med nu tänker jag prioritera dem. Jag vill prioritera dem. Ärligt talat tänker jag till och med att jag skulle vilja bo här. Men sen har jag också väldigt lätt att bli begeistrad över saker. Min syster kallar mig för överexalterad. Förmodligen har hon rätt. Trots det är det fint att inse att det ändå finns andra vägar att gå i livet än den jag hade slagit in på. Och kanske är det på en sån väg jag till slut kommer att hamna, en väg som är långt ifrån den jag gick med honom vid min sida. Att göra några tuffa år i konsultbranschen, köpa en fin lägenhet i stan och skaffa barn om några år känns nämligen väldigt avlägset just nu. Galet jäkla avlägset faktiskt.

Kommentarer

  • emmaEmmaemmaiv säger:

    Men åh va glad jag blir när jag läser detta:) Det kanske är precis det du behöver- flytta dit...om så för ett tag. Din släkt verkar härlig.

    Du kan följa med på Harvarsfester och mysa med släkten. Träffa en söt juridikstudent och vi får följa med.

    Tror verkligen miljöombyte är bra och gemenskap i ditt fall. Du har ju rätt läge i livet med inget förhållande (haha sorry men sant ju :) och ett jobb du inte verkar älska. Hur ofta har man sånna lägen? Du har dessutom släkten som grund.

    Okej här sitter jag apförkyld i Stockholm och väntar på att chefen ska börja så jag kan sjukanmäla mig. Stor kram från nån som bryr sig! /sjuksköterska och Stockholms trettionått.

    2014-02-27 | 07:34:28
  • C säger:

    Åh vilken fin känsla i det här inlägget. Att inse att man har andra i sitt liv som man älskar och att han inte betydde ALLT även om han under många år betydde mest tror jag är ett stort framsteg. Stor kram till dig!

    2014-02-27 | 07:36:45
  • Cathrine säger:

    Det är så härligt att följa dina framsteg! Det känns verkligen som om du tar dig framåt lite dag för dag. Det är klart att bakslag dyker upp, men jisses vad du ändå tar dig fram med raketfart!

    Och nåt jag försöker leva efter är att inte försöka ångra mig så mycket. Jag kan se tillbaka på saker jag gjort, och inse att det kanske inte var det smartaste jag kunnat göra. Men inte ångra. Det leder till så mycket negativitet.

    Du hade fina år med honom och det var bra. Nu kan du ha andra fina stunder med andra människor du älskar. Bara att du har kommit så långt att du ser att det finns andra människor runt dig som faktiskt är väldigt viktiga gör så himla mycket.

    Världen står inte och faller med en person, även om man känner så ibland. Den skakar runt som sjutton, hamnar upp och ner och ser helt förstörd ut, men det går nästan alltid att plocka samman den igen. Dock ser den annorlunda ut när man är klar.

    2014-02-27 | 08:41:25
  • Emeli säger:

    Perfekt! Sälj lägenheten i Stockholm och stanna ett tag. Varför åka hem till en lägenhet och ett jobb som inte ger dig glädje? Tänk att få ett halvår utan att tänka på om det är han som kommer varje gång du hör polissirener? Passa på och upptäck ett nytt spännande liv som bara är ditt❤️
    Är så glad gör din skull! Underbart att du har släktingar där som kan hjälpa dig att få stanna om du vill. Är nästan lite avundsjuk för jag har velat flytta dit i 10 år :)
    Hoppas du får så roligt så du glömmer bort oss i några dagar!
    Stor kram

    2014-02-27 | 08:55:14
  • Anonym säger:

    Jaa flytta dit ett tag!!!

    2014-02-27 | 10:41:58
  • Helena säger:

    Klart som fasiken att du ska flytta dit!!! Kanske bara i ett år eller tre eller fyra år kanske. Varför gå runt i sthml och fasa för blåljus och sirener. Jag tror verkligen att det skulle vara bra för dig, hahaha ok jag känner ju inte dig men jag tror att miljöombyte kan vara bra. Ta denna chansen, du är ung och har ju alla möjligheter nu!!

    Kraaaaaam

    2014-02-27 | 11:55:58
  • Elsa säger:

    Tänker på det där du sa om framtiden. Jag var ju rätt tvärsäker på att det skulle bli han och jag, hade planerat min framtid lite efter oss. Typ vart ska jag utbilda mig? Jo men i hans stad, såklart. Ungefär så. Och nu blir det inte så, försöker tänka "jaha, det var inte han som var min framtid då, jag misstog mig". Men bara för att, eller just för att, den framtiden inte blir av så finns det möjlighet för SÅ många andra framtidar att hända. Plötsligt står jag här och kan flytta var jag vill (ja i mån av pengar men tänker att det löser sig). Var är jag om sex månader? Förmodligen inte i hans stad, men någon annanstans. Och det kan vara var som helst. En chans att börja om på nytt. Precis så är det för dig också.

    2014-02-27 | 12:33:37
  • Sanna säger:

    Ibland behöver man fysisk distans mellan sig själv och personen som gjort en ont. Min erfarenhet är en helt annan situation av övergrepp, men jag tittade också i bilar för att se om han satt där. Vände mig om på stan, kände mig jagad och aldrig säker. För mig var räddningen att flytta utomlands i några år. Det och terapi. Om det känns för stort att flytta knake du kan fundera på om du kan ta en lång semester? Åka till tex Boston och stanna i någon månad eller två. Se om du kan ta gå en utbytestermin på något av kusinernas universitet? Just känslan av att känna sig trygg är så otroligt viktig för att kunna läka. <3

    2014-02-27 | 22:34:52

Kommentera inlägget här: