trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Se så duktig jag är

Kategori: Allmänt

Fan, ser ni att jag försöker? Jag fokuserar stenhårt på maten, jag lägger all min hjärnkapacitet på att grotta ner mig i recept och matlagning. Och sen försöker jag ge just de tankarna, de bra tankarna, utrymme här. Jag skriver om jeans och maträtter trots att det finns så mycket annat som egentligen vill fram. Det andra är helvetestankarna. Alltid helvetestankarna. De bultar och bankar vilt i mitt huvud. Och trots att de river i mitt inre vill jag just nu inte ens ta i dem med tång. Jag vill inte hantera. Jag vill inte acceptera. Jag vill bara stoppa huvudet i sanden i väntan på något bättre. 
 
Jag försöker intala mig att det är bra att tänka på annat, att det är bra att fly. I alla fall temporärt. För jag vill inte älta mer. Jag vill inte ha honom i mitt huvud mer. Men på riktigt, det känns nästan fånigt det jag håller på med nu. Fånigt och falskt. För jag vill inte laga mat. Jag vet inte ens om jag vill äta mat. Men jag gör det ändå. Jag gör det och jag ler. Jag skriver ner receptet här på bloggen nästan maniskt. Se så duktig jag är som tänker så intensivt på dressingar. Se så duktig jag är som äter och känner smak i munnen. 
 
Fan, jag är inte duktig. Jag lagar mat för att få tiden att gå fortare och för att göra familjen glad, jag äter för att kväva ångest, tårar och sorg. Ja, det smakar gott ibland, men samtidigt känns det så värdelöst. Värdelöst att äta när han inte är här. Värdelöst att laga mat som han inte får smaka. Helt värdelöst. Vad är det för jäkla fel på mig som inte lyckas släppa denna människa ens för en minut? Vad är det på riktigt för fel på mig?

Kommentarer

  • GC säger:

    Även om det inte är så roligt så ändrar det fokus på tankarna den stunden. Det är bra i det långa loppet.
    Du har klarat många svåra dagar nu. Hoppas du kan hitta på något idag också som kan ge dig lite ljusa tankar. Kram.

    2014-02-14 | 07:56:36
  • S säger:

    Det har du har fått erfara är ett svek utan dess like.
    Jag känner igen mig i ditt sätt att känna gällande den där känslan "att aldrig kunna släppa". Det är fruktansvärt att känna så. MEN, vi är intr mer än människor. Vi kommer att klara det, även om det inte känns så.
    Vill bara önska dig all lycka till och påminna dig om att du inte förtjänar något annat än det bästa.
    Stor kram!!

    2014-02-14 | 08:43:42
  • Matilda säger:

    Det är INGET fel på dig, viktigt, viktigt, viktigt. Sånt här tar sånn jävla tid. Tyvärr, men det är så det är. Men det blir bättre, det blir det! Livet är inte slut för att han är borta, även om det känns så nu. Ha inte så höga krav på dig att du ska må bra så fort. Låt det ta den tid det tar.

    2014-02-14 | 11:35:15
  • Emma säger:

    Ush jag förstår vad du menar. Tillslut tvingar man sig själv att få omgivningen att tro att man är på bättringsvägen trots att man fortfarande mår så fruktansvärt dåligt. Trots att saknaden blir större och större för varje dag som går. Det är förjävligt… Att man börjar göra saker som att laga mat är ju inte för att man vill, utan för att man inte har ett val. Men hur konstigt det än låter så är det ett framsteg att du börjat tvinga dig själv att lossas. Än är det inte äkta passion och lycka från dina sidan, det kommer dröja, men det är ändå ett litet steg i rätt riktning! Kram på dig <3

    2014-02-14 | 12:20:01
  • maja säger:

    du försöker och självklart kommer det inte kännas bra på en gång. att försöka, och må dåligt av den "falska" känsla det ger och känna det som man "hycklar" med sina känslor är en del i läkandet. det kommer ändras. du är duktig och stark, det är INGET fel på dig. kram!

    2014-02-14 | 18:20:29

Kommentera inlägget här: