trehundrasextiofemdagarnu.blogg.se

En berättelse om kärlek. En berättelse om sorg. En berättelse om att försöka ta sig upp. En berättelse om att försöka bli stark och självständig.

Dag 194

Kategori: Allmänt

En åtta månader lång resa

Vad har hänt, vad har jag gjort, hur har jag kommit hit? Hur har jag kommit till en plats där saker och ting börjar kännas okej igen? Hur har jag gått från den sköra skakande människa i fosterställning på golvet till att nu vandra hem från tåget med ett leende på läpparna?

Först och främst grät jag. Helvete vad jag grät. Kommer ni ihåg? Kommer ni ihåg hur varenda inlägg skar i bröstet, hur varenda inlägg andades sömnlösa tårfyllda nätter? Kommer ni ihåg hur många gånger jag beskrev tårar rinnandes nerför mina kinder? Oj, vad jag grät. Många gånger varje dag, tyst och stillsamt, häftigt och hulkandes.

Jag ältade. Jag ältade varenda liten detalj sönder och samman, vände och vred på precis varenda omständighet och berättade för er om och om igen hur ont det gjorde, hur hans svek hade tett sig och sett ut. Jag ältade mina egna val, min egen roll och vad jag hade kunnat göra annorlunda. Jag upprepade hans handlingar, hans ord och hans beteende tusentals gånger. Om och om igen trots att ingenting blev klarare, trots att inte en enda tanke någonsin ledde till något konstruktivt.

Jag lät mig själv tappa det fullständigt. Jag släppte alla barriärer och fullkomligen bröt samman. Ja, jag ska erkänna att jag vid tillfällen försökte hålla mig upprätt, försökte hålla skenet uppe, men sanningen är att nästan varje dag bröt jag fullständigt sönder och samman. Grät trots att andra såg, tittade tomt framför mig trots att någon försökte prata med mig.

Jag sökte hjälp. All sorts hjälp. Jag förstod inte hur den skulle hjälpa mig, men jag var desperat. Jag gick till läkare, psykolog och sjukgymnast via jobbförsäkringen. Jag sökte akut hjälp på psykiatrimottagning - vid ett flertal tillfällen. Jag fick till slut remiss till en vanlig psykiatrimottagning där jag nu pratar med en psykolog en gång i veckan. Jag började efter fyra månaders nattsvarta plågor äta antidepressiva. Det var ett beslut jag absolut inte någonsin ville ta, men sanningen är att det inte ens fanns ett val den där dagen några dagar efter nyår när jag började. Jag hade slagit i botten så hårt man kunde, utan att det längre kunde klassas som en temporär kris.

Jag försökte äta. Ja, jag tappade mycket i vikt, men jag försökte hela tiden äta. Min mamma gav mig potatisbullar som jag åt med lingonsylt. Det blev min mat. Det och fil med müsli. Potatisbullar och fil blev en trygghet, det kunde jag äta. Det kunde jag äta trots ångestillamåendet.

Jag sökte tröst hos alla som var villiga att ge den. Jag klamrade mig fast vid mina systrar och mina föräldrar. Jag hängde upp livet på att min faster i Kanada skulle ringa. Jag drog en lättnadens suck när min ingifta faster här i Sverige ringde eller när min morbror eller danskjävelns mamma hörde av sig. Så många människor i min omgivning som förut bara hade varit trevliga personer som det var roligt att träffa ibland, blev mina livlinor. Och de lät mig älta. De sa att de aldrig skulle sluta lyssna, att allt bara skulle ut tills jag inte längre hade något behov av att prata om det mer.

Jag försökte finna distraktion som inte var jobbig och plågsam. Jag tittade på helt nya tv-serier, blev helt tagen av Cityakuten som jag aldrig har tittat på förut. Jag låg tätt intill mina systrar och tittade på olika intetsägande komedier.

Jag skrev. Jag skrev och skrev och skrev. Mycket mer än det som hamnade i bloggen. Om en tanke kom satte jag fort ner den på ett papper så att den inte skulle tillåtas ligga kvar och riva sönder mig. Jag skrev sms till vänner, jag skrev långa haranger i en dagbok, jag skrev saker på små post-its. Jag skrev till er här.

Jag tvingade mig att göra små, små, små saker ibland. Följa med och handla mat. Följa med till ett shoppingcentrum. Träffa en vän för fika. Gå med ut med hunden. Duschade och plåstrade om mig själv. Allt det där tog emot något så fruktansvärt, men då och då gjorde jag det och långsamt blev det mer och mer uthärdligt.

Jag satsade på mig själv. Jag gick och klippte mig. Jag köpte kläder på nätet. Jag köpte hudvård och smink. Jag lät mig själv gå fullständigt upp i hur jag skulle kunna se bättre ut.

Jag sökte aktivt nya bekantskaper. Träffade människor som hört av sig via bloggen. Pratade med dem per sms i oändlighet. Jag mailade med fullkomliga främlingar som fortfarande orkade lyssna. Jag tog allt stöd jag kunde hitta och fullkomligt vältrade mig i folks kärlek och omtanke.

Jag började träffa killar. Ja, det är så otroligt ytligt och det känns egentligen hemskt att det skulle ha något med det hela att göra, men sanningen är att killarna har utgjort de där sista procenten som har tagit mig från helt okej till att istället oftast vara glad.

Ja, mina fina vänner därute, så har jag gjort. Så har jag gjort de här åtta månaderna som det nu har gått sen jorden rämnade under mina fötter. Som ni ser har det mesta gått ut på att uthärda och göra det som underlättar för stunden. Men ändå. Det har varit en väg som hur orimligt det än kändes då har lett mig till något bra. Inte till något fantastiskt, himlastormande, underbart ställe där hela livet känns perfekt, men till ett ställe där jag faktiskt orkar och vill leva. Ett ställe där jag faktiskt ändå drömmer om en annan framtid än den jag förut hade målat upp.

Nej, jag tror inte att allt är bra nu. Varje gång jag är hos psykologen gråter jag floder och i ensamma stunder kommer ofta den där skärande saknaden över mig. Men vet ni, det känns faktiskt hanterbart. Det känns faktiskt som att jag kan leva med det. Det känns faktiskt som att jag till och med kan vara riktigt glad och lycklig. Och det, det känns helt otroligt jävla fantastiskt.

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Det här får mig att gråta.. lyckotårar! Så sjukt bra jobbat, S!

    2014-05-11 | 18:54:17
  • Alexandra säger:

    Så himla härligt att höra, du förtjänar all lycka i världen vilket jag tror du kommer få!

    2014-05-11 | 19:21:58
  • c säger:

    Jag följer i dina fotspår. Ska på date nr 2 ikväll med en trevlig kille. Kanske inte the love of My life men en bra, trevlig kille. Jag utnyttjar diverse dejtappar, skriver med killar och styr upp dejter. Egentligen vill jsg ju allra helst få tillbaka honom. Men eftersom att min vilja i sammanhanget inte spelar någon roll gör jag som du och kastar mig ut på "marknaden". Finns små ljusa stunder då jag könner hopp men det finns fortfarande så många tunga stunder. Saknar tvåsamhet så mkt. Vakna med nån man tycker om på helgen och laga helgfrukost.. Börja bygga fanilj. Allt det där. Livet blir ju inte som man tänkt sig och tusan vad bittert det kan vara.

    Ber om ursäkt för mitt svammel. Egentligen ville jag bara säga att jag är glad för din skull. Jag fortsätter tänka att "kan S, så kan jag". Du är underbar och förtjänar alla glada, härliga stunder du nu får uppleva!

    2014-05-11 | 19:28:03
  • Esther säger:

    Åh vad fantastiskt!!! Så glad för din skull och så imponerad! Du är grym!

    2014-05-11 | 19:43:34
  • Esther säger:

    Åh vad fantastiskt!!! Så glad för din skull och så imponerad! Du är grym!

    2014-05-11 | 19:43:35
  • Anna säger:

    Så sjukt stolt över dig! Helt galet bra jobbat!!! <3

    2014-05-11 | 19:55:07
    Bloggadress: http://kanelpinglan.wordpress.com
  • Sofie säger:

    Underbart, helt helt underbart att läsa det här inlägget! Är så himla glad för din skull!

    Tror det här är första gången jag kommenterar men jag har läst sen Bloggkommentatorerna skrev om din blogg och då satt jag under en hel kväll och läste igenom allt du hade skrivit.

    Och jag minns alla de inläggen som fick mig att lida med dig och undra vad fan det är för fel på vissa människor och därför är jag nu så otroligt glad för din skull, att du kan känna som du gör nu! Fantastiskt!

    2014-05-11 | 20:21:16
    Bloggadress: http://sofies.sajk.com
  • Jenny säger:

    Detta blir min första kommentar sen jag började följa dig någon gång i höstas men alltså - YAHOOOO! Jag (som många andra) har följt och lidit och våndats och förargats och kanske t.o.m. hatat tillsammans med dig. Din smärta känns igen så väl och även om det nu var mycket länge sen och jag inte alls föll så hårt som du gjorde så var det månader i nattsvart mörker, och jag minns så väl när jag en dag satt på bussen och lyssnade på en av mina sad-songs och blev helt överrumplad av en lättnad och en känsla av att detta kanske skulle leda till något bättre. En riktig mr right. Och ja - det gjorde det ju. Och det gör det även för dig. För han finns där ute - han som du en dag ska gifta dig med och som ska bli pappa till dina barn och som du kommer vakna bredvid och lägga din hand på och bara vara lycklig. Du är på väg dit nu! Hurra för dig!

    2014-05-11 | 21:38:55
  • Marie säger:

    Det här ger mig sannerligen hopp!
    Blev lämnad i februari och har gått igenom månader i liknande mörka misär som du i början.
    Häromdagen fick jag veta att jag är gravid i snart 6 månaden. Han hatar mig och har en annan.
    Här står jag, själv och har inget val. För sent för alla åtgärder.
    Men du ger mig hopp nu. Att det kan gå vägen till slut att bli hel.

    2014-05-11 | 21:44:12
    Bloggadress: http://daysleeper.blogg.se
  • Cecilia säger:

    Jaaaa!!!! Vad fint att läsa detta. Kram och lycka till

    2014-05-11 | 22:38:05
  • GC säger:

    Ååh kära flicka vad jag har önskat dig att kunna se lite ljust på livet igen. Om du visste vad glad jag är nu när jag märker att du klarat det värsta av din kris.
    Heja dig. Kram :)

    2014-05-11 | 22:39:17
  • K säger:

    Följt dig på din resa väldigt länge nu, blir så glad av att se hur du både utvecklas och hittar tillbaka till de bitar av dig själv du saknat. Du kommer klara detta helt och hållet, och du kommer få ett fantastiskt, lyckligt liv <3

    2014-05-11 | 23:05:35
  • Emeli säger:

    ❤️

    2014-05-11 | 23:16:40
  • Julia säger:

    Betyder det här att du inte vill ha tillbaka han nu? Det tror jag är det största steget man måste ta efter man gjort slut! Är du där nu?

    2014-05-11 | 23:55:25
  • Vida säger:

    Hejahejaheja!!!! <3

    2014-05-12 | 06:28:28
  • Isaura säger:

    Alltså du!!! ❤️ Du är så jävla, fruktansvärt bra. Fortsätt kämpa. Hat följt dig länge och tvivlar inte en sekund på att du grejar detta. Kram

    2014-05-12 | 08:39:03
  • Sara säger:

    Men Yeeeeeey!!! :) Tänk då hur det kommer kännas om ytterligare åtta månaden..

    2014-05-12 | 09:09:31
  • Mikaela säger:

    Åh vad glad det gjorde mig att läsa det! Så himla glad för din skull, du förtjänar det <3

    2014-05-12 | 09:20:07
  • P säger:

    Åh vad fint att läsa! <3

    2014-05-12 | 10:04:57
  • Nadja säger:

    Hej S! Jag tror detta blir min första kommentar om jag minns rätt. Jag minns natten jag hittade din blogg. Du var på dag 20 ungefär och det var natten innan min tenta. Jag läste alla inlägg och fick världens knivhugg i bröstet. Grät så mycket och kraftigt (gråter nu!) över dina texter. Fyfan vad ont jag haft med dig.
    Jag är så jävla stacksam att jag hitta dina texter. De har hjälpt mig även fast jag inte gått igenom samma sak som du gjort, men när jag mått allmänt dåligt så har DU och dina fantastiska ord faktiskt hjälpt mig.
    Jag kan inte ens förklara för dig hur fruktansvärt stolt jag är över dig. Nej du kan inte bara förstå det. Det måste finnas ett starkare ord än stolt!! Ohh du gör mig så glad S!!!! Jag har berättat om dig för mina vänner o familj, som om vi vore vänner? Haha det är lite sjukt egentligen men behöver iallafall min S "dos" varje dag, därför kikar jag in här 4-6 ggr per dag (sjukt!). Vet egentligen inte varför jag skriver detta, ville väl bara säga hej och säga att jag känner så starkt med dig. Finaste och underbaraste S som jag aldrig sett eller liknande, men jag vara vet!! ❤

    2014-05-12 | 10:53:06
  • Johanna Blomqvist säger:

    Så himla stark och modig, det tänker jag när jag läser det här. Du förtjänar att bli glad och lycklig!!

    2014-05-12 | 11:10:14
  • Carro säger:

    Åh har läst din blogg nästan från start och jag är så himmla glad och stolt över dig! Grät som ett barn när jag läste det här för det är så himmla underbart för dig. Du är sån ispiration för många i liknande situationer! Så otroligt jävla bra!!<3

    2014-05-12 | 12:02:12
    Bloggadress: http://packedinplastic.blogg.se
  • Louise säger:

    Har inte läst din blogg på ca 2 månader nu, men idag hittade jag tillbaka hit. Och vad glad jag blir att DU är glad igen!!! :) Bra jobbat tjejen! Kram kram

    2014-05-12 | 14:23:42
  • Julia säger:

    !!!!!! <3 <3 <3

    2014-05-12 | 15:22:57
  • Emma säger:

    Ge ut bloggen som bok!!!

    2014-05-12 | 16:17:18
  • Elena säger:

    Nu kommer våren! Och sommaren med ;)

    2014-05-12 | 18:09:17
  • Helena säger:

    Hej!

    Har följt din blogg sen du började och vill bara säga att jag är otroligt imponerad av din resa! Om du någon gång vill ta en fika eller aw, säg till!

    2014-05-12 | 19:34:38
    Bloggadress: http://helenalind.WordPress.com
  • åsa säger:

    Underbart !

    2014-05-12 | 20:22:42
  • Diana säger:

    Jag visste du var stark i själen och skulle komma hit tillslut! Åh vad jag är glad att du tagit dig igenom det värsta och åter ser möjligheter och ljus! Power lady! Massa kramar till dig!

    2014-05-12 | 20:24:10
  • S säger:

    Alltså hur fantastiskt är detta hörrni?!?!?!
    Fantastiskt att du S skriver ett sånt här inlägg. Och helt fantastiskt att det finns så många därute som finns där och kan heja på dig :D Så många fina människor!

    Det är nästan så jag önskar att ni alla fanns i MITT liv...hehe ;)

    S, du har kommit oerhört långt, helt underbart. Hade vi känt varann hade jag get dig en stor kraaaaammmm!!

    2014-05-12 | 20:43:12
  • Sara säger:

    Sjukt imponerad, sjukt glas för din skull kram :)

    2014-05-12 | 21:00:08
    Bloggadress: http://saraholmessonj.blogg.se
  • Maria säger:

    Underbart! Heja S!

    2014-05-12 | 21:07:47
  • EB säger:

    Åh, så fint å lese S! En god start på dagen for meg også. Du er fantastisk. Stå på. Vi støtter deg!!!! <3 <3<3 YES YES YES YES!!!!!!!

    2014-05-13 | 08:02:37
  • B säger:

    Ja det är faktiskt ok att leva men det man kan säga är att livet går vidare!
    Hur illa och hur jävligt det än kan vara så går livet vidare!

    Jag har vart med om tjejer som lämnat mig men det har inte vart som du beskriver det...

    Jag har däremot vart med om att min mor efter en olycka vart nära på att gå bort fler gånger än jag kan räkna så må dåligt ordentligt har jag vart med om... försökt köra bil så snabbt det bara går för att försöka komma fram i tid innan det är försent samtidigt som man har gråten i halsen å förtvivlat försöker komma på varför man inte ringt oftare... hälsat på oftare.. kramats oftare... sagt hur mycket hon betyder oftare!

    så jag tror att livet skulle funka mycket mycket bättre om man lever mer för dagen! tänk inte på saker som varit för det går inte att påverka utan påverka sin egen framtid och vad man vill uppnå istället!

    alltför många ältar det gamla, det som redan har hänt. Och hur ska du kunna ändra det?

    det finns det ingen som kan...

    Så njut av dagen! ta vara på den och känn på framtiden och inte på dåtiden!

    2014-05-13 | 14:16:54
  • Elin säger:

    You go girl! Det finns inget som kan hindra dig nå mer. Lev livet och njut av varje sekund! Tusen lycko kramar! :)

    2014-05-13 | 15:16:08
  • Jessica säger:

    Du är så himla stark! Jag tror inte jag vet ngn som kan berätta som du gör!
    Alla behöver hjälp ibland och du va stark som bad om hjälp! Du är fantastisk som lämnar ut dig och hjälper andra :)

    2014-05-13 | 20:56:18
    Bloggadress: http://photohugs.com

Kommentera inlägget här: