trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 223

Kategori: Allmänt

Lätt kollapsad och girig efter galen kärlek
Sitter på jobbet och lär bli kvar här tills timmen har blivit hiskligt sen. Det är såna tider nu. Jobbtider. Har bestämt mig för att ligga lågt. Ligga jäkligt lågt med allt tills jobbet har lugnat ner sig. Det måste vara viktigast nu. Jobbet. I och för sig borde även hälsan kvalificera in sig på den där viktighetsplatsen men är lite osäker på om den gör det helt och fullt. Försökte springa en liten runda i söndags, det var skönt, men går nu runt och stapplar för att benhinnorna tog alldeles för mycket stryk. Haha, jag har blivit en riktig glaslirare. Min pappa brukade alltid håna såna när jag var liten – folk som fick ont överallt och inte kunde bita ihop. Jag är egentligen vrålbra på att bita ihop. Men kanske inte lika bra på att faktiskt på riktigt hantera den där smärtan, stressen och oron. Nej, jag är nog rätt usel på det faktiskt. Även om jag ytterst sällan viker ner mig så tenderar både kropp och psyke att till slut säcka ihop. Och dit har det väl även kommit nu. Till ett lätt kollapsat tillstånd där det enda som hindrar mig från att säga upp mig från livet för en stund är den där instinkten att bita ihop. Bita ihop och köra på.

I morse vaknade jag med en viss melankoli i kroppen. Lite som att mitt erkännande om att jag troligtvis var förälskad tog ner mig i verkligheten igen. Ner i verkligheten där kärlek och känslor är svåra saker som inte bara utgörs av pirr i magen och passionerat hångel. Nej, det handlar om att vara i synk, det handlar om att må bra i sig själv, det handlar om att vilja samma sak, ja, det handlar om så mycket mer än pirr. Fan, jag hade förträngt det. Sist jag var kär var det nämligen inte så här svårt. Då fanns det inget annat än att följa sina känslors minsta vink och bara följa med på vågen. Följa med på den där förälskelsevågen och låta den omsluta en fullständigt. Förlora sig själv. Ja, hur illa det än låter vill jag förlora mig själv. Åtminstone för en stund. För en stund vill jag bara helt gå upp i en annan människa och låta lyckan fullkomligt explodera av förälskelsen som sprider sig i kroppen. Och jag vill göra det med en viss person. Tänk, det är ju helt galet att jag känner så. Helt ofattbart jäkla galet. Jag vet att jag ska vara tacksam över det och definitivt inte vara så här idiotiskt ledsen för att inte han också befinner sig på en sextonårings mentala nivå när det gäller kärlek. Men ändå känns det lite sorgligt. Visste inte att tiden när man gjorde galna saker bara för att man var kär var slut. Visste inte att det fanns ett utgångsdatum för såna aktiviteter. Jag vill vara galen. Jag vill vara galen, kär, lycklig och frisk hela sommaren. Ja, så girig har jag blivit. Tror mig förtjäna både galen kärlek, lycka och hälsa på samma gång. Jag vill ha allt. Hörni, jag vill ha allt. Nu med en gång vill jag ha det.

Kommentarer

  • Louise säger:

    Hej! Läser din blogg varje dag. Så himla glad över att se hur mycket bättre du mår nu än i början. Jag går nämligen igenom precis de känslor du beskriver i början just nu. Jag blev lämnad av min sambo för knappt 6 månader sedan. Han hade inte träffat någon ny däremot. Sa att han ville vara singel och att om det var någon han ville vara med var det mig. Han sa dock precis som din att han inte älskade mig längre. Jag levde på hoppet i dessa 6 månader. För en vecka sen fick jag veta att han träffat en annan. Nu är jag tillbaka på botten. Ångest, panik, gråtattacker, noll sömn. Vardagen fungerar inte. Jag ville ta livet av mig. Han var här då och bara arg på mig som störde honom i hans nya liv. Fick akut tid till psykolog. Förlåt att jag skriver ner en hel roman här. Du ger mig verkligen en strimma hopp om att man kan ta sig upp igen. Det känns omöjligt nu. Att träffa andra killar finns inte. Vill bli lika stark som dig och verkligen känna att jag inte vill ha tillbaka honom. Han har behandlat mig väldigt illa efter uppbrottet. Vad har du gjort för att komma över den värsta biten? Att ha styrkan att se en framtid utan honom? Att se andra killar?

    Svar: Hej Louise. Jag lät mig själv sakna och hoppas fram tills en dag då jag inte ville ha honom längre. Var hela tiden övertygad om att jag skulle älska honom hela livet. Att jag aldrig skulle gå vidare. Varenda dag de första, ja, sju (?) månaderna levde jag endast på hoppet om att han skulle komma tillbaka. I början försökte jag absolut komma över, jag försökte få mig själv att inse och acceptera, men vet du, det ledde enbart till att jag ville ta livet av mig. Verkligen ville ta livet av mig. Planerade det till och med. Så det jag vill säga är: för nu överlever du bara. Du behöver inte koncentrera dig på något annat än att överleva. Du behöver inte känna att du inte vill ha tillbaka honom. Det är okej att du vill. Jag ville det också. Sen en dag är jag säker på att du inte heller vill det längre. Jag lovar dig att det är så. Det kanske tar lång tid, men den dagen kommer. Till dess ska du bara göra det som gör att du klarar dig här och nu. Träffa vänner. Träffa familj. Gör saker som distraherar. Och sök hjälp. Jättebra att du redan har gjort det. Fortsätt be om hjälp. Det är svårt att kämpa helt själv. Och du. Det kommer bli bra. Till slut blir livet bra. Jag lovar. Bara håll ut.
    trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

    2014-06-10 | 21:11:29
  • Tina säger:

    Vad fint skrivet<3

    2014-06-10 | 21:34:49
    Bloggadress: http://tinis.me
  • Hanna säger:

    Vad härligt att vara nykär!

    2014-06-10 | 22:59:29
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se
  • Emeli säger:

    Klart du ska ha allt!😃👍

    2014-06-10 | 23:38:47
  • K säger:

    Bara det är ömsesidigt så är det ju bara att tappa huvudet och gå "all in", oavsett ålder:)

    2014-06-11 | 07:33:56
  • Louise säger:

    Stort tack för att du tog dig tiden att svara på mitt långa inlägg. Ska verkligen tänka så, att just nu handlar det om att överleva. Kram

    2014-06-11 | 11:04:07
  • Jennifer säger:

    Vad underbart fint du skriver.

    Kika gärna in på min blogg om du vill ha en inblick om hur en läkarstudent som älskar mode, lever i Belgrad :)
    Donnads.devote.se

    2014-06-11 | 11:31:43
    Bloggadress: http://donnads.devote.se

Kommentera inlägget här: